Het was een jarenlange strijd, maar China Airlines heeft eindelijk toegegeven. Hun vrouwelijke medewerkers mogen nu een broek dragen. Volgens de Taiwanese luchtvaartmaatschappij is de ontwikkeling van diversiteit altijd al een belangrijk aandachtspunt geweest. Maar niets is minder waar. Mensenrechten staan niet bepaald hoog in de prioriteitenlijst van China Airlines.

Klachten en wettelijke overtredingen
Op 1 januari jl. maakte China Airlines via een persbericht officieel bekend dat het damesuniform gaat veranderen. Hierin valt te lezen dat zowel het grond- als het luchtpersoneel voortaan kan kiezen tussen een rok- of een broekpak. De luchtvaartmaatschappij noemt keuzevrijheid als reden voor de verandering en voegt daaraan toe dat diversiteit altijd al een prioriteit is geweest.
Ik heb het al vaker geschreven, en dat is nu ook weer het geval: bedrijven en vooral luchtvaartmaatschappijen veranderen hun dresscode nooit zomaar. Hoe graag ze het vaak ook willen laten voorkomen als liefdadigheid, er zit altijd iets achter. Vaak heeft het personeel geklaagd, soms zijn het de vakbonden die aan de bel trekken en in enkele gevallen blijkt de dresscode zelfs in strijd te zijn met de wetgeving. Maar China Airlines maakt het wel heel bont. Zelfs nadat alle drie de scenario’s plaatsvonden, waren de dames verplicht om een rok te dragen.
Vakbonden, mensenrechtenorganisaties en de overheid
Het begon al in 1993, toen op 4 november vlucht 605 in het water belandde. De stewardessen klaagden na het incident dat hun rokken te strak en te lang waren, waardoor hun handelen tijdens de evacuatie werd belemmerd. Toch besloot China Airlines de uniformen niet aan te passen.
Nadat de dames meerdere malen hadden geklaagd, besloot de Taoyuan Flight Workers’ Professional Union in 2023 actie te ondernemen. De vakbond klaagde bij de National Human Rights Commission (NHRC) dat de dresscodes voor vrouwelijke stewardessen niet alleen seksistisch waren, maar ook gevaarlijk. De NHRC was het eens met de klacht en publiceerde een rapport over hun bevindingen en adviezen met betrekking tot de seksistische dresscodes. Hierbij ging het trouwens niet alleen om China Airlines, maar om vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen in Taiwan. Tigerair Taiwan was op dat moment namelijk de enige organisatie waarbij stewardessen wél een broek mochten dragen.
Het is niet zo gek dat dit pas 20 jaar na het ongeluk gebeurde. Hoewel de dames in 1993 al klaagden, was er juridisch nog weinig ondersteuning. Maar de gelijke behandeling van geslachten, vrouwenrechten en discriminatie hebben de afgelopen jaren meer aandacht gekregen.
Taiwan tekende in 2007 de CEDAW, het internationale Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van discriminatie van vrouwen. Hiermee gaven ze aan de genderrechten in het land te verhogen en gendergelijkheid te bevorderen. In 2012 werd er een speciale wet ingevoerd waarmee de CEDAW-richtlijnen ook gehandhaafd konden worden. Inmiddels zijn er diverse wetten ingevoerd die ervoor zorgen dat werkgevers bijvoorbeeld niet mogen discrimineren op basis van gender.
China Airlines bezwijkt onder druk: vrouwen mogen nu broeken dragen
Ondanks de klachten van vrouwen over de veiligheid rondom hun uniform en de wet die aan hun kant stond, bleef China Airlines vasthouden aan hun kokerrokken. De overheid vond de situatie inmiddels zo ernstig dat ze in november 2023 besloten de geldkraan voor de luchtvaartmaatschappijen dicht te draaien. Onder druk wordt alles vloeibaar, zeggen ze weleens. Maar zelfs het inhouden van 1,55 miljoen dollar maakte weinig indruk.
Pas een jaar later, in augustus 2024, gingen de grote luchtvaartmaatschappijen over stag. EVA Air, China Airlines en Starlux Airlines maakten in een publiek statement bekend dat het vrouwelijk personeel een broek zal ontvangen.
China Airlines beloofde met de dames in gesprek te gaan over hoe het uniform en de dresscode verbeterd kan worden. Jawel, dezelfde vrouwen die in 1993 aangaven dat hun rokken te strak, te lang en daardoor onveilig waren. De vrouwen die 20 jaar later klaagden bij de vakbond over discriminerende kledingvoorschriften.


Je zou zeggen dat China Airlines zich inmiddels toch moet schamen voor het feit dat de invoering van een kledingstuk zo lang op zich heeft laten wachten. Maar nee hoor, ze prijzen zichzelf in het persbericht voor het ‘doorbreken van de traditionele, stereotype vrouwelijke servicepersoneel in rokken.’ Ze zeggen hiermee ‘de moderne vrouw te willen benadrukken’ en dat de nieuwe optie ‘door het bedrijf goed werd ontvangen.’
Eén ding is zeker: de schriftelijke marketing en communicatie nemen ze in ieder geval wél serieus.
P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de luchtvaart? Check dan mijn boek Op hoge hakken in de wolken. Te koop via o.a. Bol.com.
Groetjes,
Aileen