Douglas verstopt medewerkster vanwege hoofddoek

Afgelopen donderdag kwam parfumerie Douglas in Leeuwarden in opspraak vanwege een hele onhandige en nare actie. Een vaste klant kwam er namelijk achter dat een medewerkster van het filiaal sinds het dragen van een hoofddoek niet meer in de winkel mag staan. Het zorgde voor een hoop ophef en boze reacties. Voor- en tegenstanders vallen elkaar aan over de vraag of de medewerkster nu wel of geen hoofddoek zou mogen dragen. Maar eigenlijk gaat deze discussie helemaal niet over de hoofddoek…

 

Douglas verstopt medewerkster vanwege hoofddoekFoto: Pixabay

 

Facebook

Het verhaal begon allemaal afgelopen donderdagavond. Om 22:11 plaatste een vaste klant van het filiaal in Leeuwarden een bericht op de Facebookpagina van Douglas Nederland. Daarin vertelde zij dat ze al enige tijd werd geholpen door een medewerkster die recent een hoofddoek was gaan dragen. Sinds het dragen van de hoofddoek had ze haar niet meer gezien in de winkel. En dus vroeg zij aan het personeel waar deze dame was gebleven. Vervolgens kreeg ze te horen dat zij vanwege haar hoofddoek niet meer in de winkel mocht staan. Ze moest voortaan in het magazijn werken.

De klant schreef verder in het bericht dat ze verbaasd, teleurgesteld en verdrietig was. Ze was altijd goed geholpen door de medewerkster en had het idee dat de dame haar werk met veel passie deed. Vervolgens sloot ze haar verhaal af met de vraag of ze de medewerkster nog in de winkel terug gaat zien.

 

Politieke of religieuze uitingen

Een paar uur later verscheen er een reactie van de parfumerie onder het bericht. Daarin werd aangegeven dat de medewerkers in de winkel neutraliteit en eenheid moeten uitstralen. Daarom is iedereen in het zwart gekleed. Om die reden zijn religieuze of politieke uitingen ook niet toegestaan. Verder werd er aangegeven dat het nooit de bedoeling is geweest om iemand te kwetsen. De winkel is er namelijk voor iedereen, aldus Douglas Nederland.

 

Het originele bericht is inmiddels van de Facebookpagina verwijderd. Maar sinds het bericht is geplaatst zijn er talloze print-screens gemaakt en verspreid. Kort was er nog sprake van een gerucht dat Douglas de vrouw die het bericht had gepost zou hebben gerapporteerd aan Facebook, en dat daarom het bericht en haar account zouden zijn verwijderd. Douglas zelf ontkent dit verhaal en zegt dat het account waarmee het bericht is geplaatst zelf is verwijderd, met als gevolg dat de post automatisch ook wordt verwijderd. De waarheid ligt dus nog in het midden.

 

Gezwicht voor de media?

De reacties op dit bericht liegen er niet bepaald om. Sommigen zeggen dat de Douglas zou zijn ‘gezwicht’ voor de druk van social media, terwijl anderen het juist aanmoedigen en zeggen blij te zijn met de reactie van de parfumerie. Maar wat je grotendeels leest is woede, heel veel woede. Mensen vinden het belachelijk dat een dame vanwege haar hoofddoek niet mag werken in de winkel. Om die reden roepen veel mensen om een massale boycot van Douglas.

Het is niet de eerste keer dat een winkelketen een medewerker vanwege het uiterlijk in het magazijn laat werken. Abercrombie & Fitch deed in 2009 hetzelfde met een dame die was geboren met een halve arm. Om die reden droeg zij een prothese en dit was volgens het bedrijf niet representatief. De dame spande een rechtszaak aan en won deze.

 

Verstoppen en een keuze maken

We kunnen heel lang een discussie voeren over de vraag of je nu wel of geen hoofddoek op het werk zou mogen dragen. Iedereen heeft daarin zijn eigen mening en dat is oké. Maar eigenlijk gaat het hier helemaal niet over een hoofddoek.

Wat er écht fout is gegaan, dat is het feit dat Douglas geen keuze heeft durven maken. Ze zeggen dat ze een beleid hebben, maar handelen er niet echt naar. Bij een beleid hoort namelijk ook het trekken van één, heldere lijn. Dat hebben ze niet gedaan. De medewerkster in kwestie mocht namelijk gewoon blijven werken, alleen niet zichtbaar zijn voor de klanten. Het voelt daarom als een soort van wegstoppen van de persoon in kwestie. Bijna alsof diegene niet echt een onderdeel is van het bedrijf.

Het komt op mij over als een respectloze manier om conflicten te vermijden. Ik zou zeggen: maak een keuze en handel er naar. Mag iemand geen hoofddoek dragen, maak dan ook duidelijk dat het écht niet mag. Desnoods met ontslag als gevolg. Wil je mensen wel in dienst houden wanneer ze een hoofddoek gaan dragen? Laat ze dan ook gewoon hun werk doen. Maar ga niet mensen onzichtbaar maken. Hiermee geef je ze het gevoel dat ze er niet toe doen, terwijl ze er wel mogen blijven werken. Dat lijkt me niet echt een goede basis voor een werkrelatie.

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge