Beschermende kleding op de catwalk tijdens Chinese Fashionweek

Want to read in English? Click here

Ja, je leest het goed. Begin deze maand waren er tijdens de China-Dandong FashionWeek diverse beschermende pakken te zien. Hoe creatief het ook lijkt om werkkleding op deze manier te presenteren, de actie viel niet bij iedereen in goede aarde. En ik snap wel waarom.

Beschermende kleding op de catwalk

Het was voor het eerst dit jaar dat er een fysieke modeshow gehouden kon worden in de provincie Dandong. En gezien de heersende pandemie besloot de organisatie om hierop in te spelen. De show werd op vijf december geopend met een presentatie van de nieuwste, beschermende kleding. Modellen liepen de catwalk op in verschillende, gekleurde pakken. Deze waren vooral gemaakt voor mensen in de zorg, ter bescherming tegen Covid-19. Maar er was ook brandwerende kleding en beschermende kleding voor mensen in de schoonmaakbranche te zien.

In de video hieronder kun je een compilatie van de show bekijken.

Volgens Yu Wenfu, één van de initiatiefnemers, is de kleding enorm verbeterd. Zo zouden dokteren door de nieuwe stoffen minder transpireren. Hij vond de modeshow een goed idee omdat ”Innovatie gecombineerd met high-end mode altijd een pluspunt is”.

Een gek idee?

We kunnen het hebben over de vraag of je werkkleding op een catwalk moet laten zien. Sommigen zeggen dat je deze kleding niet als mode moet neerzetten, terwijl anderen het juist verfrissend en leuk vinden.

Ik ben van mening dat het presenteren van kleding op een catwalk niet alleen geschikt is voor de modebranche. Ik heb als jurylid bij de Nederlandse Corporate Fashion Awards in 2018 verschillende soorten werkkleding tijdens de modeshow voorbij zien komen. Het is een ontspannen en amusante manier om de kleding te bekijken. Het nadeel is dat je met deze manier van presenteren weinig kunt vertellen over de eigenschappen van de kleding, terwijl dit juist zo belangrijk is bij werkkleding. Maar dat kun je oplossen door een presentator die het een en ander toelicht of een scherm waar je deze informatie op kunt projecten.

Kritische noten

De meeste kritiek ging alleen niet over de modeshow, maar vooral over de rol van China. De stad Wuhan wordt natuurlijk gezien als het startpunt van de uitbraak van COVID-19. Bovendien wordt de Chinese overheid verweten dat ze bij de ontdekking van het virus niet transparant zijn geweest, waardoor het zich snel heeft kunnen verspreiden.

Maar ook tijdens de verspreiding was China niet het braafste jongetje van de klas. Veel landen bestelden hun beschermingsmiddelen zoals mondkapjes in China, waarvan vervolgens een groot deel niet bleek te voldoen aan de kwaliteitsnormen.

Internationale media verwijten China daarom dat ze beschermingsmiddelen promoten en daarmee geld verdienen aan een wereldwijde pandemie die ze zelf veroorzaakt hebben. Maar ondanks dat deze producten het afgelopen jaar meerdere malen zijn afgekeurd heeft het land (volgens de China National Textile and Apparel Council) alsnog 70 biljoen verdiend aan de verkoop van beschermende middelen.

En dat is waar het uiteindelijk om gaat: het vele geld dat in deze branche omgaat. Ik verwacht dan ook niet dat de Fashionweek zich ook maar iets zal aantrekken van de internationale kritiek. Voor COVID-19 verkochten ze ook al veel beschermingsmiddelen, en de promotie daarvan zal belangrijk blijven zolang ze dit blijven doen.

P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de zorg? Check dan het boek Helden in witte pakken. Te koop via o.a. Shop Prettybusiness (gesigneerd exemplaar/E-book) en Bol.com(niet gesigneerd).

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge