Je huisstijl aanpassen aan je doel(groep)

Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor huisstijlen. Het is een manier om jezelf en je bedrijf te presenteren zonder je gezicht te laten zien. Hoe simpel het ook is, het zegt altijd iets over je bedrijf en waar je voor staat. In mijn ogen is het dan ook een manier van communiceren met het uiterlijk. Alleen dan niet met het uiterlijk als persoon maar met het uiterlijk van je bedrijf. Ik heb gemerkt dat veel mensen een huisstijl kiezen op basis van wat ze zelf mooi vinden. Maar het kan ook anders. Je kunt ook je huisstijl aanpassen aan je doel(groep). Zo heb ik dat ook gedaan met Prettybusiness en in dit artikel vertel ik jou waarom en hoe.

 

Je huisstijl aanpassen aan je doel(groep)

 

Wat jij mooi vindt

Laat ik als eerste voorop stellen dat ik heel goed begrijp dat mensen een huisstijl kiezen die ze mooi vinden. Natuurlijk, als je een bedrijf begint dan wil je iets van jezelf laten zien. Zeker als startende ondernemer moet jij jezelf onderscheiden van je concurrenten en dat kun je het beste doen door dichtbij jezelf te blijven.

Toch denk ik dat het niet altijd verstandig is om je huisstijl enkel te kiezen op basis van je persoonlijke smaak. Er zijn verschillende redenen om dat niet te doen:

  1. Je hebt een hele specifieke smaak
  2. Je houdt van felle kleuren
  3. Je houdt van bijzondere of opvallende lettertypen

Het wil natuurlijk niet zeggen dat jouw persoonlijke smaak verkeerd is. Iedereen heeft een bepaalde smaak en op basis daarvan maak je keuzes wat betreft je uiterlijk. Het is alleen wel de vraag of je smaak ook past bij hetgeen wat jij aanbiedt. Vergelijk het maar eens met je werkkleding. De kans is groot dat jij iets andere keuzes maakt wanneer jij je in de ochtend aankleed voor je werk dan wanneer je een dagje thuis blijft of naar vrienden gaat. Je wilt jezelf op een bepaalde manier presenteren op het werk en daarom zul je bijvoorbeeld de slippers thuis laten. Terwijl jij in je vrije tijd misschien dol bent op slippers. Maar dat wil niet zeggen dat jij een compleet ander persoon bent als je dichte schoenen draagt op het werk.

Dit werkt precies hetzelfde met een huisstijl. Het is goed om te kijken naar hoe jij jezelf wilt presenteren en daarbij rekening houd met de omgeving. Zolang jij je huisstijl ook mooi vindt en hier achter staat, dan is het hoe dan ook iets persoonlijks en past het dus bij jou.

 

 

Je doel(groep)

Bij het bedenken van een huisstijl kun je in plaats van wat jij mooi vindt ook beginnen met je doelgroep. Wat denk jij dat deze mensen mooi zullen vinden? Wat zal ze aanspreken en wat is eigenlijk prettig om naar te kijken? Zeker het laatste is heel belangrijk. Dat iets mooi is, dat wil niet zeggen dat het ook prettig is om naar te kijken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een bijzondere combinatie tussen felle kleuren en dit kan er heel mooi uitzien, maar het kan ook gaan afleiden. Want gaan mensen dan wel letten op de inhoud? Als jij een brief vanuit je bedrijf stuurt, dan gaat het uiteindelijk om wat er in de brief staat en is het niet de bedoeling dat de huisstijl afleid tijdens het lezen daarvan.

Aan de andere kant kunnen bepaalde, minder zakelijke kleuren juist een doelgroep aanspreken. Zo is een achtergrond met veel roze en pasteltinten bij een beautyblog helemaal niet verkeerd. De kans is groot dat dit het lezerspubliek zal aanspreken. Maar bij een website van een bouwbedrijf kan dit de lezer of potentiële klant juist afschrikken. Dit is een extreem voorbeeld maar het geeft wel aan hoe je in kunt spelen op je doelgroep.

 

Prettybusiness doelgroep

Bij kiezen van de huisstijl van Prettybusiness heb ik ook vooral gekeken naar het doel en de doelgroep van mijn blog. Om eerlijk te zijn staat mijn persoonlijke smaak ver af van de huisstijl die ik uiteindelijk heb gekozen. Ter illustratie: mijn interieur thuis heeft een uitgesproken oud Engelse stijl. Denk aan gordijnen met klassieke bloemen en oude, zware houten meubels met koperkleurige details. Dit is wat ik écht mooi vind. Maar het is absoluut niet wat je terugziet op de website.

Toen ik in 2014 begon met Prettybusiness wist ik precies wie ik wilde aanspreken met mijn website: ambitieuze, werkende vrouwen vanaf ongeveer twintig jaar die hun uiterlijk belangrijk vinden. Omdat ik in het begin ook al relatief veel mannelijke lezers had, heb ik uiteindelijk besloten om ook voor heren te gaan schrijven. Maar zowel de vrouwelijke als de mannelijke lezers hebben met elkaar gemeen dat ze carrièregericht zijn en waarde hechten aan hun uiterlijk op het werk.

 

Prettybusiness huisstijl

Met deze informatie in mijn achterhoofd heb ik gekozen voor een website die er qua kleur en opmaak vrij eenvoudig uitziet. De huisstijl is zwart, grijs, wit en donkerrood. Voor de titels en het logo heb ik gekozen voor lettertype Roboto Condensed. Zowel de kleuren als het lettertype zijn vrij eenvoudig en strak. Daarnaast bestaat de layout vooral uit horizontale en verticale lijnen. De artikelen staan ook onder elkaar en niet naast elkaar. Daardoor ziet het geheel er overzichtelijk uit.

Ik heb hier bewust voor gekozen omdat de lezers een druk leven hebben en waarschijnlijk relatief veel tijd doorbrengen op het werk. Wanneer ik mij inleef in deze mensen dan kan ik mij voorstellen dat ze als eerste bij een blog behoefte hebben aan een rustige layout die overzichtelijk is. Ze hebben weinig tijd en willen makkelijk informatie kunnen lezen. Daarnaast heb ik bij de keuze ook rekening gehouden met het feit dat mensen mijn website op het werk zouden moeten kunnen bekijken. Ik weet dat dit ook veel gebeurt. Naast de banners op Prettybusiness zul je ook daarom niet zo snel bewegende beelden of vrolijke kleuren zien. Als jouw collega even langsloopt, dan zal diegene niet zo snel het idee hebben dat jij iets bekijkt dat niet direct met je werk te maken heeft. Hoewel, Prettybusiness heeft indirect natuurlijk wel met je werk te maken. Maar dat weet alleen jij ;-).

Maar ondanks jij kijkt naar een redelijk strakke website en ik stiekem houd van een oud Engelse stijl, ook mijn huisstijl staat dicht bij wie ik ben. Zo is de keuze voor donkerrood als accent geen toeval maar écht een kleur die bij mij past. Ik verf alweer bijna twintig jaar mijn haren donkerrood en sta ook bekend om deze kleur. Dit is ook een stukje Aileen.

 

Meer dan alleen een website

Maar zoals veel ondernemers is je bedrijf meer dan alleen je website. Zelfs voor mij als blogger gaat de huisstijl verder dan alleen hoe ik mijzelf online presenteer. Zo heb ik dezelfde layout ook gebruikt bij producten zoals visitekaartjes zelfs op de cover van mijn boek zie je het terug. Maar ook op facturen die ik verstuur en in mijn digitale handtekening onder emails komt het terug. Ik vind het ook belangrijk dat je het overal terug kunt zien. Zo is je bedrijf herkenbaar en een stabiele huisstijl komt in mijn ogen ook professioneel over.

 

Heb jij ook een eigen bedrijf en zo ja, heb jij al een huisstijl ontwikkeld?

 

 

Groetjes,

Aileen

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Flyeralarm. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge