Underdressed als werkgever

Tijdens de kerstvakantie publiceerde ik een artikel over overdressed zijn tijdens je sollicitatiegesprek. Op social media ontving ik veel reacties op het artikel. Iedereen had duidelijk zijn eigen manier om hiermee om te gaan. Maar één reactie viel mij het meeste op. Er was een man die aangaf dat hij van mening was dat overdressed zijn niet altijd iets zegt over jezelf, maar ook over de ander. Want ben jij overdressed of is de ander underdressed? Een interessante invalshoek. Underdressed als werkgever: hoe erg is dat?

 

Underdressed als werkgever

Hoe serieus neem ik de ander?

De man in kwestie vertelde dat hij meerdere malen onder andere om deze reden tijdens sollicitatiegesprekken was weggelopen. Natuurlijk was dit niet de enige reden. Het had vooral te maken met hoe serieus de ander het gesprek neemt. Als je de CV of brief van te voren niet hebt gelezen dan getuigt dit van een slechte voorbereiding, zo gaf hij aan. Hij noemde dit een onprofessionele en ongeïnteresseerde houding en voor zo een werkgever wilde hij niet werken. Een casual uitstraling versterkte in dit geval zijn beeld. Hij gaf aan dat hij werken zag als iets dat je mocht en niet moest.

Zelf zal ik niet zo snel vertrekken als ik er tijdens een gesprek achter kom dat de werkgever zich niet zo goed heeft voorbereid. Maar ik vind bovenstaand verhaal een interessant uitgangspunt. Je leest overal tips over hoe jij je het beste kunt kleden als je gaat solliciteren, maar hoe zit het eigenlijk met de werkgever?

 

Het goede voorbeeld

We weten allemaal dat je als leidinggevende het goede voorbeeld moet geven. Ik kan mij nog herinneren dat ik op het kantoor vaak andere mensen hoorden praten over de kleding van managers. ”Hij ging in een afgetrapte spijkerbroek naar de directeur” of ”zijn overhemden zijn echt altijd te klein”. Als je leiding geeft dan sta je nu eenmaal wat meer in the picture. Mensen kijken naar je, of je nu het wilt of niet.

Het goede voorbeeld geven is dan ook van groot belang, zowel qua gedrag als qua uiterlijk. Want waarom zouden jouw medewerkers zich netjes kleden als jij dat als manager niet eens doet? Juist, ze zullen bewust of onbewust eerder geneigd zijn om zich casual te kleden. Dat hoeft geen ramp te zijn, maar het is wel verstandig om je hiervan bewust te zijn. Wil je dat wel?

 

Ik underdressed of jij overdressed?

Maar weer even terug naar het sollicitatiegesprek. Het antwoord op de vraag of jij wel of niet overdressed bent kun je alleen zelf geven. Iedereen heeft weer een andere standaard en mening. Wat de één heel normaal vindt, dat is voor de ander weer overdreven. En vice versa.

En zo kun je ook denken wanneer jij tijdens een sollicitatiegesprek het gevoel hebt dat je overdressed bent. Ben jij wel diegene die overdressed is of is jouw gesprekspartner underdressed? Het hoeft niet direct een reden te zijn om te vertrekken maar het kan er wel voor zorgen dat jij je nét even iets beter voelt. En wees nu eerlijk, hoe erg is het nu als je overdressed bent?

Krijg je weer een onzeker gevoel? Bedenk je dan dat jij misschien wel diegene bent die gepast gekleed is en jouw gesprekspartner zich dit keer iets minder passend heeft gekleed. Dat scheelt meteen weer een ongemakkelijk gevoel ;-).

 

Groetjes,

Aileen

8 reacties

  1. Goed punt weer! Ik heb inderdaad vaak tijdens sollicitatiegesprekken dat ik zelf vrij netjes gekleed ga en het persoon dat tegenover mij zit er vrij casual bij zit. Het ligt natuurlijk ook aan de functie waarop je solliciteert, maar ik vind het op zich geen probleem. Ik vind het fijner om iets netter gekleed te zijn omdat ik dan uitstraal dat ik de sollicitatie serieus neem. Ik ben liever overdressed dan underdressed. Hoewel ik één keer me toch zo stom voelde toen ik daar in pantalon en coltrui kwam terwijl de rest in casual kledij kwam… oeps.

    • Ja, dat snap ik. Het voelt altijd goed als je zeker weet dat jij je best hebt gedaan en dat ook uitstraalt. Maar een pantalon en een coltrui, dat is toch niet zo heel erg netjes? Tenminste, dat vind ik best meevallen.
      aileen onlangs geplaatst…Foute sokken op het werkMy Profile

  2. Zeker een goed punt. Als ZP’r heb ik gelukkig geen sollicitatie gesprekken, maar kennismakingsgesprekken. Voordat ik naar een potentiele opdrachtgever ga, controleer ik eerst de uitstraling van het bedrijf en past mij daarop aan. Het is een keer gebeurt dat ik “overdressed” het gesprek in ging. Het kwam omdat ik verkeerd ingelicht was op welke afdeling mijn werkzaamheden zou worden verricht. Ik kwam in de fabriek te zitten, in plaats van het kantoor. Echter kom ik meer bij bedrijven waar je grote verschillen ziet tussen de hoogste en laagste functie, maar dan andersom. Op zo’n moment weet je niet wat je eigenlijk aan moet. Als de projectmanager of directeur casual gekleed gaat en de tekenaar met stropdas. Mijn mening, gaat gekleed zoals je voelt en controleer het bedrijf waar je naar toe gaat.

    • Ja, het is altijd handig om te checken wat de uitstraling van het bedrijf is. Maar als het management casual gekleed gaat en de medewerkers juist heel netjes dan wordt het inderdaad een beetje lastig. Kan wellicht ook liggen aan het contact met externe klanten.
      aileen onlangs geplaatst…Gouden sieraden op het werkMy Profile

  3. Scherp van John. Vaak kijk ik ook naar de uitstraling van een bedrijf. Wat ik verder altijd doe als ik een gesprek heb met een potentiële opdrachtgever en ik niet weet of ik over- of underdressed ga zijn, is casual gekleed gaan onder een heel strak jasje. afhankelijk van de situatie hou ik mijn jasje aan of niet…

  4. Ik denk ng steeds dat jij als sollicitant het beste overdressed kan zijn dan underdressed. Hangt natuurlijk wel af op wat voor functie je aan het solliciteren bent. Maar de kleding van je gesprekspartner geeft wel een indicatie van hoe men zich bij de organisatie kleedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge