Hoe opvoeding het beeld over zakelijke mode beïnvloedt

Een paar weken geleden schreef ik in een artikel over de invloed van merkkleding en het feit dat dit soms stellig wordt ontkend. Ondanks dat de invloed is aangetoond, willen mensen het namelijk heel vaak niet weten. Er was één lezer die naar aanleiding van dit artikel aangaf dat ze het juist heel goed begreep. Zeker omdat het bij kinderen op jonge leeftijd al zichtbaar is. Kinderen willen precies dezelfde merkkleding dragen als hun vriendjes of vriendinnetjes. Maar welk beeld creëren de ouders rondom merkkleding? En hoe zit het met zakelijke kleding? Dit zette mij aan het denken over hoe opvoeding het beeld over zakelijke mode beïnvloedt.

 

Hoe opvoeding het beeld op zakelijke mode beïnvloedt

Foto: Pixabay

 

Dora en de Spice Girls

Deze lezeres had gelijk. Je ziet het op jonge leeftijd al gebeuren. Denk aan tekenfiguren zoals Dora. Kinderen zijn nog maar een paar jaar oud wanneer ze kijken naar dit TV-programma. De makers van het programma spelen hier commercieel op in door middel van merchandise. De kinderen hoeven niet alleen meer te kijken naar de serie, maar kunnen ook kleding dragen waarop Dora is afgebeeld. Het werkt eigenlijk net zoals alles waar mensen fan van zijn: één ding is niet genoeg. Je wilt er alles van hebben. Maar onderling met kinderen ontstaat er ook een vorm van jaloezie. Kinderen zien wat de ander wel en niet heeft. Een vriendinnetje draagt een Dora jurkje, dus je dochter wilt het ook hebben.

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen de Spice Girls ineens wereldwijd een sensatie werden. Ik luisterde niet alleen de muziek, maar had in korte tijd ook shirts waar de dames op stonden. Al snel had ik er niet één, maar uiteindelijk drie shirts. Ik weet nog goed dat de zangeressen op schoenen liepen met enorme plateauzolen. Van die schoenen waar niemand op kon lopen. Maar ja hoor, een vriendin van mij kreeg de schoenen op twaalfjarige leeftijd van haar moeder. Ik wilde ze ook. Eigenlijk wilden alle meisjes in de klas deze schoenen.

 

Merkkleding en merchandise

Je zou de merchandise van Dora en de Spice Girls kunnen vergelijken met merkkleding. Waarom wil je het hebben? Omdat je het leuk vindt, natuurlijk. Maar het is ook een manier om ergens bij te horen. Om jezelf te onderscheiden, te laten zien dat je een bepaalde stijl of smaak hebt. Het is eigenlijk niet anders dan met merkkleding.

Bepaalde merkkleding draag je omdat jij het mooi vindt, omdat je iets wilt uitstralen. Dat kan nu misschien  klinken alsof dit wat kort door de bocht is, maar onbewust gebeurt het snel. Het is niet voor niets dat bepaalde merken een imago hebben. Denk aan de pakken van Hugo Boss. Een man in een pak van Hugo Boss wordt vaak gezien als iemand die zijn carrière en uitstraling serieus neemt. Het gaat om meer dan alleen het pak. Het feit dat deze van dit merk komt, dat zegt iets over iemand.

 

‘Kijk eens naar die nette meneer’

In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat dit gedrag gewoon in mensen zit. Je kleding is een manier om jezelf te presenteren, of het nu om merkkleding gaat of niet. En dat begint dus al op wanneer de kinderen klein zijn.

Maar op deze jonge leeftijd wordt er ook al een beeld gecreëerd over zakelijke en nette kleding. Kinderen dragen zelf dan wel de shirts van Dora, ze leren zichzelf daardoor ook meteen te onderscheiden van de oudere mensen. Zij dragen iets anders dan oudere mensen en dit wordt ook vaak genoeg benadrukt.

Je ziet het ook al terug in educatieve boekjes. Mannen die een advocaat of bankier zijn, die worden afgebeeld met een pak. En kijk maar eens naar ouders die over andere mensen in pak praten tegenover hun kinderen. Zodra iemand een pak draagt dan wordt dit persoon omschreven als ‘de nette meneer’ of ‘de nette mevrouw’. Dit versterkt natuurlijk het beeld dat gecreëerd wordt rondom zakelijke kleding. De kinderen leren dat mensen in pakken ‘netjes’ zijn. Later, als ze ouder zijn, dan zal dit onderscheid gemakkelijker worden gemaakt wanneer ze kennis maken met ‘nette merken’.

 

Is het zo raar?

In mijn ogen is het beoordelen van mensen op basis van merken ook een manier om zaken te blijven overzien. Om jezelf te kunnen onderscheiden en dat gebeurt dus al op jonge leeftijd. Kinderen beoordelen elkaar dan ook door de kleding die ze dragen. Want dan willen ze ook hetzelfde hebben als hun vriendjes en vriendinnetjes. En hetzelfde gebeurt dus als mensen ouder zijn. Alleen dan doen we hetzelfde, maar praten we er anders over. Dan mag de invloed niet meer bestaan. Terwijl we er al heel vroeg mee zijn begonnen.

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge