De gevaren van solliciteren in merkkleding

Aan het begin van deze maand schreef ik een artikel over de invloed van merkkleding op je carrière. Hierin vertelde ik over een onderzoek dat was gedaan door de Tilburg University. Hieruit bleek dat mensen over het algemeen positiever worden beoordeeld wanneer ze merkkleding dragen. Ik trek het onderzoek niet in twijfel maar ik ben er wel mening dat het niet altijd handig is om dit soort kleding te dragen. Zeker wanneer je op zoek bent naar een baan. In dit artikel vertel ik jou wat in mijn ogen de gevaren van solliciteren in merkkleding zijn.

 

Onderzoek

Nog even terugkomend op het onderzoek. De resultaten gaven niet alleen aan dat iemand met een logo van een duurder merk beter wordt beoordeeld dan iemand zonder. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat je beter geen logo kunt dragen dan een logo van een goedkoop merk. De schrijvers van het Britse tijdschrift Economist gaven aan dat merkkleding hetzelfde effect heeft als kunst. Wanneer mensen weten dat een schilderij is gemaakt door een beroemde schilder, dan zullen ze de waarde veel hoger inschatten dan wanneer het is gemaakt door een relatief onbekende schilder.

Ik snap de vergelijking maar in dit geval spelen hele andere zaken een rol. Zo kan de waarde van een schilderij hoog zijn omdat de mensen die het zouden kopen bijvoorbeeld verzamelaars zijn. De waarde heeft in dat geval ook te maken met schaarste. Een schilderij dat door een beroemde schilder is gemaakt zal in waarde stijgen omdat relatief veel mensen de schilder kennen en het daardoor sneller zouden kopen. De waarde wordt dan eigenlijk bepaald door wat de mensen bereid zijn om te betalen.

Bij merkkleding weet je al wat iemand er ongeveer voor zou hebben betaald. Natuurlijk hangt er geen letterlijk prijskaartje aan vast maar je kunt een inschatting maken. Net zoals bij kunstwerken zorgt de bekendheid ervoor dat je überhaupt een inschatting kunt maken. En door de inschatting ben je ook eerder geneigd om een oordeel te hebben over een ander. Maar het oordeel over merkkleding kan ook een hele andere kant opslaan.

 

Uitkering?

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je als manager een sollicitatiegesprek afneemt met iemand die al jaren aan het solliciteren is. Je kunt aan het CV zien dat diegene lange tijd werkeloos is. Wanneer dit persoon binnenkomt met dure merkkleding dan zou jouw beeld van diegene juist iets minder positief kunnen zijn. Je weet immers hoe de maatschappij werkt en dat je als werkeloze een ww-uitkering ontvangt. Deze uitkering is minimaal en dus verwacht je niet dat iemand voldoende geld heeft om dure kleding te kopen.

Dat iemand niet voldoet aan jouw beeld wil natuurlijk niet zeggen dat je meteen een oordeel hebt. Maar zodra mensen niet kunnen inschatten waar jij bepaalde zaken van betaalt dan zijn ze snel geneigd om dit zelf in te vullen. De kans is aanwezig dat de invulling niet zo positief is. Want helaas zijn veel mensen geneigd om dingen die ze niet begrijpen meteen negatief in te vullen. Misschien verdien jij wel zwart geld en geef je dit niet op bij de belasting? Teer jij iemand anders zijn zak? Heb je er handeltjes naast die niet helemaal legaal zijn?

 

De randzaken die meetellen

Natuurlijk is dit erg negatief ingevuld. Ik wil hiermee ook echt niet aangeven dat iedereen op deze manier denkt. Sterker nog, gelukkig zijn er genoeg mensen die zich niet blind staren op merken en logo’s. Hoe iemand de ander beoordeeld hangt onder meer af van zijn of haar achtergrond, kennis, ervaring en persoonlijke smaak. Maar natuurlijk ook voor welke functie iemand solliciteert, het bedrijf en de heersende cultuur. Ik schreef recent nog een artikel over waarom het zo moeilijk is om jezelf fatsoenlijk te kleden. Hierin vertelde ik jou al over alle zaken invloed hebben op het oordeel dat iemand heeft aan de hand van het uiterlijk. Het is zo een subjectief proces en lastig om in te schatten.

Maar om die reden wil ik toch nog even benadrukken dat merkkleding ook het tegenovergestelde effect kan hebben. Iemand kan jou juist minder positief beoordelen omdat je dure kleding draagt.

 

Groetjes,

Aileen

3 Comments

  1. Je kijkt inderdaad vaak wat iemand draagt, al wil dat niet alles zeggen over die persoon. Ik heb nooit wat gehad met dure merkkleding of dure merk tassen. (als ik het krijg vind ik het niet erg, dat moet ik er wel bij vermelden, hahaha) Maar vaak zie ik de meerwaarde er niet van in. Een tas is een tas. Moet er wel leuk uitzien maar moet ook functioneel zijn.
    Babs onlangs geplaatst…Event Miss Publicity- Lifestyle Lab in AmsterdamMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge