Ekoplaza steekt personeel in een nieuw biologisch jasje

Ekoplaza, de grootste biologische supermarktketen van Europa, heeft het personeel in een nieuw jasje gestoken. Maar het bedrijf kiest niet zomaar voor nieuwe kleding. Nee, ze gaan een stapje verder. Ik sprak met Ekoplaza en de leveranciers van de bedrijfskleding over de nieuwe uitstraling, de ontwikkeling van en de gedachte achter deze bedrijfskleding. 

Nieuwe bedrijfskleding Ekoplaza

Oude kleding

Volgens Sandra Wijnia, formule coördinator bij Ekoplaza, paste de oude kleding niet meer bij de moderne biologische winkel, inclusief bijbehorende uitstraling, die het door de jaren heen is geworden.

”Vroeger hadden biologische supermarkten een beetje een geitenwollen sokken imago. Dat is tegenwoordig al lang niet meer zo. Ekoplaza is een moderne winkel geworden en daar hoort een nieuwe, frisse uitstraling bij. De lichtpaarse kleur en het klassieke ruitje pasten daar niet meer bij.

Daarom hebben we in de zomer van 2020 een aantal bedrijfskledingleveranciers uitgenodigd. We wilden niet alleen een nieuwe uitstraling, maar ook trouw blijven aan hetgeen waar we voor staan. Dat betekent dat we niet zomaar kleding aanschaffen. We vinden het belangrijk dat deze, net zoals de producten in onze winkels, gemaakt is van biologisch materiaal. En we willen dat dit ook gecontroleerd, sociaal- en duurzaam verantwoord geproduceerd wordt.”

 – De oude bedrijfskleding van Ekoplaza is op onderstaande foto te zien – 

Duurzame keuzes

Na diverse gesprekken met leveranciers koos Ekoplaza voor twee partijen: Goodfuture en Schijvens. De bedrijven, die beiden bekend staan om hun duurzame bedrijfskleding, bundelen hun krachten. Schijvens wordt verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie van de bedrijfskleding die wordt gedragen in de winkels. Ondertussen houdt Goodfuture zich bezig met de communicatie en logistiek. Ook levert Goodfuture de kleding voor de bezorgers van de online bestellingen. 

David Rijnsdorp, accountmanager bij Schijvens, is erg blij met deze samenwerking.

”Goodfuture vindt het net zoals wij belangrijk om duurzame bedrijfskleding te leveren. Niet omdat het leuk klinkt, maar omdat we verder kijken dan vandaag. We willen mensen daarvan bewust maken omdat we de wereld beter willen achterlaten dan dat hij nu is. Daarom zijn we ook aangesloten bij de Fair Wear Foundation. Want we hechten niet alleen waarde aan het milieu, maar ook aan de mensen die in onze fabrieken werken. Daar willen we goed voor zorgen. Dat is ook waar Ekoplaza voor staat. En dat maakt het een perfecte samenwerking.

Bij het ontwerpen van de nieuwe kleding hebben we gekeken hoe we een moderne, maar rustige uitstraling kunnen creëren. Geen drukke ruitjes maar effen kleuren die praktisch zijn. Zo hebben we uiteindelijk gekozen voor paarse polo’s en antraciet vesten en schorten. De paarse tint is iets donkerder dan de originele kleur van Ekoplaza. Omdat hij wat donkerder is past de donkergrijze tint hier mooi bij. Door het witte logo ziet het geheel er toch nog fris uit en zijn de medewerkers herkenbaar.”

Ekoplaza steekt personeel in een nieuw biologisch jasje
Ontwerpen van de bedrijfskleding
Ekoplaza steekt personeel in een nieuw biologisch jasje
Nieuwe bedrijfskleding Ekoplaza
Ekoplaza steekt personeel in een nieuw biologisch jasje
Nieuwe bedrijfskleding Ekoplaza

Eigentijdse uitstraling met details

Remco Dupuis, directeur bij Goodfuture, benadrukt dat het bedenken van nieuwe bedrijfskleding verder gaat dan enkel het kledingstuk zelf.

”Bij het ontwerpen van de kleding probeer je met zoveel mogelijk zaken rekening te houden. Je kijkt naar de pasvorm zodat het comfortabel zit en een eigentijdse uitstraling heeft. Dus geen uniseks kleding, maar aparte kledingstukken voor dames en heren. Ook kiezen we voor een duurzame stof en kijken we naar de omgeving waarin dit wordt gedragen. Paars en antraciet zijn kleuren die ook in de winkel terugkomen. Daar moet het bij passen. Maar de kleding moet onderling ook goed matchen. Daarom zit er bijvoorbeeld een paars boordje in het vest. Dit past mooi bij de paarse polo.

Een leuk detail is het embleem dat linksonder ieder kledingstuk te zien is. Hierop staat dat de kleding gemaakt is van biologisch katoen. Het embleem leidt tot extra bewustwording van zowel de medewerkers als klanten van EkoplazaHet is niet alleen een duurzame keuze op dit moment, maar heeft ook gevolgen voor de natuur op lange termijn.”

V.l.n.r: Remco Dupuis (Goodfuture), Sandra Wijnia (Ekoplaza) en David Rijnsdorp (Schijvens)

De cirkel rond maken

Wijnia (Ekoplaza) vindt het belangrijk dat de oude kleding niet zomaar in de vuilnisbak belandt.

”Bij bedrijfskleding moet je verder kijken dan alleen de uitstraling van de nieuwe collectie. Want wat gebeurt er met de kleding nadat het is gedragen? Het wordt gewassen en uiteindelijk weggedaan. 

Het mooie is dat onze oude kleding een goede bestemming krijgt. Dit zal bij Ekoplaza worden verzameld in grote rolcontainers. Vervolgens zorgt Goodfuture ervoor dat Schijvens deze ophaalt waarna de kleding wordt verstuurd naar TurkijeDaar wordt het gerecycled zodat er weer nieuwe bedrijfskleding van gemaakt kan worden. Met de huidige bedrijfskleding zal uiteindelijk hetzelfde gebeuren. En dat is wel zo mooi. Want zo is de cirkel weer rond.”

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Goodfuture, Schijvens bedrijfskleding en Ekoplaza. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge