Hoe werkschoenen en trends steeds beter samengaan

Afgelopen weekend had ik een uitbreid gesprek met een kennis van mij. Een dame* die inmiddels alweer zo’n zestien jaar werkkleding verkoopt. En met werkkleding heb ik het in dit geval niet over pakken, maar over de klassieke, functionele werkkleding. Denk hierbij aan de kleding die wordt gedragen door aannemers, timmermannen en bouwvakkers. Ze vertelde mij in ruim een uur zoveel interessante informatie, ik kan er wel vier artikelen mee vullen. Want er gebeurt een hoop in deze wereld. Maar vandaag begin ik eerst eens met een artikel over hoe werkschoenen en trends steeds beter samengaan.

 

Vroeger en nu

Bij werkschoenen denk ik meteen aan grote, logge schoenen die er niet zo charmant uitzien. Maar tijdens het gesprek met mijn kennis kwam ik er achter dat dit nu echt aan het veranderen is. Nog steeds worden de grove schoenen verkocht, maar deze verkoop loopt terug. Tegenwoordig zijn werkschoenen eleganter, kleurrijker en worden zelfs beïnvloed door trends.

Say what? Trends? Juist, mensen die om praktische redenen schoenen dragen willen er tegenwoordig ook modern en leuk uitzien. Dit is mede ontstaan door het feit dat gewone confectiemerken ook werkkleding zijn gaan produceren. Deze merken zijn gewend om telkens een nieuwe collectie te leveren en mee te gaan met de trends. Hierdoor zijn steeds meer bedrijven die werkkleding verkopen gedwongen om dit ook te doen. Waar je vroeger met gemak zo’n 10 jaar lang dezelfde schoenen kon verkopen, zijn er nu steeds meer tijdelijke collecties die slechts twee tot drie jaar lang te koop zijn.

 

Identiteit

Terwijl in de wereld van zakelijke kleding men steeds vaker casual schoenen draagt, lijkt dit in de wereld van werkkleding juist andersom te werken. In deze door mannen gedomineerde sector kiezen er steeds meer heren voor om functionaliteit te combineren met representativiteit. Vooral onder de aannemers is dit een trend die de laatste jaren steeds zichtbaarder is geworden. Ze willen op de bouwplaats goede schoenen hebben, maar er op kantoor bij de klant ook netjes uitzien.

Hoe werkschoenen en trends steeds beter samengaanLeren beroepsschoenen, te koop via Engelbert-Strauss

Daarnaast zijn de gympen ook in opkomst. Deze trend is al langer gaande, een aantal jaren geleden gingen al steeds meer mensen dit type werkschoenen kopen. Het verschil is tegenwoordig dat er ook steeds meer kleur wordt gebruikt. Dit heeft opnieuw weer te maken met de reguliere confectiemerken die eerder mee gaan in trends.

 

Hoe werkschoenen en trends steeds beter samengaanWerkschoenen in sneaker-model, te koop via Engelbert-Strauss

 

De toekomst

Ondanks dat je kunt spreken over trends, gaat het allemaal nog niet zo snel als in de wereld van de reguliere mode. De doorlooptijd vanaf het moment dat een schoen is bedacht tot aan het moment dat de leverancier het aan kan bieden, die is nog relatief lang. Soms duurt dit proces wel twee tot drie jaar.

Onder druk van reguliere confectiemerken zullen steeds meer aanbieders van werkkleding en werkschoenen mee gaan in de nieuwe werkwijze waarbij nieuwe, trendy modellen snel geleverd kunnen worden. Het aanbod zal steeds groter worden, niet in de laatste plaats vanwege de opkomst van het aantal zzp’ers. Deze groep vindt het belangrijk om zichzelf te onderscheiden en er representatief uit te zien. Terwijl men vroeger aantrok wat de baas had bedacht, denkt de nieuwe generatie zzp’ers wel iets langer na voordat ze werkschoenen kopen. Ze willen er goed uitzien, want het is hun directe visitekaartje. Zo zie je maar weer: stiekem wil de nonchalante bouwvakker er ook gewoon leuk uitzien.

 

Groetjes,

Aileen

 

*De dame zoals genoemd in dit artikel wil graag anoniem blijven. Om die reden is er geen naam genoemd. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Engelbert Strauss. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge