In een net pak voor de directeur

Je kent ze vast wel, van die collega’s die in eens met een net pak op kantoor komen. Gisteren zag je ze nog lopen in een casual outfit en dat is een groot contrast met het pak dat ze vandaag hebben gekozen. Meestal is er een aanleiding, zoals een presentatie of een gesprek met de directeur.

In dit artikel kun je lezen wat het zegt over jou, als jij in eens een net pak aantrekt. En daarnaast wat voor indruk je achterlaat bij je collega’s. Het gaat er niet om of het goed of fout is, maar vooral om het feit dat jij je bewust bent van de indruk die je achterlaat.

 

Van casual naar zakelijk

In deze casus gaan we ervan uit dat jij in dit geval deze kleding hebt gekozen omdat je een gesprek hebt met de directeur. Je draagt altijd casual kleding wanneer je aan het werk bent. Of een casual outfit met zakelijke invloeden, zoals een spijkerbroek met een blouse. En in eens verschijn jij met een net pak op het werk. De kans is groot dat directe collega’s dit opmerken en vragen gaan stellen. ‘ Directeur vandaag? ‘ of ‘ Waarom zie jij er in eens zo netjes uit?’. En als je mij als directe collega hebt, dan is de kans groot dat je naast de vraag ook een compliment ontvangt. Omdat ik een pak meestal erg leuk vind staan.

Het zijn allemaal opmerkingen die iets zeggen over de betreffende collega, de cultuur binnen het bedrijf en de wijze waarop directe collega’s hiermee omgaan. Maar wat zegt het nu precies?

  • Over jou: Met jouw nette kleding geef je aan dat je een gesprek met de directeur ziet als een belangrijke gebeurtenis. Je neemt het gesprek serieus en dit maak je visueel zichtbaar door een net pak te dragen.
  • De cultuur: Kennelijk is het voor jouw werk niet noodzakelijk om een net pak te dragen, anders had je dat standaard al gedaan. Het is wél gebruikelijk om nette kleding te dragen voor een speciale gelegenheid zoals een gesprek met de directeur. Daarom zijn jouw collega’s ook in staat om direct een inschatting te maken van de mogelijke situatie.
  • Jouw collega’s:  Je bent een zichtbaar persoon voor je collega’s . Zij kijken naar jouw kleding en zijn daarnaast geïnteresseerd in wat jij die dag gaat doen.
  • Directeur: Jij vindt de functie van dit persoon belangrijk. De kans is daarnaast groot dat hij of zij de hiërarchische verhouding goed kan benadrukken. Dit persoon heeft meer beslissingsbevoegdheid en macht dan dat jij hebt in jouw huidige functie. En jij bent je hiervan bewust. Want, als dit persoon een hekel had gehad aan hiërarchische verhoudingen, dan had jij waarschijnlijk bewust geen nette kleding gedragen op die dag. In dat geval weet jij namelijk dat hij of zij dit niet op prijs zal stellen.

 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Voor-en nadelen

Je hebt nu gelezen wat deze situatie zegt over jou, je collega’s, de directeur en cultuur binnen het bedrijf waar jij werkt. Nu zal ik de voor-en nadelen schetsen van deze situatie. Afhankelijk van je kennis, ervaring en achtergrond kun je hier namelijk anders over denken.

 

Voordelen

  • Je neemt je werk serieus en dat is natuurlijk goed.
  • Je bent je bewust van de hiërarchische verhoudingen en ook in staat om je hiernaar te kleden.
  • Door het kiezen van nette kleding kan jij iemand anders laten zien dat hij of zij belangrijk is voor jou.
  • In jouw kledingkast kun jij een onderscheid maken tussen kleding voor nette, zakelijke gelegenheden en kleding voor je dagelijkse werkzaamheden.

 

Nadelen

  • Speciaal voor de directeur trek jij een net pak aan en dit kun je op verschillende manieren interpreteren. Op deze manier kun jij bij bepaalde collega’s de indruk wekken dat andere mensen belangrijker zijn dan diegene met wie jij dagelijks werkt.
  • Door een net pak aan te trekken kun je de indruk wekken dat je onzeker bent. Want kennelijk vind jij jouw dagelijkse kleding niet goed genoeg. Want jij vind het nodig om iets anders aan te trekken dan wat je normaal draagt.
  • Met een net pak laat je zien dat jij je wel netjes wilt kleden, maar dan alleen voor een speciale gelegenheid. Dit kan bij jouw leidinggevende de indruk wekken dat jij het niet nodig vind om dagelijks de meest nette versie van jezelf te tonen. Als je een leidinggevende hebt die waarde hecht aan een representatief uiterlijk, dan is de kans groot dat hij of zij deze kledingwissel op deze wijze interpreteert.

En nu?

De genoemde nadelen zijn wat negatief en cynisch van aard maar ik weet uit ervaring dat er mensen zijn die deze situatie op deze wijze kunnen beoordelen. Opmerkingen zoals ‘Voor ons wil jij je dus niet zo netjes kleden?’ of ‘ Dus voor de directeur trek je wel een net pak aan?’ heb ik vaker gehoord.

Zoals ik al benoemde in het begin van dit artikel bestaat er geen goede of slechte keuze wanneer het gaat om dit soort situaties. Ieder bedrijf, collega en cultuur is anders. En je bepaald natuurlijk zelf wanneer jij je extra netjes kleed en waarom. Ik raad je wel aan om je bewust te zijn van de indruk die je wekt. Als jij het prima vindt om op te vallen met een nette outfit, dan is dat oké.

Als je liever niet hebt dat jouw nette kleding opvalt, dan raad ik je aan om jouw stijl te veranderen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om geleidelijk nettere kleding te gaan dragen. Wat vaker een colbert, een blouse of een pak dragen kan helpen om deze beeldvorming te veranderen. Na een tijdje zal het niemand meer opvallen dat jij een gesprek hebt met de directeur want je ziet er altijd netjes uit.

De keus is aan jou.

Groetjes,

Aileen

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge