Budget shoppen

Ik ben gek op winkelen en net zo gek op uitverkoop en korting acties. Deze combinatie zorgt ervoor dat ik meestal precies weet welke acties waar en wanneer te vinden zijn. Vaak kijken vriendinnen met grote ogen naar mijn aankopen als ik vertel wat ik ervoor betaald heb. Ik heb zelfs een vriendin die mij de bijnaam ‘kortingkoningin’ heeft gegeven.

Nu heb ik ook al meerdere malen het verzoek heb gekregen om een artikel te schrijven over goedkoop winkelen. Ook wel ‘budget shoppen’ genoemd. En waarom ook niet?  Met liefde deel ik vandaag mijn tips op het gebied van budget shoppen.

 

1. Gebruik je email

Iedereen kent ze wel: nieuwsbrieven die je mailbox vol stampen met aanbiedingen voor van alles en nog wat. Telkens als je naar je email kijkt duikt er weer een nieuwe nieuwsbrief op. Of 5,6 en na een paar dagen misschien wel 10 of 20. Ja, om gek van te worden! Maar je overal voor afmelden is misschien ook wat onhandig. Er staan natuurlijk wel eens interessante acties in.

Ik heb een methode ontwikkeld waarbij de nieuwsbrieven op een geordende en ‘onzichtbare’ manier binnen komen. Ik zie ze namelijk nooit direct in mijn inbox omdat ik ze binnen laat komen in aparte mappen. Het werkt heel simpel.

  1. Maak verschillende mappen aan in je mailbox. Verdeel deze mappen in categorieën als je meerdere nieuwsbrieven per ‘categorie’ wilt ontvangen. Heb je bijvoorbeeld meerdere kledingmerken die je graag draagt, maak dan 1 map aan met de naam ” kleding”. Ben je erg gehecht aan je vaste merken? Maak dan voor ieder merk 1 apart mapje. Noem bijvoorbeeld 1 map ” Apple” en een andere map ” Zara”.
  2. Schrijf je voor alle nieuwsbrieven in die je interessant vind. Ook als je de betreffende winkel of webshop maar een paar keer per jaar bezoekt. Ga lekker los. Je kunt je altijd later nog afmelden voor de nieuwsbrief.
  3. Wacht ongeveer 1 maand. Je zult zien dat je mailbox behoorlijk vol stroomt. Dit kun je het beste 1 maand lekker laten gaan. Laat de mailtjes in je mailbox staan. Wordt je er echt gek van? Verplaats dan alle mailtjes van nieuwsbrieven naar 1 aparte map. Noem deze map bijvoorbeeld ” nieuwsbrieven algemeen” of ” NB” (afkorting voor nieuwsbrief).
  4. Na 1 maand heb je waarschijnlijk  van iedere nieuwsbrief minstens 1 email ontvangen. Nu ga je de nieuwsbrieven koppelen aan de mapjes die je eerder hebt aangemaakt. Via de instellingen in je mailbox kun je ervoor zorgen dat bepaalde berichten van email adressen meteen in een aparte map terecht komen. Nu begint het sorteren. Koppel iedere nieuwsbrief aan een map.  Hier kun je een handleiding lezen voor het sorteren van nieuwe berichten in Outlook.

Vanaf nu zul je geen nieuwsbrieven meer ontvangen in je inbox maar apart in mappen. Het voordeel hiervan is dat je niet direct wordt overspoeld met email als je even je inbox wilt bekijken. Je kunt zelf bepalen wanneer je wat wilt bekijken. Wil je nieuwe kleding kopen? Dan kijk je voortaan eerste even in je kleding-map naar de acties van je favoriete merken.

 

 

2. Weet wanneer het waar uitverkoop is

Dit klinkt misschien moeilijker dan dat het is. De uitverkoop is in principe 2 keer per jaar, en daarnaast heb je natuurlijk tussentijdse acties. Je kunt ervan uitgaan dat de uitverkoop in januari en in juli/augustus start. Beide keren duurt de uitverkoop periode gemiddeld zo’n 2 maanden. Als je gaat rekenen dan is er dus 4 maanden per jaar uitverkoop. Dat is 1/3 van het jaar. Om die reden vind ik het meestal zonde om de volle prijs voor luxe producten te kopen. En met luxe producten bedoel ik artikelen die je graag wilt kopen maar niet meteen nodig hebt. Denk hierbij om kleding en schoenen voor ‘erbij’, luxe crèmes en parfum, interieur accessoires, cd’s en dvd’s. Natuurlijk kan het voorkomen dat je echt broeken nodig hebt maar dit soort spullen zijn (vooral bij dames) vaak niet echt nodig.

Ga slim om met de uitverkoop. Zit jij in mei te dromen over een nieuwe garderobe? Spaar je geld even op en ga los in de uitverkoop vanaf juli. Geen zin om de deur uit te gaan om er achter te komen of de uitverkoop al is begonnen? Maak dan vooral gebruik van de nieuwsbrieven die (geordend) in jouw mailbox binnen komen.  Vooral grote winkelketens zoals V&D, Blokker en Kruidvat zullen je altijd snel op de hoogte brengen wanneer er uitverkoop is. Ze communiceren dit niet alleen in de winkels door middel van borden maar ook via nieuwsbrieven, huis-aan-huis folders en persoonlijke post/email. En ik kan je garanderen dat als jij voor verschillende nieuwsbrieven bent ingeschreven en ze minimaal eens per week bekijkt (of filtert op email naam en een deel verwijderd) , je voortaan niet meer hoeft af te vragen of er uitverkoop is. Dat wordt je gewoon verteld in de nieuwsbrieven 🙂

 

3. Profiteer van de voordelen van online shops

Ben je gek op online shoppen of ben je van plan om dit vaker te doen? Dan zijn de volgende tips waarschijnlijk interessant voor jou:

  • Ook hier geldt: schrijf je in voor de nieuwsbrieven van webshops! Doe dit bij voorkeur voordat  je iets gaat bestellen. Bij veel webshops krijg je namelijk een kortingscode wanneer jij je aanmeld voor de nieuwsbrief. Die kun je dan mooi meteen gebruiken voor  je eerste bestelling.
  • Over kortingscodes gesproken: Google altijd of de webshop een kortingscode heeft voordat je een bestelling gaat plaatsen. Typ simpelweg ”  naam webshop+ kortingscode ” in bij Google en je weet meteen of de webshop kortingscodes gebruikt. Op die manier kun je een hoop geld besparen.
  • Check altijd de webshop als je er nog nooit een bestelling hebt gedaan. Ook hier geldt: Google is je beste vriend. Typ bij Google ” naam webshop + review ” in en de kans is groot dat je artikelen vind van anderen die hun ervaringen over de betreffende webshop delen. Lopen de reviews erg uiteen van heel goed tot heel slecht en begin je te twijfelen? Ga dan op internet zoeken naar een andere webshop die het product verkoopt dat jij wilt aanschaffen. Er bestaan helaas een hoop slechte webshops die namaak producten verkopen of bij vragen onbereikbaar zijn. En ik spreek uit ervaring..

Nieuwsgierig naar mijn favoriete beauty webshops? In dit artikel kun je lezen welke ik aanraad en welke producten ik daar het liefste bestel.

 

4. Maak selectief gebruik van klantenkaarten

Tja, klantenkaarten… De meeste mensen houden van ze of hebben er een hekel aan. Mijn advies is om er selectief gebruik van te maken. De keuze hangt af van 2 factoren: hoe vaak kom je in de winkel en wat levert het op? Dit is een afweging die ik telkens maak.

Sommige klantenkaarten leveren op korte termijn weinig op maar gebruik ik wel vaak omdat ik de winkel veel bezoek. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het Kruidvat. Bij deze winkel spaar je bij iedere euro 1 punt en die punten kun je vervolgens inwisselen voor producten.  Helaas heb je erg veel punten nodig voor een product. Voor een masker heb je bijvoorbeeld 150 punten nodig. Omgerekend moet je dus €150 uitgeven voor een masker. Aan de andere kant kom ik veel bij het Kruidvat en koop ik daar best veel producten. Douchegels, shampoos, wasmiddelen, handzeep en andere producten zijn daar vaak veel goedkoper dan in bijvoorbeeld de supermarkt. Hierdoor is het op termijn wel interessant om deze kaart te hebben. Na een half jaar kun je zomaar een paar honderd punten op je pas hebben staan. Dan is dat masker toch een leuk extraatje.

Een andere winkel zoals de Bodyshop bezoek ik minder vaak maar levert qua voordeel wel veel op. Zo krijg je voor iedere euro die je uitgeeft 1 punt. Bij 50 punten komt er €5 op je klantenpas te staan. Je moet dus €50 uitgeven voor €5 korting. Dat is 10% korting. Tijdens klantenavonden (waar je ook weer per email over wordt geïnformeerd) krijg je zelfs dubbele punten. Dan heb is €25 uitgeven dus voldoende voor die €5 korting. Deze korting is dan maar 3 of 4 maanden geldig maar kun je gebruiken als gewoon geld. Je kunt het dus ook uitgeven aan producten die in de uitverkoop zijn. Dan is het dus korting op korting. Kijk, daar worden we blij van!

 

Geniet, maar shop met mate…

Het kan heerlijk zijn om in de uitverkoop los te gaan maar blijf nadenken. Koop je dat colbert nu omdat de prijs zo laag is of omdat je hem echt mooi vindt? Het is niet altijd makkelijk om kritisch te zijn wanneer de prijzen dalen maar noodzakelijk is het wel. Dus geniet en shop met mate 🙂

 

Maken jullie wel eens gebruik van nieuwsbrieven? Wat zijn jullie favorieten?

Groetjes,

Aileen

2 reacties

  1. Goeie tip, die mapjes! Ik was net begonnen me voor al die nieuwsbrieven uit te schrijven, maar dan mis je inderdaad alle aanbiedingen.

    Tip om het aantal klantenkaarten in je portemonnee te verminderen: gebruik de app Stocard. Hier kun je je klantenkaarten inscannen (streepjescode en/of foto). Deze kan gewoon in de winkel uitgelezen of ingetypt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge