Drie lessen die ik leerde van zeven jaar Prettybusiness

Vandaag is mijn bedrijf jarig. Best een gek iets eigenlijk, dat je bedrijf jarig is. Maar op een bepaalde manier is het toch je ‘kindje’. Ondernemers zullen dat ongetwijfeld herkennen. Je maakt het met liefde, geeft het aandacht en voed het met de juiste ingrediënten zodat het volwassen wordt. Zelfstandig, met een eigen identiteit, uitstraling en gezonde basis. En mijn kindje is vandaag zeven jaar oud.

Drie lessen die ik leerde van zeven jaar Prettybusiness

Omdat je als ondernemer geen werkgever of collega’s hebt die je feliciteren, moet je het zelf doen. Zelf de slingers ophangen en stilstaan bij hetgeen wat er allemaal is gebeurd. Net zoals ieder jaar op de verjaardag van Prettybusiness vertel ik jou wat ik heb geleerd van dat bewuste jaar. Als ondernemer, maar ook als mens.

 

1. Zomerstop was een goed plan

Al sinds het begin van Prettybusiness worstel ik met de zomermaanden. Heeft het wel zin om te schrijven over werkkleding terwijl het meerendeel op vakantie is en juist niet aan werk wil denken? De verhalen over korte broeken, slippers en geurende collega’s kennen we nu wel. Het laatste wat ik wil is mijzelf iedere keer herhalen. Daar wordt niemand blij van.

Daarom dacht ik de laatste jaren steeds vaker aan een zomerstop. Even de stekker eruit trekken en rust nemen. Maar de workaholic in mij hield dat steeds tegen. Ik moest van mijzelf blijven schrijven. Want stilte op de website, dat kon echt niet. En wat zouden mijn lezers wel niet denken? Ze zouden vast teleurgesteld zijn.

 

Stress was nergens voor nodig

Dit jaar gooide ik mijn onzekerheden overboord. Zoals de vaste lezers inmiddels weten kamp ik alweer bijna drie jaar met de ziekte van Ménière. En als er iets is wat ik van deze ziekte heb geleerd, dan is het wel hoe belangrijk rust voor je lichaam is. Rust is iets dat niet van nature in mij zit. Ik moet het opzoeken, er bewust mee bezig zijn. En dat besloot ik deze zomer te gaan doen. Begin augustus plaatste ik een bericht op sociale media dat ik een zomerstop in zou lassen. Er zou nog één artikel gepubliceerd worden en daarna zou tot dertig augustus stil zijn op Prettybusiness. En wat ontving ik? Alleen maar enthousiaste reacties van lezers. Mijn besluit werd alleen maar toegejuicht.

In de eerste twee weken nam ik vrij en in de laatste week van augustus besloot ik vooruit te werken. Rustig aan vanuit mijn kantoor schrijven zonder deadline. Heerlijk! En die stress, dat bleek nergens voor nodig. Tot mijn verbazing bleef het op Prettybusiness nog best druk. De website trok gemiddeld driehonderd lezers per dag. Niet slecht voor een platform waar niets nieuws op verschijnt. Dus die zomerstop, die ga ik erin houden.

 

2. Er is internationaal interesse

Prettybusiness World, mijn andere kindje, is inmiddels ook alweer bijna twee jaar oud. Deze Engelstalige variant van Prettybusiness ben ik begonnen omdat het simpelweg nog niet bestond. In Nederland ben ik de enige die fulltime schrijft over zakelijke mode en (functionele) werkkleding, maar ook daar buiten. Op 3 september 2019 breidde ik daarom mijn team uit met twee vertalers. Sindsdien verschijnt er twee keer per week een Engelstalig artikel op Prettybusiness World. De originele teksten zijn allen afkomstig van Prettybusiness.

Toen ik hieraan begon had ik geen specifieke doelgroep of regio waar ik mij op richtte. Ik wilde het gewoon laten groeien en kijken wat er zou gebeuren. Het interessante is dat de website ondanks de wereldwijde pandemie het afgelopen jaar qua bereik flink is gegroeid. De meeste lezers zijn afkomstig uit Amerika (de helft) en Engeland (18%). Dit had ik niet verwacht, aangezien het merendeel van de mensen uit deze landen vanuit huis is gaan werken. Ondertussen word ik langzaamaan ook steeds vaker door buitenlandse bedrijven benaderd voor samenwerkingen. Ook ben ik meerdere malen benaderd voor Engelstalige presentaties.

Waar het precies heen zal gaan met Prettybusiness World, dat weet ik nog niet. Maar er is interesse, zowel vanuit lezers als vanuit bedrijven. Ik heb hiervan geleerd dat het goed is om naar mijn gevoel en intuïtie te luisteren, ook al heb ik geen uitgestippeld plan.

 

3. Boeken uitbrengen is leuk!

Als laatste moet ik het natuurlijk hebben over de boeken die ik dit jaar heb uitgebracht. Want als je ergens veel van leert, dan is het wel het uitbrengen van boeken in eigen beheer. Diegene die Prettybusiness al wat langer lezen weten dat ik dit in 2016 ook al eens heb gedaan. Destijds bracht ik een boek uit voor volle vrouwen die zich representatief wilden kleden voor het werk. Dat boek heb ik uiteindelijk uit de verkoop gehaald omdat ik het niet meer vond passen bij hetgeen waar Prettybusiness nu voor staat.

Maar dat betekende niet dat ik het daarbij wilde laten. Want met de rust die corona bracht in mijn werk kwam er ruimte voor creativiteit. Het afgelopen jaar heb ik twee boeken uitgebracht: Helden in witte pakken, over werkkleding in de zorg en Op hoge hakken in de wolken over werkkleding in de luchtvaart. Ik zal er niet omheen draaien: het was enorm leuk en leerzaam, maar ook heel veel werk. Ik regelde een fotograaf voor de foto’s van de cover, creëerde een team om de boeken na te kijken en werkte intensief samen met de mensen die ik voor de boeken interviewde. Dat deed ik allemaal naast het schrijven van artikelen.

 

Boekpromotie is een vak apart

Gelukkig huurde ik begin dit jaar Tatevique in, een consultant die mij hielp bij de promotie van de boeken. Daarnaast deed ze een analyse van mijn bedrijf, keken we naar de kansen en mogelijkheden om te groeien. Hier was ik na vijf jaar ondernemerschap ook wel aan toe. Het traject met Tatevique zorgde ervoor dat het uitbrengen van boeken een stuk makkelijker ging. Ik leerde hoe ik op een creatieve manier mijn werk kon promoten en dat wierp zijn vruchten af. Ik kwam in dertien kranten op de voorpagina te staan, verscheen op televisie en stond in verschillende vakbladen. Het was geweldig dat ik overal wat over mijn boek kon vertellen. Nog steeds staan er publicaties op de planning, wat ik heel gaaf vind.

De boeken die ik dit jaar heb uitgebracht zullen zeker niet de laatste zijn. Ik vind het proces van het schrijven, samenwerken met een team en het promoten ongelofelijk leuk om te doen. Alleen ga ik er nooit meer twee kort op elkaar uitgeven. De volgende keer geef ik één boek uit en ga ik daarna genieten van een vakantie. Of een zomerstop. Want hoe leuk alles ook is, balans is het belangrijke is wat er is. Dat is de grootste les.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge