Voetgangersvergoeding: je baas betaalt voor je schoenen

Recent is binnen de Belgische politiek gesproken over de vergoeding die werknemers zouden kunnen krijgen wanneer ze er voor kiezen om lopend naar het werk te gaan. De schoenen zouden namelijk eerder slijten en ook heb je warmere kleding nodig in de winter. Maar hoe zit het nu met deze voetgangersvergoeding: je baas betaalt voor je schoenen? Dat klinkt natuurlijk wel leuk…

Voetgangersvergoeding: je baas betaalt voor je schoenen

Woon-werkverkeer

Dit thema werd aangekaart nadat Attentia, een organisatie die zich bezig houdt met de gezondheid en rechten van werknemers, hier over schreef op hun website. Medewerkers krijgen per 1 januari 2017 een vergoeding van maximaal €0,23 per kilometer wanneer ze de fiets pakken. De Belgische overheid heeft deze regeling ingevoerd om op die manier werknemers te stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan.

Er is alleen geen vergoeding voor diegene die er voor kiezen om lopend naar het werk te gaan. Maar lopen is ook een gezonde bezigheid en daarom werd voorgesteld om de zogenaamde ‘voetgangersvergoeding’ of ‘stapvergoeding’ in te voeren. Het idee hier achter is dat je schoenen sneller slijten wanneer je lopend naar het werk gaat. Daarnaast zou de vergoeding gebruikt moeten worden voor warmere kleding in de winter en regenkleding tijdens de natte dagen. Voorstanders zeggen daarnaast dat je met deze vergoeding meewerkt aan de strijd tegen files en luchtvervuiling. Op die manier is het ook nog eens een relatief goedkope én duurzame oplossing.

Het voorstel is niet echt nieuw. Op 7 november 2008 werd er al eerder een wetsvoorstel ingediend door politicus Hans Bonte met als doel om de voetgangersvergoeding door te voeren. Destijds had men ook meteen een rekensom gemaakt om de kosten te onderbouwen. Er werd aangegeven dat een bedrag van €15 per maand redelijk is voor diegenen die beslissen om dagelijks lopend naar het werk te gaan. Op jaarbasis zou het gaan om een totaalbedrag van €180 en van dit geld konden werknemers een paar goede loopschoenen kopen.

Een goed voorstel?

Als je de onderbouwing hoort dan klinkt het allemaal toch best logisch en slim om de voetgangersvergoeding in te voeren. Maar nee, de Belgische minister van Financiën Johan van Overtveldt vindt het niet nodig. Hij zegt dat de fietsvergoeding is bedacht om er voor te zorgen dat mensen eerder de fiets pakken dan de auto. De kans dat mensen gaan lopen in plaats van rijden in een auto is klein, zo geeft hij aan.

Maar daarmee is het verhaal nog niet afgerond. Jan Van Dyck is hoofdredacteur van nieuwsbrief Fiscoloog en gespecialiseerd in fiscale dossiers. Hij heeft aangegeven dat deze uitspraak niet klopt omdat de fiscale aftrek geldig is voor alle kosten die men maakt wanneer het gaat om woon-werkverkeer. Er zijn specifieke regels voor auto’s, fietsers en het openbaar vervoer maar er is ook een onderdeel dat ‘ander vervoersmiddel’ heet. En daar valt wandelen naar het werk ook onder. De gemaakte kosten kunnen ook in 2017 gewoon in rekening worden gebracht. De vrijstelling voor de belastingaangifte zal in 2017 maximaal 380 euro zijn.

In Nederland?

Ik ken genoeg mensen die een vergoeding ontvangen voor het gebruik van hun auto of het openbaar vervoer en een aantal die een fiets krijgen van hun werkgever. Maar tot vandaag heb ik nog nooit iets gehoord over een voetgangersvergoeding. In Nederland is de vergoeding voor woon-werkverkeer redelijk overzichtelijk geregeld. Men krijgt over het algemeen €0,19 per kilometer en daarnaast zijn er nog een paar regelingen. Dit bedrag is in principe voor iedere vorm van vervoer geldig. De Belastingdienst zegt verder niets specifiek over de kosten voor het lopen naar het werk. Dus als je loopt naar het werk dan heb je in Nederland dus gewoon recht op een dergelijke vergoeding.

Mijn mening

In eerste instantie vond ik de voetgangersvergoeding een beetje overdreven klinken. Waarom zou je in eens  geld moeten geven omdat iemand wil lopen naar het werk? Maar als ik er wat langer over nadenk dat vind ik het eigenlijk wel een goede regeling. Als meer medewerkers gaan lopen in plaats van fietsen, dan zijn er minder weer fietsenrekken op het werk nodig. Dat scheelt weer geld voor de werkgever. Daarnaast bewegen werknemers structureel langer als ze gaan lopen dan wanneer ze de fiets pakken en ook dat kan de werkgever een hoop kosten besparen. Werknemers die regelmatig bewegen zijn immers minder snel ziek.

Ik ken zelf ook een aantal mensen die op dit moment al speciale schoenen dragen wanneer ze naar het werk gaan. Vaak heeft het er mee te maken dat men op het werk speciale beschermende schoenen moet dragen en dat deze onhandig zijn om mee te reizen. Ze zijn vaak zwaar en niet geschikt om te dragen in bijvoorbeeld de auto of op de fiets. Maar er zijn ook mensen die iedere dag veel moeten lopen omdat de parkeerplaatsen bijvoorbeeld ver van hun werkplek af staan.

Het lastige aan dit onderwerp vind ik de subjectiviteit. Ik heb altijd het  gevoel dat het sterk van de werkgever afhangt of jij wel of geen reiskostenvergoeding krijgt. De meeste bedrijven geven het wel maar soms wordt het ook deels of helemaal niet vergoed. Dan is de keuze aan jou of je wel of niet voor zo een bedrijf wilt werken. En zo is het ook met de voetgangersvergoeding. Je kunt het aankaarten op je werk maar als je werkgever het niet wil vergoeden dan ben je zelf én langer onderweg naar je werk én je krijgt in eens geen vergoeding meer terwijl je dat bijvoorbeeld eerder wel kreeg.

Wat vind jij van de voetgangersvergoeding? Is het logisch dat je werkgever betaalt voor je schoenen of is het een beetje overdreven?

Groetjes,

Aileen

Bronnen: dekamor.be, jobat.be, standaard.be, belastingdienst.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge