Waarom ik nog nooit een writer’s block heb gehad – deel 1

Mensen zijn eigenlijk altijd verbaasd wanneer ik vertel dat ik lange tijd iedere dag een artikel heb gepubliceerd op mijn blog. Velen vinden iedere dag schrijven al een opgave en zeker wanneer het over een bepaald onderwerp moet gaan. De ogen vallen meestal al helemaal open wanneer ik vertel dat een artikel gemiddeld achthonderd woorden bevat. En toch heb ik altijd meer ideeën dan tijd waarin ik deze kan verwerken tot een artikel. Maar misschien heb jij wel eens te maken met een writer’s block en weet je niet hoe je er uit kunt komen? Daarom geef ik jou in dit artikel tips en vertel ik waarom ik nog nooit een writer’s block heb gehad.

 

 

Writer’s block

Laat ik eerst maar eens wat vertellen over de term. Want wat betekent een writer’s block nu precies? Volgens Wikipedia:

(…) het tijdelijke onvermogen van een schrijver of componist om tot schrijven te komen. Het (creatieve) schrijfproces verloopt deels onwillekeurig. De schrijver is gedeeltelijk afhankelijk van factoren die niet onder zijn controle vallen, wat soms leidt tot een (tijdelijk) verlies van inspiratie. Men spreekt over schrijversblok als het om een flinke tijdsspanne van niet kunnen schrijven gaat.(…)

Het gaat hierbij dus om een langdurig gebrek aan inspiratie. Het niet kunnen schrijven omdat je simpelweg geen ideeën hebt. En dat is nu ook meteen de uitdaging wanneer je blogt of een boek schrijft. Je moet ideeën hebben en zorgen dat deze blijven komen. Anders kun je namelijk niet verder schrijven. Ik heb verschillende gewoonten in mijn leven gebouwd waardoor ik nooit zonder ideeën zit.

 

Outside of the box

Het allerbelangrijkste is voor mij om mijn onderwerp op een brede manier te bekijken. Zakelijke mode is niet alleen een zwart pak, een aktetas of nette schoenen. Nee, er is zoveel meer. Maar om al die onderwerpen te kunnen bedenken moet ik outside of the box denken. Om het te illustreren zal ik even een voorbeeld geven.

Eind mei zat ik met een vriendin te kletsen en we hadden het over het feit dat ze het lastig vindt om zichzelf te profileren. Ze twijfelde al lange tijd over welke foto bijvoorbeeld het beste zou zijn op LinkedIn. Gelukkig had ze de website Photofeeler gevonden en kon ze via deze weg haar foto’s laten beoordelen voordat ze de foto ook daadwerkelijk ging plaatsen.

Ik vond het super slim dat ze dit had gedaan. Ze liet mij de website en haar beoordelingen zien. Meteen zag ik de koppeling met Prettybusiness. Photofeeler gaat niet direct over zakelijke mode of uiterlijke verzorging maar wel over hoe je overkomt op anderen en dat je daarvan kunt leren. Ik denk dan ook meteen aan mijn lezers. De Prettybusiness lezers zijn over het algemeen redelijk kritisch wanneer het gaat over het uiterlijk en vinden het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Bingo!

Ik ben vervolgens Photofeeler zelf gaan uitproberen en heb er een artikel over geschreven. Ook heb ik de website grondig bekeken en kwam er achter dat er interessante informatie op staat wanneer het gaat om jezelf presenteren. Dat is voor mij dubbel bingo! Op die manier heb ik meteen een nieuwe bron waar ik inspiratie kan vinden voor nieuwe artikelen.

 

Google, mijn grote vriend

Iedereen gebruikt Google wel eens op iets op te zoeken. Maar ik gebruik Google ook als een inspiratiebron en door even te zoeken kom ik vaak op zoveel ideeën.

Je herkent het ook vast wel, dat je aan het Googlen bent en allemaal interessante informatie tegenkomt. Ik sla werkelijk alles wat in de buurt komt qua weetjes en onderzoeken over mijn onderwerp op. Het is niet meer dan even klikken en de link plaatsen in een mapje. Meestal kom ik deze interessante weetjes en onderzoeken, want dat zijn het meestal, tegen wanneer ik aan het zoeken ben naar achtergrondinformatie voor een ander artikel. Waar ik ook mee bezig ben, ik sla het altijd direct op. Zo heb ik een mapje ‘kleding onderzoeken’, ‘nog iets mee te doen’ en ‘inspiratie’. In de map ‘nog iets mee te doen’ staat inspiratie waar ik ook daadwerkelijk iets voor moet ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan Photofeeler waarbij ik zelf ook echt even mijn foto’s moet uploaden en het systeem moet gaan testen. In de map ‘kleding onderzoeken’ staan alle wetenschappelijke artikelen en in de map ‘inspiratie’ staan alle andere linkjes naar pagina’s die mij inspireren.

 

De gedachte achter complimenten

Iedere schrijver kent het moment dat hij of zij een compliment krijgt. Het is de kers op de taart, want jouw werk wordt erkend én beloond. In het begin kon ik er zelfs wel eens stil van worden. Het is ook heel bijzonder. Maar dit is ook hét moment om jezelf te laten inspireren door iemand anders.

Tegenwoordig probeer ik vaak door te vragen wanneer iemand mij een compliment geeft over mijn werk. Ik probeer te achterhalen wat diegene precies interessant vindt om te lezen. Zijn het bepaalde onderwerpen en zo ja, welke zijn dat dan precies? Soms gaan mensen uit zichzelf dan ook vertellen hoe ze tegen bepaalde thema’s aankijken en dat kan heel inspirerend zijn.

 

Maar ik heb nog veel meer manieren waardoor ik nooit zonder inspiratie zit. Daarom komt morgenavond om 19:00 komt deel 2 van dit artikel online.

 

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge