Je hoort vaak mensen zeggen dat het niet gaat om het uiterlijk, maar om de prestaties die iemand op het werk levert. Toch blijkt uit recent onderzoek dat zelfs de kleding van vakvrouwen en vakmannen wel degelijk invloed heeft op hoe wij diegene beoordelen. En dit is niet het enige onderzoek dat dit onderstreept…
Belgen hebben meer vertrouwen in vakmensen die schone werkkleding dragen
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Wavemakers, heeft driekwart van de Belgen meer vertrouwen in vakmensen wanneer zij bedrijfskleding dragen. Ook denkt 73% dat er efficiënter wordt gewerkt wanneer mensen passende werkkleding dragen. Van de 1000 ondervraagden is 92% dan ook van mening dat werkkleding een vereiste is.
Vakmensen die geen werkkleding dragen, worden door ruim de helft van de mensen als minder veilig, voorzichtig en professioneel ervaren. En als je werkkleding draagt, is het belangrijk dat deze schoon is. Vieze werkkleding wordt namelijk als onverzorgd (69%) en onhygiënisch (66%) beschouwd.
Wie echt goed wil scoren, moet iets meer doen dan enkel schone werkkleding dragen. Zo blijkt een team dat dezelfde werkkleding draagt (75%) meer vertrouwen te wekken bij de klant. Hetzelfde geldt voor een bedrijfslogo op de kleding (70%).
Hoe werkkleding werkt
Het is niet de eerste keer dat een onderzoek het belang van representatieve werkkleding aantoont. Zo bleek enkele jaren geleden uit een onderzoek onder Duitse en Engelse consumenten dat dit ook in de horeca een belangrijke rol speelt. Maar liefst 84% van de mensen vindt dat personeel vakkundiger overkomt wanneer zij bedrijfskleding dragen. Ook denkt men dat er meer service wordt geboden (88%) dan wanneer de medewerkers vrijetijdskleding dragen.
Voor mij zijn deze cijfers niet heel verrassend. Ik zeg altijd dat we pas stoppen met het beoordelen van mensen op hun uiterlijk wanneer we blind zijn. Tot die tijd zullen we allemaal, bewust of onbewust, een beeld creëren in ons hoofd wanneer we iemand zien. En dat is niet alleen op kantoor van belang. Ik sprak ooit met een man die gespecialiseerd is in werkkleding voor verhuizers. Ook hij benadrukte dat deze kleding echt niet alleen comfortabel moet zijn. Wanneer je werkkleding er netjes uitziet, geeft dit de klant de indruk dat je netjes zult omgaan met zijn of haar spullen.
Dit geldt natuurlijk ook voor vakmensen. Een timmerman in verzorgde kleding zal eerder de indruk wekken dat hij jouw kast netjes aflevert dan iemand die in een shirt vol gaten loopt. Hoewel kleding niets zegt over de daadwerkelijke prestaties, vertelt het ons brein wel een hoop.
Groetjes,
Aileen