5 meest gemaakte fouten met zakelijke kapsels

Want to read in English? Click here.

Wanneer het gaat om je uiterlijk dan zijn er weinig dingen zo lastig als het kiezen van een kapsel. Je kunt veel met je haar doen, maar je kunt ook weer niet alles. Je wilt dat het bij je past en dat je het zowel privé als zakelijk kunt dragen. Kortom; het juiste kapsel kiezen is een hele uitdaging. Ik sprak met mijn kapper Jeroen Schultheis over dit onderwerp en vroeg hem wat de 5 meest gemaakte fouten met zakelijke kapsels zijn.

5 meest gemaakte fouten met zakelijke kapsels

1. Slechte communicatie 

Stipt op nummer één noemt Jeroen de slechte communicatie. ”Ik maak regelmatig mee dat klanten in een joggingbroek de zaak binnen komen en dan een nieuw kapsel willen. Dat is geen probleem, maar hoe iemand er op zijn werk uitziet kan ik dan slecht inschatten. Bij bestaande klanten weet ik het inmiddels wel maar bij nieuwe klanten niet. Daarom is het heel belangrijk dat mensen vertellen wat voor werk ze doen. Vertel waar je werkt, wat voor functie je hebt en vooral wat je wilt uitstralen. Dan kan de kapper daar rekening mee houden.

En gebruik trouwens ook geen kapperstermen wanneer je met een kapper in gesprek bent over jouw kapsel. Sommige mensen gaan vaak termen gebruiken terwijl ze niet exact weten waar ze het over hebben. Daarnaast kunnen sommige termen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Probeer te omschrijven wat je wilt en hoe je het in je hoofd hebt. Termen maken het vaak alleen maar lastiger. Een goede kapper zal vervolgens ook omschrijven wat hij of zij voor je kan betekenen.”

 

2. Plaatjes

”Ik maak heel vaak mee dat klanten een plaatje uit een tijdschrift knippen en dit meenemen als voorbeeld naar de kapper. Ze willen dan exact hetzelfde kapsel. Dit is meestal niet haalbaar. Als eerste is een kapsel afhankelijk van jouw haar. Als iemand op de foto heel dik haar heeft en jij hebt dat niet, dan zal het kapsel er heel anders uit gaan zien. Daarnaast beseffen mensen vaak niet hoeveel werk er in zo’n kapsel zit. Zo een foto wordt niet zomaar in een tijdschrift geplaatst. Modellen zitten vaak uren in de make-upstoel en bij de haarstylist voordat er een foto wordt gemaakt. Als jij hetzelfde kapsel wilt dan zul jij er ook zoveel tijd in moeten stoppen en veel mensen willen of kunnen dat niet. Wees je hiervan bewust.”

 

3. De pony

”Veel dames willen graag een pony, maar beseffen niet hoeveel onderhoud dit vraagt. Een pony moet vaak binnen 2 of 3 weken weer bijgeknipt worden. Anders gaat het voor je ogen hangen als je bijvoorbeeld aan het werk bent. Of voor je bril als je een bril draagt. Je kunt daarom beter kiezen voor een lok die je achter je oren kunt doen. Een pony is wel mogelijk, alleen moet je dan wat vaker naar de kapper.”

 

4. Voorschriften van de werkgever

”Vergeet niet je werkgever wanneer je een nieuw kapsel laat aanmeten. Sommige werkgevers hebben voorschriften wanneer het gaat om je uiterlijk. Zo weet ik bijvoorbeeld dat dames met haren over de schouders bij de KLM altijd altijd een staart moeten dragen. Dan is het bijvoorbeeld niet handig om teveel laagjes te knippen. Er vallen dan plukjes uit je staart en daardoor moet je constant je haren vastzetten met schuifspeldjes. Dat is niet zo handig. In dat geval zal ik je bijvoorbeeld adviseren om te kiezen voor één lengte.”

 

5. Ontevreden over jezelf

”Sommige mensen zijn heel erg onzeker en ontevreden over zichzelf. Wanneer ze bij de kapper komen dan verwachten ze dat de kapper dit kan oplossen met een kapsel. Een kapper kan bepaalde delen van je gezicht door een kapsel accentueren, maar de onzekerheid kan niet weg worden genomen.”

 

Conclusie

Kort samengevat kan ik jullie de volgende tips meegeven;

  • Vertel bij een nieuwe kapper wie je bent, wat je doet qua werk en wat je daarin wilt uitstralen
  • Gebruik geen kapperstermen maar omschrijf wat je wilt
  • Verwacht niet dat kapsels uit tijdschriften eenvoudig zijn om te realiseren
  • Wil je niet iedere 2 of 3 weken naar de kapper? Kies dan voor een lok in plaats van een pony
  • Houd rekening met de voorschriften van je werkgever en vertel deze aan je kapper
  • Verwacht niet dat jouw kapper je onzekerheid kan wegnemen

 

Groetjes,

Aileen

7 reacties

  1. Ik heb in het verleden ook gemerkt dat het moeilijk is om je haar zo te krijgen als hoe het op een plaatje staat afgebeeld. Ik denk zelf dat een kapper je goed kan adviseren wanneer het gaat om een bepaalde stijl. Ik denk dat je het advies dat je krijgt ook ter harte moet nemen, zonder eigenwijs te willen zijn.

  2. Ik hoor ook vaak dat men ontevreden is over een kapsel omdat het er niet zo uitziet als op het plaatje. Ik geloof dat het de taak van de kapper is om de klant te adviseren over de mogelijkheden. Waarschijnlijk kan deze persoon ook goed inschatten wat goed zal staan bij je.

  3. Zelf ben ik ook pietje precies met mijn haar. Ik kan het zelf stylen naar hoe ik het wil. Maar ooit naar een kapper geweest die van mijn term ‘bijpunten’ besloot 20cm af te knippen! Dus ik snap dit echt goed. Uiteindelijk terecht gekomen bij http://www.yesexpertsinhair.com waar we top communiceren wat ik zelf wil.

  4. Het kan goed zijn om een plaatje mee te nemen naar de kapper, maar dat geeft niet de garantie dat je haar er ook zo uit gaat zien als op de foto. Laat je adviseren door je kapper wanneer je niet zo goed weet wat er mogelijk is of wat bij jou past. Dit doe ik ook regelmatig!

  5. Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik mijn perfecte kapsel gevonden had. Gelukkig kan mijn huidige kapper mij ook veel tips geven voor de verzorging en styling. Goede communicatie blijft belangrijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge