Een professionele uitstraling op LinkedIn

Wie mijn blog al wat langer leest, die weet waarschijnlijk wel dat LinkedIn één van de belangrijkste platformen is voor Prettybusiness. Er is geen enkele plek binnen social media waar mijn berichten zoveel likes, discussies en waardevolle contacten opleveren als op LinkedIn. Dit zorgt er ook automatisch voor dat ik hier veel tijd aan besteed.

Ik heb het nooit bijgehouden, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik minimaal een werkdag per week kwijt ben aan het posten van berichten, het reageren op reacties en beantwoorden van privé berichten. Ik krijg ook meerdere connectieverzoeken per dag en bekijk veel profielen. Maar wat is eigenlijk een professionele uitstraling op LinkedIn? Hoe zorg je hiervoor en waar kun je echt de mist mee ingaan?

Een professionele uitstraling op LinkedIn

Profielfoto

De profielfoto op LinkedIn heeft eigenlijk precies hetzelfde effect als wanneer je iemand voor het eerst ontmoet: er is altijd een eerste indruk. Nu heb ik het idee dat de meeste mensen op LinkedIn zich hier bewust van zijn. Ik zie veel professionele foto’s en het overgrote deel ziet er netjes uit. Er zijn wel een aantal zaken die mij opvallen.

Filters

Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je filters vooral niet voor zakelijke foto’s moet gebruiken. Zelf ben ik het daar niet mee eens. Zolang je iemand kunt herkennen en de foto enigszins overeenkomt met de werkelijkheid, dan vind ik dat er niets mis mee is. Waarom zou je niet een filter maken die je net wat lichter maakt of juist wat meer kleur geeft? Tijdens je sollicitatiegesprek of een netwerkborrel wil je er ook een beetje voordelig uitzien, dus dan ga je misschien ook als voorbereiding een keertje extra naar de zonnebank of gebruik je als vrouw iets meer make-up.

De enige filters waar ik persoonlijk niet zo enthousiast van wordt, dat zijn de filters die kleuren weghalen. Denk aan zwart en wit of sepia. Dat wil trouwens niet zeggen dat het niet mooi kan zijn. Ik heb al heel veel foto’s gezien die prachtig zijn in sepia of zwart en wit. Het nadeel is alleen dat het weghalen van kleur meteen een afstand schept. Men weet dat jij er niet zo uitziet, en dus sta je meteen iets verder van iemand vandaan.

Je beroep

Ik moet altijd wel lachen wanneer mensen het hebben over een professionele foto. De term ‘professioneel’ is namelijk heel subjectief. Er zijn mensen die voor hun LinkedIn profielfoto poseren in een korte broek, T-shirt en gympen. Ja, ik heb ze echt gezien. Dat kun je onprofessioneel noemen. Maar wanneer jij voor je beroep veel moet reizen naar exotische landen of dolfijnen traint, dan is dat weer helemaal niet raar. In dat geval zou het juist vreemd zijn als je in een driedelig zwart pak op de foto staat.

Naast de profielfoto van het gezicht vind ik een foto van iemand die aan het werk is dan ook heel gepast én professioneel. Zolang het overeenkomt met de realiteit, dan vind ik geen enkele outfit onprofessioneel.

Gezicht inclusief lichaam?

Een foto waarbij je aan het werk bent kan er professioneel uitzien, maar ook dan liggen er gevaren op de loer. Er zijn namelijk genoeg foto’s waarbij jij aan het werk, maar ondertussen ook slecht zichtbaar bent. Zo heb ik wel eens een profiel gezien van een man die directeur was van een groot bedrijf. Hij koos voor een foto die was gemaakt tijdens een evenement waarbij hij een groot publiek toesprak. De foto was van een afstand gemaakt waardoor je eigenlijk een klein persoon zag, met een groot scherm achter hem waarop zijn functie stond. Tja, die functie zie je meteen op LinkedIn al staan onder een foto. Dus dat hoef je niet te benadrukken. Zonde! Zeker omdat ik de man in kwestie ook in het echt heb gezien en hij een zeer sprekend en charismatisch gezicht heeft. Ik vind het echt een gemiste kans. Maar niet alleen voor diegene met een sprekend gezicht, eigenlijk wil je iedereen gewoon kunnen zien.

Glimlachen

Tenslotte is er nog iets wat mij vaak opvalt en dat zijn de mensen die niet lachen op een foto. Zeker in combinatie met een zwart en witte filter maakt dit iemand niet bepaald benaderbaar. Ik snap dat je niet schaterlachend op de foto wilt, maar een glimlach is toch wel prettig. En nogmaals, het heeft invloed op de mate waarin je benaderbaar bent. Want laten we eerlijk zijn, het zou toch zonde zijn als mensen je minder snel benaderen omdat je er afstandelijk uitziet op een foto? Die eerste indruk heeft onbewust toch effect.

Gedrag

Hoewel ik mij met Prettybusiness vooral focus op uiterlijk presentatie, wil ik nog wel benadrukken dat er uiteraard veel meer factoren zijn die invloed hebben op de mate waarin je professioneel overkomt op LinkedIn. In mijn ogen is één van de grootste ‘fouten’ het afkraken of beledigen van anderen. Soms kijk ik echt mijn ogen uit wanneer ik dit zie gebeuren.

Het voelt voor mij een beetje alsof je op het werk een presentatie van een nieuwe collega of extern contact krijgt, en dat jij dan met je zogenaamde ‘kritische noot’ jezelf op de kaart wilt zetten. Om te laten zien dat je ergens meer verstand van hebt of dat je hiërarchisch boven iemand staat. Terwijl je eigenlijk iemand zwart maakt en daarmee jezelf naar beneden haalt. En dat daar dan al je collega’s naast staan. Die ondertussen het tafereel aan staan te kijken en zich kapot schamen. Voor die collega die de ander zwart maakt natuurlijk. Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Ik vind dat altijd zo tenenkrommend om naast te staan. Doe dat dus niet. Gewoon niet.

Groetjes,

Aileen

3 reacties

  1. Ik vind het altijd erg interessant om foto’s te zien op LinkedIn waarbij je een stukje authenticiteit en persoonlijkheid terugziet. Heb je trouwens weleens photofeeler gebruikt? Ik heb dat een tijdje terug uit nieuwsgierigheid uitgeprobeerd met een headshot (oorspronkelijk niet bedoeld voor professionele doeleinden). Daar kwamen verrassend positieve resultaten uit, voor een foto die eigenlijk helemaal niet voor zakelijke doeleinden bedoeld was. Geeft denk ik ook weer aan hoe anders bezoekers je foto beoordelen.
    Kiran onlangs geplaatst…How to go retro style when you’re always cold in WinterMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge