De mooiste tegenreacties op de Suitsupply campagne

De afgelopen week heeft de campagne van Suitsupply de gemoederen flink bezig gehouden. Eigenlijk kan ik beter zeggen dat de reacties op de campagne vooral het nieuws heeft gedomineerd. Want zoals ik eerder deze week al schreef hebben de zoenende mannen voor een hoop vandalisme en haatdragende uitspraken gezorgd. Maar gelukkig heeft de campagne ook voor een hoop positieve acties gezorgd. Om de week goed te kunnen afsluiten laat ik je daarom vandaag de mooiste tegenreacties op de Suitsupply campagne zien.

 

Lekker zoenen

Eén van de mooiste acties van deze week vind ik toch wel de evenementen die werden georganiseerd om te zoenen. In verschillende steden kwamen mensen bij elkaar om op deze manier te laten zien dat iedereen mag zoenen: homo, lesbisch, biseksueel, hetero of iets anders.

 

 

 

 

Posters en bushokjes

Naast het openlijk zoenen waren er ook veel acties rondom de vernielde posters. Zo werd er onder anderen door Pascal Lansink, VVD raadslid in Rotterdam, een inzamelingsactie georganiseerd. Met dit geld, dat gedoneerd wordt aan COC Rotterdam, zullen er nog meer posters worden opgehangen die betrekking hebben op het thema homoseksualiteit.

In Amsterdam was het Bas van der Sande die in actie kwam. Op Twitter kondigde hij aan dat hij voor iedere bekladde poster 100 extra posters met zoenende mannen zou ophangen. Maar in praktijk bleek dat niet zo makkelijk, vertelt hij in een interview. ”Want je mag niet zomaar overal posters plakken.” Maar omdat hij gemeenteraadslid voor de VVD in Amsterdam is, mocht hij in het kader van de verkiezingen wel posters ophangen. Uiteindelijk bestelde hij 100 posters en werden 44 zuilen beplakt.

Met een knipoog

Ondanks dat het triest is om te zien hoe negatief de reacties zijn, waren er gelukkig ook mensen die de situatie op een luchtige, grappige manier in de spotlights hebben gezet. Zo hebben René van Leeuwen en Matthijs van den Beukel vanuit Dumpert de Suitsupply campagne door middel van onderstaande foto gesteund. Volgens de heren is de foto inmiddels ruim 1,2 miljoen keer bekeken en kregen ze naast een aantal negatieve vooral positieve reacties.

 

Stichting Civitas Christiana is duidelijk geen voorstander van de campagne en kondigde een demonstratie aan tegen de posters in Nijmegen. Er werd massaal gereageerd op deze oproep via Twitter. Alleen niet door medestanders, maar juist door mensen die wél blij werden van zoenende mannen. En dat deden ze door massaal gifjes met zoenende mannen onder de oproep te plaatsen. Ik moest vreselijk lachen toen ik dit voorbij zag komen op Twitter.

 

Nadenkertjes

De afgelopen dagen waren er vanuit de kritische kant veel geluiden over dat het lastig zou zijn om kinderen uit te leggen wat de poster nu precies betekent.  En ook daar wisten mensen op goede, gevatte en soms ook grappige manier op te reageren.

 

Een goeie strip van Jan, Jans en de kinderen legt de vinger op de pijnlijke plek.

 

Geertje laat zien dat er genoeg andere zaken veel lastiger zijn om uit te leggen.

In het kader droge humor…

 

Ik wens je nog een fijne en liefdevolle avond!

 

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge