3 fabels over bloggen en bloggers

Het is vandaag vrijdag en dus zou ik eigenlijk een outfit artikel plaatsen. Maar ik ben afgelopen week op vakantie geweest en vandaag pas terug gekomen. Daarom ook deze mega late publicatie (sorry, shame on me!). Dus ik kan mijn werkkleding niet aan jou laten zien, dat komt volgende week vrijdag weer. Toch wilde ik een wat persoonlijker artikel in de plaats van mijn outfits publiceren. Het eerste waar ik aan dacht zijn de fabels die er heersen rondom bloggen en bloggers. Daar word ik namelijk bijna dagelijks mee geconfronteerd door mensen die ik tegenkom. Tijd om eens wat te vertellen over de realiteit…

 

3 fabels over bloggen en bloggers

 

Bloggers krijgen allemaal gratis spullen

Laat ik voorop stellen dat ik heel goed begrijp dat dit beeld heerst. Het is namelijk wat je veel in de media ziet: bloggers die allemaal spullen ‘krijgen’. Het word ook veel benadrukt waardoor mensen het gaan zien als een soort van cadeautjes. Maar dat zijn het niet, zeker niet.

Als eerste ‘krijg’ je als blogger nooit zomaar iets. Achter alle producten of diensten zitten namelijk verwachtingen. Grofweg komen die verwachtingen op hetzelfde neer, namelijk dat jij op de één of andere manier het product of de dienst laat terugkomen op jouw blog of via social media. Niet ieder bedrijf zal dat zo expliciet benoemen, maar het is wel iets dat er achter schuilt. Je zult dan wellicht ook wel begrijpen dat het ‘krijgen’ van spullen om die reden echt niet altijd fijn is. Want als je het netjes aan wilt pakken dan moet je, A. het bedrijf of het persbureau een berichtje sturen om te bedanken voor het feit dat je iets van ze hebt ‘gekregen’ , B. bedenken of het product of de dienst wel voldoende bij jou en jouw blog past. En zo ja, C. je gaat het product of de dienst uittesten, D. aan de hand van je testresultaten bepalen of het goed genoeg is voor je blog, E. je gaat er een artikel over schrijven, inclusief foto’s maken en bewerken en vervolgens komt punt F, je laat na publicatie van het artikel het persbureau of merk weten dat je er iets over hebt geschreven.

Natuurlijk, bovenstaand proces is een onderdeel van je werk als blogger. Maar je moet je voorstellen dat er bloggers zijn die dozen met producten per dag ontvangen en met iedere doos deze druk voelen. Want als je er niets over schrijft, dan ontvang je ook geen spullen. En misschien wil je wel spullen reviewen, maar wil je ook andere soort artikelen schrijven. Ik weet dat er bloggers zijn die om deze reden niet eens ‘gratis’ spullen aannemen. Dan kopen ze liever zelf af en toe iets om te reviewen.

Ten tweede is het zeker niet zo dat alle bloggers spullen ‘krijgen’. Het hangt heel erg sterk af van het onderwerp waar je over schrijft en natuurlijk je bereik. Ik ontvang zelf bijvoorbeeld helemaal niet zoveel spullen. Gemiddeld eens of twee keer per maand, maar soms ook een paar maanden niets. Als ik iets ontvang, dan zit er meestal een samenwerking aan vast. Dat wil zeggen dat ik het krijg omdat ik dan een afspraak heb gemaakt met een bedrijf dat ik er een artikel over ga schrijven. Dus dan moet ik het betreffende product ook hebben om er over te kunnen schrijven. Dan nog heb ik trouwens wel eens een samenwerking ingetrokken. Toen had ik al een product ‘gekregen’ en een deal gemaakt over een geldbedrag, maar vond ik het niet goed genoeg voor mijn blog. Dan gaat het alsnog niet door en moet ik de spullen dus terug sturen.

Ik ken ook bloggers met een vergelijkbaar aantal lezers als Prettybusiness en die komen bijna niet door de dozen heen. En hoe meer bezoekers je ontvangt, des te meer je ‘krijgt’. Dus spullen ontvangen is leuk, maar het is geen cadeautje…

 

Het leven van een blogger zit vol glamour

Als je bovenstaande tekst hebt gelezen, dan is je beeld van bloggers vast al iets bijgesteld. Maar geloof mij, het leven van een blogger zit ook echt niet vol glamour. Er heerst vaak een beeld van een blogger die feestjes afloopt, loopt in kleding dat men krijgt en ondertussen wordt betaalt voor het plaatsen van foto’s op social media en schrijven van teksten op een website. Ik hoor vaak genoeg mensen om mij heen zeggen dat ‘zij dat ook wel kunnen’. Maar net zoals veel dingen in het leven is het niet zo simpel als het lijkt. Want als het zo simpel was, waarom zou dan niet iedereen dat doen?

Vergeet niet dat de bloggers die je ziet in de media vaak al lange tijd aan het werk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Mascha van Beautygloss. Je ziet haar relatief vaak voorbij komen, maar zij is alweer ruim tien jaar bezig met haar bedrijf. Inmiddels is ze gestopt met bloggen en fulltime verdergegaan met YouTube, maar zo iemand heeft hier wel hele lange tijd aan gewerkt. Pas na vier jaar besloot zij om van haar blog haar fulltime baan te maken en publiceerde jaren lang iedere dag een artikel. Dat is gewoon keihard werken.

Fulltime bloggers zijn in feite gewone ondernemers, alleen met een iets minder gewoon beroep. Zij doen ook belastingaangifte, hebben deadlines en wet-en regelgeving waar ze zich aan moeten houden. Het bijkomende voordeel van een blogger is alleen dat je wel eens wordt uitgenodigd voor leuke events en daardoor wel eens interessante dingen meemaakt. Maar vergeet niet, hierbij geldt hetzelfde principe als bij het ‘krijgen’ van spullen: er is altijd een verwachting. De organisator zou het natuurlijk wel heel fijn vinden als jij minimaal even een paar foto’s plaatst op je social media…

Mijn eigen leven staat trouwens heel ver af van glitter en glamour. Ik sla negentig procent van de uitnodigingen af omdat het A. moet passen bij mijn blog (en daar houd het meestal al bij op), B. het tijd kost (die ik dan dus niet kan besteden aan artikelen) en C. het geld kost (vervoer, eten onderweg enz). In het verleden ben ik ook wel eens naar events gegaan om ter plekke pas te kijken of het wat is en of het bij mij past. Het kan heel leuk zijn, maar ook veel energie kosten. Dus het is altijd een afweging die ik moet maken. En gezien ik schrijf over zakelijke mode en uiterlijke verzorging is het aanbod van geschikte events heel gering. Maar ik vind dat persoonlijk prima hoor, laat mij maar lekker in mijn kantoor artikelen achter een bureau schrijven. Daar kan ik ook intens van genieten. Ik kijk liever uit naar een interessant event, dan dat ik ze iedere week allemaal ga aflopen.

 

Bloggers worden door talloze merken gesponsord en zijn daarom enthousiast over bepaalde producten of diensten

Tenslotte wil ik nog iets zeggen over sponsoring. Ik merk dat mensen nog wel eens denken dat bloggers door heel veel merken worden gesponsord en dat je daardoor niet meer als lezer kunt zien wanneer enthousiasme ‘echt’ is of niet. Natuurlijk, er zijn ongetwijfeld bloggers die zich door talloze partijen laten betalen en over al die producten laaiend enthousiast zijn. Maar de meesten zijn tamelijk kritisch en dat moet ook eigenlijk wel. Als jij je constant laat sponsoren en bij alles roept dat dit nu echt het aller-aller-allerbeste is wat je kent, daar trapt niemand in natuurlijk. Dat soort bloggers houden het ook niet lang vol. Bovendien ben je dan ook zelf een uithangbord geworden voor ieder bedrijf dat geld wil uitgeven aan jouw kanaal en langzamerhand raak je dan jezelf kwijt.

Dus nee, het is niet slim en om die reden doen de meesten dit ook niet. Vergeet trouwens ook niet dat grotere bloggers ook een stuk duurder zijn en om die reden ook vaak minder samenwerkingen aan kunnen gaan. Veel bedrijven hebben simpelweg het budget niet om te kunnen samenwerken met een grotere blogger. Om nog even Mascha van Beautygloss als voorbeeld te nemen, zij vertelde hier laatst iets over tijdens één van haar filmpjes. Ze gaf aan dat ze soms wel vier maanden zonder opdracht zit en daarom het geld gedoseerd uit moet geven. Ze verdient goed met haar blog en opdrachten, maar moet hier soms ook wat langer van leven. En dat is ook logisch.

Als een blogger een product heeft gekregen of betaalt krijgt voor een artikel, dan moet hij of zij dit trouwens altijd aangeven. Meestal staat het onderaan het artikel in kleine letters omschreven. Zo kun je het altijd zien.

 

Conclusie

Met dit artikel wil ik echt niet aangeven dat bloggers het heel zwaar hebben. Ik wil ook zeker niet klagen, maar ik wil vooral het beeld even rechtzetten. Het is voor mij het mooiste beroep om uit te oefenen. Toch is het ook hard werken, zeven dagen in de week en je bent er vierentwintig uur per dag mee bezig.

Maar ach, ik kan mij op dit moment toch niets anders voorstellen dat ik nog leuker zou vinden om te doen. En wie moet ik anders lastigvallen met mijn liefde voor zakelijke mode? 😉

 

Groetjes,

Aileen

 

 

p.s: dit artikel bevat enkel mijn eigen, persoonlijke mening en ervaringen. Het kan natuurlijk zo zijn dat andere bloggers andere ervaringen hebben. 

 

Eén reactie

  1. Goed onderbouwd artikel! Glamour is hier ver te zoeken, ik zit meestal heel vroeg in mijn badjas achter de laptop. Na het douchen lijk ik vak minder productief, geen idee hoe dat komt. Net andersom dan andere bloggers, die kleden zich meer aan alsof ze naar hun werk gaan. Dat schijnt ook goed te werken. Ik wordt sporadisch uitgenodigd voor een event, zeker niet iedere week. Gelukkig maar, want na zo een event ben ik één dag hartstikke moe, ook vanwege de reistijd.En ik sla ook genoeg over, laatst was er iets met champagne. Hartstikke lekker, maar niet echt iets voor mij. Al drink ik om oud en nieuw te vieren altijd wel een glaasje 😉
    Babs onlangs geplaatst…Nieuw van Sans Soucis- Vliesmaskers (plus review)My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge