De gedachte achter de Apple Store dresscode

Misschien is het je wel eens opgevallen dat je de medewerkers in de Apple Stores heel makkelijk kunt vinden. Ze hebben namelijk allemaal een fel blauw shirt aan en daardoor vallen ze op tussen het winkelend publiek. Is het alleen puur praktisch dat ze deze kleur hebben gekozen of is er, net zoals vele dingen bij Apple, een filosofie aan verbonden? Wat is eigenlijk de gedachte achter de Apple Store dresscode?

 

Angela Ahrendts

Het is niet zo vreemd dat jij de medewerkers door de shirts herkent. Niet alleen omdat de kleur opvalt maar ook omdat de medewerkers al vanaf het bestaan van de eerste Apple Store in 2001 dezelfde shirts dragen. Af en toe werd er wel eens een uitzondering gemaakt voor speciale gelegenheden door middel van een nieuwe kleur, maar verder was er eigenlijk geen variatie.

Tot 2015 want toen besloot Angela Ahrendts een aantal veranderingen door te voeren. Deze vrouw is sinds 2014 de senior vice president van Apple Retail en verantwoordelijk voor alle online én offline verkoopkanalen van het bedrijf. Als voormalig CEO van Burberry kon zij haar kennis gebruiken voor de ontwikkeling van een nieuw shirt.

 

‘Back to Blue… But All New’

Begin 2015 ontvingen de medewerkers van de Apple Store een mail over de nieuwe shirts. Deze vernieuwing werd gepresenteerd onder de naam ‘Back to Blue… But All New’. De naam verwijst naar het feit dat de blauwe kleur is gebleven maar er wel een aantal aanpassingen zijn doorgevoerd.

  • De nieuwe shirts hebben lange én korte mouwen en daarnaast is er ook een polo
  • Het T-shirt is gemaakt van een dunnere stof zodat het comfortabel zit
  • De stof is gemaakt van 10% gerecycled materiaal
  • Het Apple logo is verkleind en verplaatst

 

Ay caramba! New Apple store employee shirts arriving, and they’re 10% “recycled materials.” Who writes these things? pic.twitter.com/a4vgDLS8dl

— Gary Allen (@ifostore) 28 januari 2015

 

Dresscode

Alle medewerkers kregen een polo en T-shirt in hun eigen maat. Volgens de dresscode mogen de medewerkers er een wit T-shirt met lange mouwen onder dragen. Destijds was nog niet besloten of medewerkers er ook iets overheen zouden mogen dragen en ik heb niet kunnen terugvinden of dat besluit inmiddels wel is genomen. Ik verwacht eigenlijk niet dat medewerkers er bijvoorbeeld een vest overheen zouden mogen dragen. Daardoor zullen ze immers niet zo veel meer opvallen en is het hele effect verdwenen.

Een opvallend detail is dat het Apple logo op de shirts is verkleind en verplaatst. Eerst zat het logo in het midden maar nu staat hij op de linker borst. In de e-mail stond omschreven dat het logo nu ‘bij je hart’ staat. Ik vind het wel een mooie gedachte.

Tenslotte mag je de kleding ook niet buiten het werk dragen. Dat is ook niet zo vreemd. Een medewerker van een Apple Store in Amerika vertelde in 2016 tijdens een interview wat er gebeurt wanneer je dit wel doet. Wanneer mensen zien dat jij werkt in een Apple store, dan komen ze op je af met vragen. Zo had hij een keer meegemaakt dat hij zijn vest iets open had geritst en het logo vervolgens zichtbaar werd. Meteen kwam er iemand naar hem toe met een probleem over zijn iPhone. Tja, daar had hij in zijn vrije tijd natuurlijk geen zin in.

 

Groetjes,
Aileen

 

Bronnen:  Icuture, Mentalfloss, Twitter.

 

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge