Advocatenkantoor wil dat personeel zich extravagant en fantastisch kleedt

De eigenaresse van Londons advocatenkantoor Vartag is klaar met de standaard pakken. Daarom heeft zij in een interne memo haar personeel laten weten dat ze dit niet hoeven te dragen. In plaats daarvan moedigt ze hen aan om ‘wildly fabulous’ op het werk te verschijnen. Leren, gouden broeken en jasjes met pailletten zijn een onderdeel van de nieuwe dresscode…

Advocatenkantoor wil dat personeel zich extravagant en fantastisch kleedt
Foto: Angelina – Unsplash

Klaar met personeel in saaie pakken

Bij het lezen van het nieuwsbericht over het echtscheidings- en familierechtadvocatenkantoor moet ik direct glimlachen. Mensen zijn al een tijdje uitgekeken op donkerblauwe maatpakken. De casual dresscode is het tegengeluid dat we de laatste jaren hoorden. Steeds meer bedrijven staan vrijetijdskleding toe zodat mensen ‘zichzelf’ kunnen zijn. Maar wat is jezelf zijn? We hebben allemaal meerdere kanten en kunnen zelf bepalen wat we willen laten zien. 

 

Advocatenkantoor wil dat personeel zich extravagant en fantastisch kleedt

Ayesha Vardag, CEO van het gelijknamige advocatenkantoor, wil de wilde kant van haar personeel naar boven halen. In 2020 kwam ze al in het nieuws omdat haar personeelsleden geen truien meer mochten dragen. Met de nieuwe dresscode gaat ze nog een stapje verder. “You can all be as wildly fabulous as you feel like, and express yourselves to the full”. Ze wil dat het personeel zijn of haar “persoonlijkheid naar het werk brengt”.

Vardag vergelijkt de dresscode met dat Annabel’s, een exclusieve ledenclub in London. Dit is een plek waar onder meer Lady Gaga, Naomi Campbell en Anna Wintour komen. Het interieur is extravagant en zo dienen de gasten zich ook te kleden. 

Op website van Annabel’s staat een duidelijke lijst met do’s en don’ts. Spijkerbroeken zijn alleen toegestaan wanneer ze effen zijn en geen gaten of scheuren hebben. Sneakers moeten er netjes uitzien en mogen niet lijken op sportschoenen. Het dragen van T-shirts wordt enkel getolereerd wanneer je er een getailleerd jasje boven draagt. En het laten zien van teveel huid is not done.

Wie de foto’s op de website van Annabel’s bekijkt ziet vooral veel kleur en glamour. Vrouwen in glitter jurken, mannen in gekleurde velours blazers en heel veel make-up. De mensen zijn duidelijk gekleed voor een avondje uit. 

 

Personeel van advocatenkantoor kleedt zich gepast

Het is geen wonder dat niet iedereen de memo van Vardag serieus neemt. Schrijver en stijlcommentator Peter York vindt het een vreemde dresscode. Hij denkt dat het advocatenkantoor vooral op zoek is naar publiciteit en vindt dat er niet goed is nagedacht over de dresscode. Volgens hem willen mensen niet naar een advocatenkantoor dat vol zit met medewerkers die zich zo kleden. Ook vraagt hij zich af hoeveel personeelsleden ooit bij Annebel’s zijn geweest.

In de memo erkent Vardag dat een extravagante kledingstijl niet altijd gepast is. Zo staat erin dat in de rechtbanken nog steeds pakken gedragen moeten worden en de kledingstijl de professionaliteit niet mag ondermijnen.

 

Extravagant op een advocatenkantoor?

Ik ben het met York eens dat er niet goed over is nagedacht. Hoe kun je verwachten van je personeel dat ze zich kleden alsof ze in een feestelijke club rondlopen en er ondertussen professioneel uitzien? Het is tegenstrijdig en dat zorgt alleen maar voor meer vragen. Dat je geen fan bent van pakken, dat kan ik begrijpen. Maar het is wel lekker duidelijk. En dat is deze nieuwe dresscode totaal niet.

Toch vind ik het leuk dat het bedrijf dit doet. Het voelt een beetje als schoppen tegen de huidige maatschappij. En waarom ook niet? Iedereen is vrij om een dresscode in te voeren die bij zijn of haar bedrijf past. Ik kijk trouwens liever tegen een collega aan met een glitter jasje dan een blauw overhemd. Die standaard kleding kennen we inmiddels wel…

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge