Duitse bank gebruikt klant als dresscode adviseur

De dresscodes worden steeds meer casual, dat is een trend die we bij veel bedrijven zien. Maar de bankensector heeft het daar wel moeilijk mee. Want hoe speel je in op deze trend en ga je mee in de tijd, zonder de klant af te schrikken? De Duitse bank Frankfurter Sparkasse heeft daar een oplossing voor gevonden. Zij gaan binnenkort advies inwinnen bij hun klanten.

Afbeelding: Pixabay

 

Klant als dresscode adviseur

Via een persbericht werd bekendgemaakt dat klanten binnenkort kunnen gaan stemmen op drie verschillende kledingstijlen.

De eerste stijl is formeel. Daarbij moet je denken aan een pak met een witte blouse of overhemd, waarbij de heren een das dragen. Dit is het beeld wat wij zijn gewend bij de huidige banken. De tweede optie is de zogenaamde business casual kledingstijl. Daarbij wordt het colbert gecombineerd met een chino en mogen de schoenen iets sportiever qua uiterlijk zijn. Als derde optie is er een casual kledingstijl. Hierbij dragen de medewerkers een spijkerbroek in combinatie met gympen en een nette top of overhemd.

Om de klanten te helpen met het beoordelen van de kledingstijlen kunnen ze stemmen op foto’s waarbij twee medewerkers, een man en een vrouw, van de bank te zien zijn in bovengenoemde kleding.

 

Niet bindend

Julie Dröge-Knaup, woordvoerder van de bank, benadrukt dat de klant niet de definitieve beslissing neemt. “De kwestie van kledingstijl kwam terloops ter sprake. Dus leek het ons een goed idee om onze klanten naar hun mening te vragen. We willen op basis van die uitkomsten aanbevelingen ontwikkelingen, die overigens niet bindend zullen zijn.”

Het is interessant om te zien hoe de bankenwereld reageert op de trend waarbij dresscodes steeds meer casual worden. Zo was Goldman Sachs recent in het nieuws omdat ze hadden gezegd tegen de medewerkers dat ze wel wat flexibeler met de dresscode om konden gaan. Ze moesten zich naar de verwachtingen van de klant kleden, maar kregen daarbij geen duidelijke richtlijnen mee.

Ook de Duitse concurrent van Frankfurter Sparkasse, Bank Frick uit Liechtenstein, heeft vorig jaar de dresscode omgegooid. De kledingstijl ‘smart casual’ werd begin oktober geïntroduceerd. De medewerkers kregen zelfs gympen van het merk Adidas in de kleuren van de bank. De donkerblauw of turquoise gekleurde schoenen waren trouwens niet een verplicht onderdeel van de outfit.

 

Ook in Nederland?

Nu is het natuurlijk de vraag waar dit heen gaat. Zijn de banken met mannen in pakken over twintig jaar uitgestorven? Het zou zomaar kunnen. De vercasualisering is in ieder geval geen trend meer. Het lijkt eerder een blijvend fenomeen.

Ook de Nederlandse banken zijn bezig met hun imago. En dat is niet alleen belangrijk voor de klanten, maar ook zeker voor het behoud van personeel. FBD Bankmensen, een detacheerder van financiële professionals, deed onderzoek naar onder meer de redenen waarom mensen niet bij een bank zouden willen werken. Hieruit is gebleken dat de helft van de mensen van veertig jaar en ouder niet voor een bank willen werken omdat ze zich niet door hun werkgever willen laten kleden.

Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen, geeft aan dat uit het onderzoek is gebleken dat vooral mensen met wat meer ervaring liever wat minder kledingvoorschriften willen zien. Kelder geeft daarbij aan dat hij uit ervaring weet dat jongeren er ook blij van worden. 

 

Vroeger versus nu

De casual dresscode lijkt een meervoudig domino effect bij banken te hebben veroorzaakt. Op de eerste plaats heb je te maken met het feit dat steeds meer banken hun dresscodes aanpassen. En hoe onnatuurlijk het voor sommige financiële instellingen ook zou voelen, ze willen meegaan in hun tijd. Voor het imago, zowel naar het personeel als naar de buitenwereld toe.

Daarnaast heb je ook te maken met wat wij om ons heen zien. Omdat we steeds vaker in aanmerking komen met een casual dresscode, kunnen we daar ook kritischer naar kijken wanneer we een baan zoeken. Terwijl we vroeger veel meer de dresscode voor iets vanzelfsprekends aannamen, zijn we tegenwoordig gewend dat bedrijven deze aanpassen. Dus is het iets wat je kunt meewegen in je keuze of je wel of niet bij een organisatie gaat solliciteren. 

In een poging om zich aan de huidige tijdsgeest aan te passen doen banken daarom soms gekke sprongen. Want in plaats van het aanschaffen van een pak dat past bij het gewenste imago gaan ze nu de klant om advies vragen. Op zich is dat niet raar, men vraagt al jaren om meningen bij klanttevredenheidsonderzoeken. Het is alleen de vraag of je dit moet willen.  

Is het niet veel interessanter om te kiezen voor een eigen kledingstijl dat misschien afwijkt van de rest, maar wel je bedrijfsidentiteit weergeeft. Een beetje zoals ze dat doen met stewardessenpakjes. Daar kijken ze ook naar de kleuren van het bedrijf en wat ze willen uitstralen naar de klant toe. Ze zorgen er in ieder geval (bijna) altijd voor dat het er mooi uitziet. 

Hoe dan ook, ik ben wel heel benieuwd naar de uitkomst en vooral wat ze daarmee uiteindelijk gaan doen.

 

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge