Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

In het artikel van gisteren keek ik terug op de hoogtepunten op het gebied van zakelijke mode in 2017. Hierbij ging het vooral om de berichten die in het nieuws waren geweest. Maar zelf kijk ik ook terug op een bijzonder jaar. Eind 2016 maakte ik een visionboard om mijn doelen te visualiseren voor 2017. In dit artikel vertel ik jou wat een visionboard is en hoe het staat met de Prettybusiness doelen in 2017 en 2018: heb ik ze behaald en wat zijn de plannen?

 

Mijn visionboard 2017

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Mocht je nog niet weten wat een visionboard is, hier volgt een korte uitleg. Het idee achter een visionboard is dat jij de doelen die je wilt bereiken voor jezelf visualiseert door middel van een bord. Door deze op een centrale plek te hangen of neer te zetten en er vaak naar te kijken zullen je ‘dromen’ worden behaald. Dat is tenminste de gedachte hier achter. Op dit bord kunnen spreuken staan, tekeningen, foto’s of andere dingen. Het maakt niet uit hoe het er uitziet en het hoeft ook niet mooi te zijn. Als het maar bij je past en het jouw doelen helder maakt. Mensen maken vaak een visionboard door plaatjes uit tijdschriften te knippen en deze vervolgens op te plakken. Zo heb ik dat ook gedaan.

Toen ik eind december 2016 mijn visionboard maakte, toen werkte ik nog vanuit huis. Het zou mijn eerste jaar als fulltime ondernemer gaan worden en na een burn-out was dit ook echt een manier om een nieuwe start te maken. Op bovenstaande foto zie je hoe het bord maandenlang boven mijn bureau in de woonkamer heeft gehangen.

 

 

Inmiddels heb ik een kantoor en staat mijn visionboard, een beetje armoedig, op een stapel met krukken. Ik ben nog steeds een bezig met het inrichten van mijn kantoor en hij heeft nog geen goeie, mooie plek gevonden. Die gaat er in 2018 voor mijn nieuwe visionboard zeker komen.

 

 

Dit is zoals hij er uitziet. Ik zal je door middel van een paar close-up foto’s meenemen door het bord, je vertellen wat mijn doelen waren en of ik deze heb behaald.

 

 

Quote

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Ja, die uitspraak in het midden. Het valt wel meteen op en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik om die reden zelfs heb getwijfeld of ik hem wel zo prominent in mijn woonkamer moest hangen. Maar ik voelde gewoon dat het bij mij paste. Begin 2017 worstelde ik nog heel erg met de kritiek die ik kreeg op mijn artikelen. Prettybusiness groeide in een paar maanden in eens extreem snel en daardoor kreeg ik ook in eens veel reacties. En daar zaten ook wel wat negatieve reacties tussen. Toen ik deze quote in de Linda. zag staan, toen wist ik dat ik dit wat vaker zou moeten denken. Dus plakte ik het midden op mijn visionboard.

Ik ben niet van steen en soms raken reacties mij nog steeds wel, maar het gaat al een stuk beter. Er zijn weken dat ik dagelijks kritiek ontvang door de onderwerpen die ik aankaart. Maar ik kan het steeds beter loslaten en accepteren dat niet iedereen het leuk kan vinden waar ik over schrijf. Ook niet iedereen kan het met mij eens zijn of mij überhaupt leuk vinden. En dat is oké.

 

 

Doe-het-zelf rijkdom

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Wanneer mensen kijken naar de rechter hoek van mijn visionboard, dan hebben ze het vaak meteen over de Quote 500 die er op staat. Maar nee, dat is niet mijn doel. Sterker nog, ik verwacht ook helemaal niet dat ik daar ooit in kom te staan. Zeker niet door mijn werk. De teksten en afbeeldingen er omheen gaan voor mij om rijkdom op mijn eigen manier. Ik heb het over je rijk voelen met wat je doet, met je leven en jezelf. Maar ook stappen durven nemen zonder te haasten zodat er ruimte is om te genieten en te groeien.

Ik sta dan wel niet in de Quote 500, maar ik kan je eerlijk zeggen dat ik mij wel heel vaak rijk heb gevoeld het afgelopen jaar. Op mijn eigen manier heb ik een rijk leven gecreëerd en dat is ook precies wat ik wilde. Het blijft hard werken, maar het is het allemaal vreselijk waard.

 

 

Feestjes vieren

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Sinds de samenwerking met Laura Blagogee in 2016 heb ik een hele mooie vriendschap met deze talentvolle couturier opgebouwd. Als ondernemers sparren we veel met elkaar en vieren we de successen. Dat was ook één van mijn doelen in 2017: ieder succes vieren. En dat heb ik zeker volgehouden. Ik stond regelmatig met taart voor de deur van haar atelier en dan schoot ze weer in de lach.

Jawel, ieder succes moet gevierd worden. Ik ben blij dat ik dit ook heb volgehouden want, geloof het of niet, er zijn genoeg momenten waarbij ik het ook even niet zag zitten. Dus dan is het vieren van successen met wijn en gebak extra leuk. Dat blijf ik ook zeker in 2018 doen.

 

 

Angsten en spreken

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Begin 2017 besloot ik dat ik mijzelf wilde ontwikkelen op het gebied van presentaties geven. Ik heb dit in het verleden vaker gedaan, ook over zakelijke mode. Maar dit jaar wilde ik hier meer stappen in zetten, ondanks dat ik dit best wel eng vond. Het is mij ook gelukt. Ik heb meerdere presentaties gegeven en vind het erg leuk en leerzaam om te doen.

 

Column

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Eén van mijn ‘wilde’ dromen was om ooit een eigen column in een (online)magazine te hebben. Jeetje, wat leek mij dat gaaf. Ik had nog geen idee waar of hoe, maar ik wilde het heel graag. Stiekem dacht ik van binnen dat dit doel te hoog was gegrepen, net zoals het geven van presentaties trouwens. Maar in oktober werd ik gevraagd om, naast het gezicht te zijn van de eerste editie, vaste schrijver te worden voor Rubensmagazine. Deze maand is mijn eerste column online gekomen.

 

Balans werk en privé

Prettybusiness doelen in 2017 en 2018

Ja, en toen was er nog iets met een privé leven. Dat blijft voor mij een uitdaging. Ik wil heel graag mijn werk en privé in balans brengen, maar als workaholic is dit best een uitdaging. Toen ik eind 2016 besefte dat ik twee keer overspannen was geweest voor mijn 30e levensjaar, toen besloot ik dat iets anders moest gaan doen in 2017.

Ik durf niet te zeggen dat ik mijn privé-leven en werk nu perfect in balans heb. Om eerlijk te zijn denk ik ook dat dit altijd een uitdaging voor mij zal blijven. Maar het afgelopen jaar heb ik er wel aan gewerkt. Zo heb ik een aantal maanden een psycholoog gehad die mij in korte tijd heel goed heeft geholpen met de scheiding en balans tussen deze twee thema’s. Maar de grootste verandering was toch echt mijn kantoor. Het feit dat ik nu dagelijks naar een locatie toe ga om te werken, ik een deur dicht kan trekken en thuis kan kiezen of ik ga werken. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de laptop aan staat.

 

2018

Het was een mooi jaar waarin ik veel heb geleerd. Mijn visionboard voor 2018 ga ik volgende week maken. Hoewel het bord dit concreet en inzichtelijk zal maken, weet ik op hoofdlijnen wel al wat ik het aankomende jaar wil gaan doen. Hoofdzakelijk wil ik de lijn waarin ik nu zit doorzetten. Ik wil meer presentaties gaan geven en ook blijven schrijven voor andere platformen over zakelijke mode.

Wat betreft mijn blogs op Prettybusiness wil ik ook onderzoeken analyseren, rechtszaken beschrijven en laten zien hoe trends op de werkvloer toegepast kunnen worden. Daarnaast zal ik experts blijven raadplegen. Het afgelopen jaar heb ik een aantal vaste experts om mij heen verzameld die ik regelmatig vraag om advies en waarvan ik quotes opneem ik artikelen. Ik weet immers niet alles en de samenwerking vind ik erg leuk. (p.s: ben je een expert op een bepaald gebied rondom zakelijke mode, HR e.d. en vind je het leuk om vanuit je expertise genoemd te worden in artikelen? Stuur dan even een mail naar contact@prettybusiness.nl.)

Maar ook mijn wekelijkse werkoutfit overzichten zul je voorbij blijven zien komen, net zoals artikelen over het kopen van zakelijke kleding en accessoires. Alleen hoop ik in 2018 wel iets meer op tijd te posten. Want die 19.00 red ik lang niet iedere dag en daar baal ik van. Dat is ook nog een goeie uitdaging: dagelijks op tijd posten en toch nog je creatieve vrijheid behouden.

Ik wil het aankomende jaar ook op zoek gaan naar bijzondere of aparte merken om mee samen te werken. Om te laten zien wat er nog meer bestaat naast de ‘standaard’ zakelijke kleding in de gebruikelijke winkels. Maar ook om te benadrukken dat er zoveel mogelijk is wanneer het gaat om een representatief uiterlijk. Nét even buiten de lijntjes kleuren, nét even wat anders. Want dat is waar Prettybusiness om gaat, om te laten zien dat iedereen er op zijn eigen manier representatief uit kan zien.

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge