De invloed van het labeltje in je nek

Ik zal niet snel vergeten wat er gebeurde toen ik vorig jaar april een artikel schreef over de invloed van merkkleding. Het ging over twee onderzoeken die waren gedaan naar hoe we mensen (onbewust) beoordelen wanneer ze merkkleding dragen. Er kwam een hoop kritiek. Want nee, zo oppervlakkig zijn we niet. En eigenlijk wil ik het ook niet geloven. Want het is te simpel, te oppervlakkig. Toch sprak ik laatst iemand die mij een aantal interessante dingen vertelde over de invloed van het labeltje in je nek.

 

De invloed van het labeltje in je nek

 

Wil ik het wel weten?

Recent kwam ik een vrouw tegen die het grootste deel van haar carrière functies op managementniveau had bekleed. Lange tijd reisde ze voor haar werk in de commerciële sector heel de wereld over.

Tijdens het gesprek vroeg ze al snel naar mijn werk. Ik vertelde dat ik schrijf over werkkleding. Haar kledingstijl was vrij casual, dus ik had eigenlijk verwacht dat ze er verder niet op in zou gaan. Vaak zeggen mensen met een casual kledingstijl tegen mij dat ze ‘niet zoveel met zakelijke mode hebben’. Maar integenstelling, zij begon juist te praten.

Ze vertelde mij meteen het belang van zakelijke kleding. En vooral over het feit dat zij zich in het begin heel onzeker voelde over haar uiterlijk. Als tengere, kleine vrouw vond ze het lastig om zelfvertrouwen uit te stralen in een wereld die gedomineerd werd door mannen. Ze was altijd zeker van haar verhaal, zo vertelde ze mij. Van de inhoud was ze goed op de hoogte, maar haar kleding ondersteunde dit niet. En dit zorgde ervoor dat ze zich minder sterk voelde.

 

Executive kit

Op een bepaald moment ging ze om zich heen kijken: wat droegen de andere dames in deze sector? Ze kwam er achter dat er bepaalde kledingstukken, tassen en juwelen waren die door haar vrouwelijke collega’s veel werden gedragen. Maar ook keek ze naar de heren: wat droegen zij? Op die manier observeerde ze haar omgeving tijdens vergaderingen en bijeenkomsten.

Uiteindelijk herkende ze een patroon: ze zag veelal dezelfde tassen, kleuren en merken terugkomen. Om haar gevoel van zelfvertrouwen een boost te geven besloot ze haar stijl aan te passen. Ze kocht ook de kleding die ze om zich heen zag. Ze zei dat het haar een goed gevoel gaf waneer ze ‘het juiste pak, de juiste tas en de juiste sieraden’ droeg. Thuis sprak ze over haar ‘Executive kit’. Dit waren de items die ze droeg op het werk.

 

Het label in je nek

Vol verbazing hoorde ik het verhaal aan. Mijn eerste reactie was dat het toch wel heel bijzonder is dat je ‘het juiste’ moet kopen. Zelf zag ze het niet als een belemmering. Ze zei dat ze zichzelf was gebleven omdat ze niet altijd precies hetzelfde kocht. Ze koos vaak voor een item dat bij haar paste, maar wel van het merk dat door haar collega’s veel werd gedragen.’Maar hoe weet je het merk dan?’ vroeg ik aan haar. Ze vertelde mij dat ze tijdens meetings vaak zag hoe mensen hun jas uit deden. Op zo’n onbewaakt moment keek zij dan naar het labeltje in de nek.

Opnieuw gingen mijn ogen open. Dit keer niet omdat ik dit nog nooit had gehoord. Nee, sterker nog, dit doe ik zelf ook altijd. Maar ik dacht dat ik de enige was. Ik kijk er vaak niet alleen naar vanwege het merk, maar vooral om te kijken naar de voering van de jas of het colbert. Ik ben gewoon een enorme liefhebber van mooie voeringen. En soms kijk ik er naar om te achterhalen waar iemand het heeft gekocht omdat ik het een mooi jasje vind. Toch ben ik niet de enige die naar de binnenkant van een jas kijkt, zo blijkt.

 

Ik ben wel benieuwd of jij dat ook wel eens hebt gedaan. Kijk jij ook wel eens naar het labeltje wanneer iemand op het werk zijn of haar jas uit doet? En zo ja, wat is voor jou de reden om dit te doen? Laat je reactie via social media of hier onder achter in een comment. 

 

Groetjes,

Aileen

2 Comments

  1. Ik kijk graag naar voeringen om dezelfde reden als jij Aileen. Mijn moeder was heel streng tegen me toen ik leerde kleding naaien. Als ik dan nu naar confectiekleding kijk…. ik krijg steeds meer zin om rokjes te gaan naaien. Ik kijk altijd uit naar jouw posts via LinkedIn en die van Tubino. Ik zie ze niet altijd, maar ik vind het wel leuk om ze dan te lezen/bekijken.

    groetjes,
    Mariam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge