Dit is wat er beter kan bij werkkleding

Gisteren kreeg ik een reactie onder een bericht van mij op LinkedIn. De dame zei dat ze vond dat er meer aandacht zou moeten komen voor de kleuren bij bedrijfskleding. Vooral de psychologische aspecten van kleur, wat het met jou en met een ander doet, zou meer op gelet moeten worden. Ik begrijp dit idee, maar zie toch hele andere uitdagingen op dit gebied. In dit artikel vertel ik je wat er beter kan bij werkkleding en bedrijfskleding.

Dit is wat er beter kan bij werkkleding
Photo by Brett Jordan on Unsplash

Duurzaamheid

Wanneer ik aan verbeterpunten denk, dan denk ik als eerste aan duurzaamheid. Textiel is de meest vervuilende industrie van de wereld. Daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden. Niet alleen in de bedrijfskleding, maar ook binnen de mode-industrie. Gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich hiervan bewust. Ook vanuit de overheid worden er stappen genomen. Het zal niet lang meer duren voordat ieder kledingbedrijf verplicht is om transparant te zijn over de manier waarop zij omgaan met het milieu. 

Wanneer ik naar de werkkleding industrie kijk, dan zie ik dat zij hier al volop mee bezig zijn. Veel meer dan menig modemerk. Maar het gaat veel verder dan alleen de bedrijven. Ook mensen die kleding kopen of werkkleding dragen, die zouden zich hiervan bewust moeten zijn. Dat begint bij kleine dingen. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in goede kleding die je lang kan dragen en het laten repareren van kapotte kleding. Want een ontbrekende knoop op je jasje hoeft geen reden te zijn om het weg te gooien. Ook het verkopen en kopen van tweedehands items is een goede manier om de impact op de natuur te beperken.

Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar ik ben ervan overtuigd dat alle kleine veranderingen helpen. Ze zeggen niet voor niets dat een betere wereld begint bij jezelf. 😉

 

Dames en maatvoering

Een ander belangrijk punt is de positie van vrouwen in de werkkleding. Ik vertelde hier al over in de documentaire Reference Man, die in januari 2022 te zien was op televisie. Vooral in technische sectoren zijn er nog steeds vrouwen die herenwerkkleding moeten dragen. Dit is niet alleen oncomfortabel, maar zorgt ook voor onveilige situaties op het werk. Denk aan kleding dat ergens achter kan blijven hangen of chemische middelen die op het lichaam terecht kunnen komen.

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer bedrijven die werkkleding voor dames maken. Dit is goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Zo weet ik dat er vrouwen zijn die de kleding voor dames niet passen omdat hun maat simpelweg niet bestaat. De kleding is te lang, te kort, te groot of juist te klein voor hun lichaam. Hier moet echt meer aandacht voor komen. Want anders dan bij modieuze kleding hebben vrouwen die werkkleding nodig hebben geen keuze. Ze moeten iets dragen om hun werk goed te kunnen doen. En aangezien het aanbod niet zo onwijs groot is, zijn ze afhankelijk van een kleine groep aanbieders.

 

Diversiteit

Naast meer maten voor vrouwen is het sowieso tijd voor meer diversiteit in de werkkleding. Dat begint bij de wijze waarop werkkleding wordt gepresenteerd. Denk aan foto’s in de catalogus of op sociale media. Wat we vaak zien zijn blanke, slanke dames naast gespierde mannen met een baard. De dames hebben vaak halflang tot lang haar en de heren zijn voorzien van een kort kapsel. Ik kan het echt zo uittekenen in mijn hoofd. Een voller persoon, iemand met een bruine huidskleur of een kaal hoofd zie je niet zo snel. Dat vind ik gek. Want wanneer een bedrijf werkkleding aanschaft, dan is dat meestal één vast pakket voor het hele team. Dat team bestaat niet alleen uit blanke, slanke vrouwen en mannen met een baard. 

Gelukkig zijn er een paar bedrijven die begrijpen dat diversiteit belangrijk is. Die kiezen er bijvoorbeeld voor om twee vrouwelijke modellen te laten zien; eentje die slank is en eentje met een wat voller lichaam. Hier word ik altijd heel blij van. Dit is dé manier om bedrijfskleding voor klanten aantrekkelijk te maken en de drempel te verlagen. Want zo heb je meteen een representatief beeld van hoe de kleding eruit ziet bij verschillende mensen.

 

Dit is wat er beter kan bij werkkleding

Tenslotte wil ik benadrukken dat kleur echt niet onbelangrijk is. Alleen dat is een thema waar al veel onderzoeken naar zijn gedaan. Het duurzaam maken van werkkleding en een goede maatvoering voor vrouwen zijn zaken waar men nog mee bezig is. Er moeten nog veel onderzoeken en experimenten worden gedaan voordat we weten wat wel en niet werkt. Laten we daarmee beginnen. Liever vandaag dan morgen.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge