Deze dresscode zien klanten van de bank het liefste

Kun jij je nog herinneren dat ik in maart een artikel schreef over de Duitse bank Frankfurter Sparkasse die kledingadvies vroeg aan klanten? Door middel van een enquête met afbeeldingen van modellen konden klanten aangeven welke kleding zij het liefste bij medewerkers van de bank zien. Inmiddels zijn de onderzoeksresultaten bekend en deze worden serieus genomen…

Deze dresscode zien klanten van de bank het liefste

Onderzoeksresultaten

De dresscode ‘business casual’ heeft met 40% van de stemmen gewonnen. Op de bijbehorende afbeelding werden een colbert met een chino (een kledingstuk dat qua stijl tussen de spijkerbroek en pantalon in valt) en sportschoenen getoond.

Op de tweede plaats staat de ‘casual’ kledingstijl met 39% van de stemmen. Ter illustratie van deze dresscode zag men in de enquête een foto van een model met een spijkerbroek, top of overhemd in combinatie met gympen.

De formele kledingstijl was duidelijk geen favoriet. Het pak met een witte blouse of overhemd, al dan niet in combinatie met een das, eindigde op de derde plaats. Slechts 21% van de klanten gaf de voorkeur aan deze dresscode.

 

Stijlgids

Robert Restani, CEO van Frankfurter Sparkasse, heeft aangegeven de resultaten serieus te nemen. ”Net zoals bij veel andere onderwerpen, laten we ons leiden door de mening van onze klanten. We zullen de wens van onze klanten om de kledingstijl losser te maken gaan implementeren.”

De directeur blijkt, in tegenstelling tot de start van de enquête, de uitslag nu wat serieuzer te nemen. In maart benadrukte Julie Dröge-Knaup, woordvoerder van de bank, dat de klant niet de definitieve beslissing neemt. Ook werd er destijds gezegd dat de uitkomsten zullen resulteren in aanbevelingen die niet bindend zijn.

Om de medewerkers te helpen met de nieuwe dresscode zal er een stijlgids ontwikkeld worden. Hierin zal worden weergegeven wat men precies van de medewerkers verwacht.

Niet nieuw

Frankfurter Sparkasse is niet de enige bank die een stijlgids maakt voor de medewerkers. In 2017 lanceerde Stadtsparkasse München ook al een stijlgids, alleen was insteek destijds anders. Deze bank wilde vooral hun positie in de markt versterken en het uiterlijk van de medewerkers werd gezien als een belangrijk onderdeel daarvan. Zij creëerden een werkgroep met medewerkers uit verschillende lagen in de organisatie. Deze groep bedacht gezamenlijk hoe de stijlgids eruit moest komen te zien en zo ontstond er een boekwerk wat vooral leek op een modieus tijdschrift.

In deze Style guide, zoals hij werd genoemd, konden de medewerkers verschillende tips en adviezen lezen. Van het trimmen van de baard, het combineren van kleuren en knopen van de das tot aan het dragen van traditionele klederdracht op het werk. Er werd zelfs een modeblogger geïnterviewd die haar visie op zakelijke kleding deelde. Zonder enige dwingende toon had men alle nuttige informatie in vijftig pagina’s weten samen te vatten.

Nassauische Sparkasse, een andere Duitse bank, zag Stadtsparkasse München als een voorbeeld. Afgelopen mei lanceerden zij ook een stijlgids in de vorm van een modetijdschrift. Ook deze zat vol met tips, inclusief tips over welke kleding het beste staat bij welk lichaamstype. Naast adviezen voor het eigen personeel werden ook dresscodes bij andere beroepen onder de loep genomen.

Goed voorbeeld

Met de stijlgids gaat Frankfurter Sparkasse dus niet iets nieuws lanceren, maar modern is het wel. Het zou trouwens goed kunnen dat deze inmiddels intern al is verspreid, ik heb hem zelf alleen nog niet online kunnen vinden. De kans bestaat ook dat de gids sowieso niet openbaar gemaakt gaat worden. Waarom zouden ze ook?

Ik vind het interessant om te zien hoe Duitse banken omgaan met de versoepeling van dresscodes. Begin dit jaar kondigde de Amerikaanse bank Goldman Sachs aan dat ook zij overstapte naar een business casual kledingstijl. Helaas was er geen stijlgids voor medewerkers en dus waren er vooral veel vragen. Wat was nu wel en niet toegestaan in een organisatie die tot op heden werd gedomineerd door pakken?

 

Op eigen bodem?

In Nederland stapte de ING begin dit jaar ook over naar een meer casual dresscode. In maart gaf de bank tegenover RTL nieuws nog aan dat de medewerkers van de filialen bedrijfskleding droegen. Inmiddels weet ik van een medewerkster dat de blazers en de blouse of het overhemd inderdaad door de werkgever worden verstrekt. Er zit dan ook een keurig ING logo op. De blazers worden trouwens op maat gemaakt en iedere medewerker kan naar eigen smaak keuzes maken. Zo is er keuze tussen verschillende blauwtinten, en ook uit details zoals de voering en de vorm van de kraag mag worden uitgekozen.

Qua onderkleding en schoenen mogen de filiaalmedewerkers zelf bepalen wat ze dragen. Spijkerbroeken zijn toegestaan, mits ze er netjes uitzien. En ook sneakers vallen binnen de dresscode. Voor zover ik weet is er alleen geen stijlgids waarin hier dieper op wordt ingegaan. De regels zijn vooral op hoofdlijnen omschreven.

Maar als dat voor de ING goed werkt, dan is dat natuurlijk prima. Ik ben in ieder geval wel een voorstander van een stijlgids in de vorm van een modetijdschrift. Het biedt de mogelijkheid voor de werkgever om op een moderne wijze de kledingregels aan medewerkers te presenteren. Daarnaast kun je de medewerkers ook inspireren en de ruimte laten zien, wat weer het draagvlak voor een eventuele verandering binnen de dresscode vergroot.

Aangezien Frankfurter Sparkasse nu ook deze stap lijkt te gaan zetten, is er misschien zelfs sprake van een opkomende trend? En laten we eerlijk zijn, bij een business casual kledingstijl hoort toch ook geen eisenlijstje met enkel do’s en don’ts? Dat is meer iets dat hoorde bij het pakkentijdperk. Het is 2019, tijd voor meer eigen invulling, inzicht en creativiteit.

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge