Waarom kledingvoorschriften een cadeau zijn van je werkgever

Ik lees heel vaak reacties van mensen over het onderwerp kledingvoorschriften. Het is ook niet zozeer zakelijke mode of etiquette wat mij het meeste boeit, maar vooral hoe mensen zich hier bij voelen en hoe ze er over nadenken. Iedereen heeft zo zijn eigen gedachte en dat maakt het ook zo’n interessant onderwerp.

Nu heb ik recent een artikel geschreven over het naar huis sturen van medewerkers wanneer ze er niet representatief uitzien. Ik ontving een reactie van een lezer die mijn ogen opende door de andere kant van kledingvoorschriften te benoemen, namelijk dat je als leidinggevende ook iets geeft aan je werknemer. Dit zette mij aan het denken over waarom kledingvoorschriften een cadeau zijn van je werkgever.

Waarom kledingvoorschriften een cadeau zijn van je werkgeverFoto: Pixabay

Wat is zichtbaar succes?

Deze lezer zei dat een werkgever met kledingvoorschriften de werknemer zichtbaar succes gunde. Ik was onder de indruk van deze zin. Ik ben altijd al voorstander geweest van kledingvoorschriften, maar heb daarbij tot nu toe vooral benadrukt dat het overzicht creëert en de kans op discussie kleiner maakt. Dat ben ik nog steeds van mening, alleen heb ik het eerder nog niet gezien als iets dat je iemand gunt.

Nu is de term ‘zichtbaar succes’ een hele lastige om te benoemen. Want wanneer ben je zichtbaar? Wanneer ben je succesvol en hoe kun je dat zien? En natuurlijk kan ik ook de advocaat van de duivel spelen door mij hardop af te vragen of het überhaupt nut heeft om succes uit te stralen. Of misschien is het de vraag of je wel succes kunt uitstralen. Hoe dan ook, we interpreteren succes allemaal als iets anders. Maar je uitstraling, dat is iets waar je niet omheen kunt. Iedereen straalt iets uit, of je nu wilt of niet.

Waarom kledingvoorschriften een cadeau zijn van je werkgever

Wanneer je als werkgever kledingvoorschriften opstelt, dan wordt dit vaak gezien als een beperking van je vrijheid. Immers, iemand die leiding over jou geeft zegt wat jij wel en niet moet dragen. Logisch dat dit in de eerste instantie voelt als een beperking. Je weet dat het niet naleven van voorschriften consequenties heeft. En ondanks iedere baan zo zijn voorschriften heeft, voelen mensen zich op het gebied van kleding vaak sneller aangevallen. Want dan kom je op een persoonlijk terrein.

Juist daarom vind ik de gedachtegang over dat je iets zou geven zo interessant. Want net zoals met andere voorschriften binnen een bedrijf zorgen ook kledingvoorschriften er voor dat je iets leert. Dat is wat je als werkgever je werknemer ook kunt geven, kennis. Zo heb ik bijvoorbeeld bij de Hema geleerd wat hun beleid rondom werkkleding is én hoe je de mist in kunt gaan met kledingvoorschriften. Terwijl ik bij een farmaceutisch bedrijf weer heb geleerd hoe belangrijk hygiëne is en hoe bacteriën worden overgedragen.

Net zoals met alle regels binnen een bedrijf zorgt het er voor dat mensen er over na gaan denken en deze kennis met zich mee nemen. Zo zul je van de ene baan iets leren wat je bij de volgende baan weer kunt toepassen. Het is kennis wat je gedurende je carrière met je mee neemt, en dat doe je ook met kledingvoorschriften. Mits je hier over in gesprek kunt gaan en weet waarom bepaalde voorschriften zijn opgesteld natuurlijk.

Net zoals met veel dingen in het leven gaat het uiteindelijk om de benadering; zie jij het als een kans of als een bedreiging?

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

  1. Bij mijn werkgever is ‘netjes’ het voorschrift. Dit wordt door iedereen anders geïnterpreteerd en daarom wellicht nog verwarrender. Nu krijgen we veel vrijheid, wat ook niet verkeerd is. Ik zou het wel fijn vinden als het wat duidelijker zou zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge