ZZP’er: je uiterlijk als visitekaartje

Ik schrijf vaak artikelen over hoe je jezelf kunt presenteren binnen het bedrijf waar je werkt en wat je uitstraalt naar externe, zakelijke contacten. Maar hoe zit dit nu precies wanneer je voor jezelf werkt? Hoe kun jij jezelf dan presenteren? Het is tijd voor een artikel over de zelfstandigen onder ons. De ZZP’er: je uiterlijk als visitekaartje.

ZZP'er je uiterlijk als visitekaartje

De kleur en stijl van je bedrijf

Ik zie tegenwoordig zoveel mooie websites, prachtige visitekaartjes en glanzende flyers waarin zelfstandigen hun diensten of producten aanbieden. Vrijwel altijd is er goed nagedacht over de kleur, patronen, foto’s en lettertypen. Het moet allemaal passen bij het imago én de visie van het bedrijf ondersteunen. Ik hoor vaak dat mensen weken kunnen nadenken over een paar zinnen op een flyer en soms meerdere fotoshoots organiseren voordat ze het perfecte plaatje hebben. Logisch ook, je hebt een bepaald beeld over hoe jij je bedrijf neer wilt zetten.

Dat doe ik zelf ook. Zo zijn de kleuren van Prettybusiness zwart, wit, grijs en donkerrood. Deze tinten zie je niet alleen terugkomen op mijn website maar ook op mijn visitekaartjes, de handtekening onder mijn e-mails en zelfs op de cover van mijn boek. Mensen die mijn boek destijds in de voorverkoop kochten kregen het zelfs thuisgestuurd in een doosje met rood frizzel papier en een grijze strik er om heen. Er zat een flyer van mijn boek bij dat eveneens volledig in stijl was van mijn website en zelfs het strikje van de meegeleverde boekenlegger was donkerrood.

Vind je dit ver gaan? Misschien wel, maar een consistente uitstraling vind ik belangrijk. Om die reden waren de zwarte gordijnen tijdens mijn boekpresentatie met zilver lint gestrikt. Dat was trouwens hetzelfde lint als dat van de boeken die met een strik werden geleverd. Zelfs de canvas doeken waren bijpassend in grijstinten gedrukt en ook op de gebakjes had ik in de kleuren van mijn bedrijf laten bedrukken. Je kunt daar nog veel verder in gaan. Denk bijvoorbeeld aan werkkleding bedrukken of sieraden met logo’s erop.

En ik sluit trouwens niet uit dat ik tijdens de lancering van mijn tweede boek (ben ik nog aan het schrijven) dezelfde kleurenreeks zal aanhouden.

De eerste indruk

Maar met alleen je logo en bijbehorende kleuren ben je er nog niet. Je hebt ongetwijfeld een fantastisch product en een bijbehorend verhaal dat minstens net zo goed is maar jij bent wel diegene die dat moet verkopen. Nog voordat je wat vertelt zien mensen jou en die eerste indruk kun je natuurlijk maar één keer maken. Je uiterlijk is visitekaartje, zéker als ZZP’er.

Helaas heb ik al heel vaak mensen ontmoet die zich hier duidelijk niet zo bewust van waren. Een onverzorgd en slordig uiterlijk en een sterk ruikende transpiratiegeur staan toch wel bovenaan het lijstje van afknappers op de werkvloer. Maar waarom zien sommige ZZP’ers er dan wel zo uit? En ruiken ze soms ook zo?

Wat voor product of dienst je ook verkoopt, ik ben er van overtuigd dat je als zelfstandige extra moet letten op je uiterlijk. Waar een werknemer misschien één keer in de spiegel kijkt voordat hij of zij de deur uitstapt, zou jij dat twee keer moeten doen. Waarom? Jij bent het bedrijf en je staat ergens voor. Dat wil trouwens niet zeggen dat je er super netjes uit moet zien. Het gaat er meer om dat je goed kijkt naar jezelf voordat je de deur uitstapt en in gesprek gaat met een potentiële klant.

Je eigen bedrijfscultuur creëren

Het lastige op dit vlak is dat je niet bij een bedrijf werkt waar al een bedrijfscultuur heerst en eventuele kledingvoorschriften worden gehanteerd. Je moet het allemaal zelf bedenken en uitvinden. De kans is groot dat je dit niet meteen in één week kunt leren. Vind je dit lastig? Door verschillende stijlen uit te proberen kun je er achter komen wat bij jou én je bedrijf past. Om hier achter te komen kun je jezelf een aantal vragen stellen wanneer je voor de spiegel staat.

  • Past dit uiterlijk bij mijn product of de dienst? – Als je pakken op maat verkoopt aan rijke directeuren, dan is het bijvoorbeeld een beetje vreemd als je er zelf heel casual bijloopt.
  • Past dit uiterlijk bij mijn potentiële klanten? – Werken je potentiële klanten in de creatieve sector, dan kun je zelf over het algemeen wat meer experimenteren met kleur en je uiterlijk dan wanneer ze werken in de bankwereld.
  • Nodigt mijn uiterlijk anderen uit voor een gesprek? – Dit is vooral handig om jezelf af te vragen wanneer je naar events of netwerkmeetings gaat. Nogmaals: jij moet je product of dienst verkopen. Het is wel handig als je mensen in ieder geval niet afschrikt of afstoot met je uiterlijk. Afhankelijk van de sector waarin je werkt kun je door je kleding hier rekening mee houden. Ga je netwerken met mensen die in de financiële sector werken? Dan zal nette kleding mensen bijvoorbeeld eerder aanspreken dan wanneer je verschijnt in een hele casual outfit.

Tenslotte wil ik benadrukken dat er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn (ik zie de opmerkingen al voorbij komen 😉 ). Ik zal zelf ook zeker niet zeggen dat een keurig uiterlijk altijd het beste is. Zolang je er maar bewust mee omgaat.

Groetjes,

Aileen

*Dit artikel is geschreven in samenwerking met Igo Promo en bevat affiliate links. Lees voor mijn informatie mijn disclaimer.

3 reacties

  1. Ik heb altijd “problemen”met mijn verschijning, wat dat betreft heb ik echt een styliste nodig. Laatst ging ik naar de beautybeurs en ik kleedde mij casual. Het viel mij op dat bijna iedere blogger er heel casual uitzag, sommige net zo rommelig als ik. Het vreemde is dat ik thuis voor de spiegel het idee heb dat het leuk staat en als ik mijzelf terugzie op een foto schrik ik gewoon! Mijn t-shirt dat omhoog kruipt, mijn borsten lijken plots mega (en ik heb zelfs een borstverkleining laten doen) mijn jeans flodderen… kortom, ik zie er nooit representatief uit. Ook als ik een rokje aan doe.
    Het is inderdaad mooi als je een bepaalde huisstijl hebt. Ik zag het ook op de beurs, bepaalde merken herken je direct door de kleuren etc.
    Babs onlangs geplaatst…Hands up voor de nieuwe Treaclemoon Handcrèmes!My Profile

  2. Het is inderdaad goed om dezelfde stijl en kleuren terug te laten komen als je flyers laat bedrukken of een website ontwerpt. Consistentie geeft herkenbaarheid en ik vind het ook altijd leuk om mee bezig te zijn. Goed om jezelf inderdaad deze vragen te stellen, voordat je begint met drukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge