De invloed van merkkleding op je carrière

Als kind hoorde ik vaak verhalen van klasgenoten over merkkleding. Op bepaalde scholen zou dit heel erg belangrijk zijn want met een merk ‘ hoor je erbij’. Op de scholen waar ik op heb gezeten was dat niet zo belangrijk. Ik heb zelf nooit iets met merkkleding gehad, toen ik jong was niet en nu nog steeds niet. In mijn omgeving ken ik ook weinig mensen die zich hiermee bezig houden. Is het dan alleen iets voor jongeren of heb je er ook mee te maken op het werk? En zo ja, wat is de invloed van merkkleding op je carrière?

 

 

Onderzoek

Ik ging hier over nadenken nadat ik de resultaten van een onderzoek over merkkleding las. Bij de Tilburg University hebben ze namelijk onderzocht op welke manier mensen worden beïnvloed door werkkleding en wat de gevolgen zijn. Wat blijkt? Het heeft wel degelijk invloed.

Als eerste hadden de onderzoekers getest of mensen sneller met iemand in gesprek gingen wanneer diegene merkkleding droeg. Ze lieten een dame in een winkelcentrum vragen stellen aan voorbijgangers. Wanneer zij een shirt droeg met een logo van Tommy Hilfiger wilde 52% van de mensen meewerken aan het onderzoek. Wanneer zij een shirt droeg zonder logo was slechts 13% bereid om mee te werken. Een opvallend groot verschil.

In een ander experiment ging het om sollicitatiegesprekken. De respondenten kregen foto’s te zien van sollicitanten die de ene keer wel een merknaam droegen en de andere keer niet. Het logo was het enige verschil. Sollicitanten met een merknaam op hun kleding werden vervolgens door mensen eerder aangewezen als geschikte kandidaat dan wanneer ze geen merknaam droegen. Mensen waren zelfs geneigd om een sollicitant met merknaam op het shirt gemiddeld 9% meer salaris te geven. Daarna werd er nog een test gedaan waar uit bleek dat de invloed van het shirt met de merknaam vervalt wanneer iemand weet dat de drager het shirt heeft gekregen en dus niet zelf heeft gekocht.

De bevindingen van het onderzoek gelden zowel voor vrouwen als voor mannen. Een opvallend verschil is alleen wel dat mannen die geen logo dragen beter worden beoordeeld dan wanneer zij een logo dragen van een goedkoper merk.

 

Verklaring

De schrijvers van The Economist koppelen de resultaten van het onderzoek aan de kunstindustrie, waar een gelijksoortig fenomeen heerst. De waarde van een kunstwerk is namelijk sterk afhankelijk van de kunstenaar die het heeft gemaakt. Als je een schilderij aan iemand laat zien en je vertelt dat deze is gemaakt door een bekende schilder dan zal diegene het kunstwerk een hogere waarde geven dan wanneer je de naam van een onbekende schilder noemt. Daarnaast hebben ook de mensen om je heen invloed. Wanneer mensen om je heen de waarde van een product hoog inschatten dan zal je dat zelf ook sneller geneigd zijn om dit te doen.

 

Mijn mening

Ik vind het best wel een heftige uitslag. Misschien omdat ik zelf niet zo bezig ben met merken en logo’s. Sterker nog, een duidelijk logo kan voor mij een reden zijn om een kledingstuk niet te kopen. Ik wil niet opvallen door logo’s of merknamen.

Deze onderzoeksresultaten hebben mij wel aan het denken gezet. Want blijkbaar kan merkkleding wel in je voordeel werken. En misschien gebeuren dit soort dingen ook zonder dat we er bij nadenken? Ik denk dat het merendeel van de mensen er niet bij stil staat en dat we ons onbewust laten beïnvloeden door logo’s en merken.

Kun jij je voorstellen dat je meer salaris zou ontvangen door een logo op je shirt en dat je zelfs sneller aangenomen zal worden? Of heb je daar meer ervaring mee?

 

Groetjes,

Aileen

 

Bron: The Economist

9 Comments

  1. Ik heb regelmatig sollicitatiegesprekken afgenomen en nooit op merken gelet. Wat ik wel belangrijk vind is of iemand er verzorgd uitziet. Dus schone kleding, gestreken kleding etc. Ik ben bij alle sollicitatiegesprekken waar ikzelf de kandidaat was altijd aangenomen en heb ook nooit merkkleding aan gehad naar een sollicitatie. Dus zal ongetwijfeld meetellen, maar ik heb er zelf nooit iets van gemerkt.
    Irene onlangs geplaatst…Een burn out krijgen en beseffen dat je jezelf bent kwijtgeraaktMy Profile

    • Wat fijn dat je altijd bent aangenomen en ook goed dat jij er zelf niet op let. Ik ben ook van mening dat schone en nette kleding veel belangrijker is dan het merk dat er op staat. Dat is tenslotte het complete plaatje en niet alleen een detail.
      aileen onlangs geplaatst…De blouse in of uit de broek dragen?My Profile

  2. Wauw bijzondere uitslag. Ik kan me wel voorstellen dat je een andere indruk maakt als je zakelijk chic gekleed bent (denk aan mantelpakje v.s. “gewoon” een broek). Maar dat merkkleding zo’n grote impact heeft had ik niet verwacht.

    Ik draag zelf geen kleding waarbij het logo duidelijk te zien. Daarnaast draag ik vaak retro kleding, die merken zijn meestal niet bekend bij het “grote” publiek. Het belangrijkste blijft denk ik dat je er verzorgd en professioneel uitziet. En kleur kan ook een belangrijke rol spelen.
    Kiran onlangs geplaatst…Q&A with Miss Victory Violet!My Profile

    • Het voordeel van een uitgesproken kledingsmaak, zoals in dit geval retro, is dat het merk ook juist niet opvalt. Het leuke aan de retro stijl vind ik dat deze mensen over het algemeen juist heel bewust zijn van hun uitstraling. Ik heb ook nog nooit iemand met deze kledingstijl gezien die er niet onverzorgd uitziet..
      aileen onlangs geplaatst…Welkom Ellen: de nieuwe stagiaire bij PrettybusinessMy Profile

  3. Jeetje, nooit gedacht. Ik ben ook niet zo van de merken op Mn borst. Überhaupt tekst draag ik zelden. Alleen Mn superheld-logo (de S) draag ik regelmatig en daar krijg ik eigenlijk altijd reacties op. Maar dat komt denk ik mede omdat ik hem draag als ik een superhelden-techniek faciliteert 😉
    Leuk experiment!

  4. Beste Aileen,
    Ik schrik daar ook van. Heb zelf jaren in de bancaire sector gewerkt als leidinggevende en ben nooit op merken afgegaan. Ik beoordeelde sollicitanten nooit op merken, maar op statuur en verzorgdheid. Zelf kleedde ik me altijd in blauw of grijs pak, al dan niet met een streepje. Zwarte schoenen, want een gentleman never wears brown. Overigens ben ik persoonlijk ook wars van merken. Ik zou nooit met schreeuwerige logo’s gaan lopen. Ik ben namelijk niet de reclamezuil van de producent.
    Fijn weekend Gereon de Leeuw

  5. Het is een wereld waarin we snel keuzes moeten maken. Recruiters hebben zoveel sollicitanten, zoveel aan hun hoofd. Gaan we deze kandidaat wel of niet vragen stellen om hem beter te leren kennen? Hiervoor hadden we ook al goede gesprekken.. Belangrijke keuzes worden voor een groot gedeelte gemaakt op basis van emotionele motieven. Merken zijn meer dan symbooltjes. Van sommige bedrijven is bekend dat zijn bijvoorbeeld veel voor het goede doel doen terwijl andere merken weer vooral bekend staan als “hip en wellicht rebels”.. Het kiezen voor een bepaald merk zegt iets over je. Het is ook iets dat (on)bewust wordt opgepikt. Het is jammer dat er niet alleen op persoonlijkheid in combinatie met kwaliteit wordt geselecteerd maarja het is zoals het is.. Ik werk nu zelf bij een grote bank en daar is de kleding style “casual tot maximaal business casual”.. Als je een keer flamboyant bent en een shirt wil dragen met een groot Diesel logo dan kan dat. Als je kiest voor een shirt zonder logo kan dat ook.. Ik denk dat ik nu heel goed zit 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge