WK maakt gilet weer populair

Vele mensen waren de afgelopen week in de ban van het WK-voetbal. Met nadruk op velen. Ik namelijk niet. Afgezien van wat nieuwsberichten die ik soms voorbij heb zien komen, heb ik mij hier niet mee bezig gehouden. Tot ik er achter kwam dat er zelfs in de voetbalwereld iets gaande was op het gebied van zakelijke herenkleding. En natuurlijk ben ik daar even in gedoken…

 

Engeland

Diegene die het wel heeft gevolgd, is het misschien al opgevallen dat de bondscoach van Engeland er bijzonder netjes uitzag. Nu zijn we wel gewend dat dit soort heren vaak in een pak lopen, maar Gareth Southgate droeg iets anders. Hij was iedere wedstrijd gekleed in een donkerblauwe gilet, gecombineerd met een gestreepte das, lichtblauw overhemd en donkerblauwe pantalon.


Is het een hele rare combinatie? Nou, niet echt. Maar in de voetbalwereld duidelijk wel. Naarmate het Engelse team steeds meer succes had, werd ook het gilet van de bondscoach populair.

Is dit puur toeval? Niet echt. Het team, dat gisterenavond in de halve finale werd uitgeschakeld, werd namelijk gesponsord door Marks & Spencer. Het hele team kreeg dan ook een pak van het kledingmerk. Deze werden alleen niet gedragen door de speler op het veld. Tijdens de wedstrijd droegen ze natuurlijk speciale kleding. En mede daardoor viel het pak van Southgate zo op.

Omdat het team tijdens de wedstrijden zoveel succes had, wilden de fans in Engeland hun enthousiasme laten zien. Hier in Nederland doen wij dat vaak met oranje shirts en onze gekleurde vlag. Maar dat pakten de Engelsen anders aan. De Britse krant The Sun speelde in op de uitgelaten sfeer door alle fans op te roepen om tijdens de wedstrijden ook een donkerblauw gilet te dragen.

Je voelt het misschien al aankomen: de website van Marks & Spencer werd overspoeld door klanten die allemaal nét zo’n gilet wilden kopen. Voor 65 pond, omgerekend zo’n 73 euro per stuk, vlogen ze de webshop uit.

 

Wie de kledingketen een beetje kent, zal waarschijnlijk nu even achter zijn oren krabben. Want 73 euro voor een gilet van Marks & Spencer, dat is wel erg duur. Jawel, de andere modellen die je daar kunt kopen zijn meestal een stuk goedkoper. Maar geef ze eens ongelijk. Als je dan toch een elftal gaat kleden en je zo reclame kunt maken, dan moet je het wel goed doen natuurlijk.

 

Grapje!

Dit is toch al goede marketing. Maar daar kon duidelijk nog wel een schepje bovenop. Kort nadat de trend van het blauwe gilet was losgebarsten dook onderstaande foto ineens op.

De tekst ‘Coming Home’ verwijst naar een bekend voetballied dat in 1996 een hit werd toen Engeland de halve finale van het EK-voetbal had bereikt. Nu wilden mensen massaal weten waar je dit gilet kon kopen. Maar het bleek om een grap te gaan. De foto was ‘voor de grap’ bewerkt door de sponsoren. Ook weer een goede actie van de marketing afdeling.

Origineel is het trouwens niet. Het lijkt te zijn gekopieerd van UFC-vechter Conor McGregor. Vorig jaar gaf hij een persconferentie waarbij hij een pak droeg waarop de tekst ‘Fuck You’ in kleine letters stond bedrukt. Bij de bewerkte foto’s van Southgate zie je ook hoe er met hetzelfde lettertype, op exact dezelfde wijze de tekst in een donkerblauw pak is verwerkt.

Ach, beter goed gekopieerd dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Het is en blijft een slimme actie van Marks & Spencer.

 

Groetjes,

Aileen

3 reacties

  1. Ik vind het gillet prachtig maar de Kersttrui helemaal geweldig en wil graag weten waar ik die kan bestellen zowel voor kleinzoon en zijn opa(mijn man).Hoop zo dat het dit jaar mag gaan lukken.Groet van Marian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge