Nieuwe bedrijfskleding voor Delta Airlines

De laatste jaren is er al vaker een bericht verschenen over de nieuwe bedrijfskleding van Delta Airlines, maar vandaag was dan eindelijk de lancering. In samenwerking met modeontwerper Zac Posen heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij voor alle medewerkers nieuwe kleding ontworpen. In dit artikel laat ik je het resultaat zien én vertel ik wat er allemaal aan vooraf is gegaan.

 

Nieuwe bedrijfskleding voor Delta Airlines

 

De samenwerking

Ruim drie jaar geleden besloot Delta Airlines dat het tijd was om de bedrijfskleding te vernieuwen. Ze wilden een nieuwe stijl die gericht was op de toekomst, maar ook trouw bleef aan strategie van het bedrijf. Daarnaast was het van belang dat alle medewerkers hun stem mochten laten horen. En dat dit een grote opgave zou worden, dat wisten ze. Want de luchtvaartmaatschappij telt inmiddels zo’n 60.000 medewerkers.

Na een selectie van verschillende partijen kwamen ze uiteindelijk bij Zac Posen. Deze jonge modeontwerper is naast kleding ook dol op vliegtuigen. Dus tja, dat was natuurlijk een perfecte match.

 

Feedback

Om de feedback van alle medewerkers te kunnen bundelen werd er een team opgezet. Vanuit iedere afdeling was er iemand die de feedback verzamelde, en dit vervolgens in het team terugkoppelde. In dit overkoepelende team zaten ook Posen en zijn team van ontwerpers. Het gehele proces is dit team in stand gebleven en zo hebben zij constant de belangen vanuit de medewerkers behartigd.

Vervolgens ging Posen en zijn team een aantal weken undercover aan het werk binnen Delta Airlines. Om een goed beeld te krijgen wilden ze namelijk zelf ervaren hoe het is om verschillende functies binnen het bedrijf uit te oefenen.

 


Klik op het pijltje rechts op de foto om meer afbeeldingen van de collecte te zien.

 

Testen

Toen de kleding eenmaal was ontworpen gingen ze op zoek naar een leverancier die deze collectie kon maken. Ook dit was best een opgave, aangezien het bedrijf dat de kleding zou leveren ook moest aansluiten bij Delta Airlines. Ze wilden dat het bedrijf dezelfde normen en waarden zou hanteren. Land’s End bleek uiteindelijk de beste partij voor deze opdracht.

Nadat de kledingstukken waren geproduceerd was het tijd om deze aan het team te laten zien. Er werd een modeshow georganiseerd en iedereen was tevreden. Daarna volgde er nog een modeshow, alleen nu was ook alle pers aanwezig en kwam het nieuws over de samenwerking naar buiten. Op dat moment was men al 18 maanden bezig met de nieuwe collectie.

Na deze bekendmaking was het tijd om de nieuwe kleding te laten testen. Ruim 1000 medewerkers vanuit verschillende afdelingen mochten de kleding gaan dragen. Maar zoals met veel kleding is niet alles in één keer perfect. Er werden na de testronde nog eens 165 veranderingen doorgevoerd in de collectie.

Ready?

Na de testronde was het tijd om iedereen kennis te laten maken met de nieuwe bedrijfskleding. Alle 60.000 medewerkers kregen tijdens een individuele passessie de mogelijkheid om alle items te passen. Daarnaast waren er stylisten aanwezig om te adviseren.

Het gehele proces heeft in totaal zo’n drie jaar geduurd, maar nu is het eindelijk afgerond. Want vanaf vandaag dragen alle medewerkers de nieuwe kleding. Zelf heeft Delta Airlines aangegeven dat deze kleding in ieder geval voor de aankomende tien jaar gedragen zal worden. En dat mag ook wel na zo’n grote operatie.

Persoonlijk vind ik de collectie en vooral de kleuren erg mooi. Nog een leuk detail: de paarse kleur die is gebruikt heet ‘ultra violet’ en is door Pantone als kleur van het jaar 2018 uitgeroepen.

 

Wat vind jij van de collectie?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge