Waarom zou je een ontwerper inhuren wanneer je ook studenten de kans kan geven om werkkleding te ontwerpen? Zo dacht de eigenaar van een Oostenrijks McDonald’s-filiaal toen het tijd was voor nieuwe bedrijfskleding. En het resultaat mag er zijn.

17-jarige student ontwerpt bedrijfskleding voor Oostenrijkse McDonald’s
Voor dit project heeft Markus Bock, McDonald’s-franchisenemer in Sillpark, samengewerkt met de Ferrari Fashion School Innsbruck. De modestudenten mochten allen een ontwerp bedenken voor de nieuwe bedrijfskleding van het fastfoodrestaurant. Het beste ontwerp zou uiteindelijk winnen en worden gedragen door de medewerkers.
Van de 70 leerlingen uit groep 2, 3 en 4 waren er 6 finalisten. Zij mochten hun ideeën presenteren aan een jury die bestond uit franchise- en projectmanagers, waaronder franchisenemer Markus Bock en Marko Krapec, Hoofd Employee Experience bij McDonald’s Oostenrijk. Zij vonden het ontwerp van de 17-jarige Ida Lechner erg indrukwekkend. Vooral de strakke lijnen en functionele details van het T-shirt werden geprezen. “We willen dat onze medewerkers zich comfortabel voelen in hun kleding, of ze nu hamburgers bereiden of direct contact hebben met gasten,” aldus Marko Krapec.
Het T-shirt wordt daarom de aankomende maanden getest. En dat zal best wennen zijn voor het personeel, dat voorheen altijd een blouse droeg. Aan de hand van hun feedback zal er gekeken worden wat de verbeterpunten zijn.
Studenten ontwerpen vaker bedrijfskleding
Het is niet de eerste keer dat een student bedrijfskleding ontwikkelt. Je ziet dit vaak gebeuren in de luchtvaartindustrie.
In 1986 al ontwierpen de studenten van de School of Fashion Design aan het Institute of Technology MARA de uniformen van Malaysia Airlines. Ryanair deed hetzelfde met de nieuwe uniformen in 2015 en ook de recent gelanceerde kleding van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is ontworpen door een student.
Het is natuurlijk een goede manier om studenten kennis te laten maken met de ontwikkeling van werkkleding in de praktijk, maar ook voor bedrijven is het een unieke kans. Jongeren hebben immers vaak andere ideeën dan degenen die al jarenlang werkkleding maken. En zeker op een plek als McDonald’s, waar veel jongeren werken, is dit een kans om een waardevolle stem te laten horen.
Groetjes,
Aileen
Hé een (achter)naamgenoot, vast verre familie. Leuk dat ze dit zo aanpakken en jonge mensen een mooie kans geven. Zal ze ook veel geld schelen maar toch…