Grote modemerken voorspellen de terugkomst van de das

De das is al lang niet meer een verplicht onderdeel van het pak. Sterker nog, de das wordt tegenwoordig eerder als een ‘overdreven’ accessoire gezien. Maar dat lijkt nu langzaam te veranderen. Veel grote modemerken laten de das weer terugkomen in hun collecties. Dat ziet er alleen anders uit dan dat wij gewend zijn…

Grote modemerken voorspellen de terugkomst van de das
Photo by Jozsef Hocza on Unsplash

In dit artikel laat ik zien hoe drie bekende modehuizen de das weer hebben omarmd. 

Louis Vuitton houdt het subtiel

Tijdens de presentatie van de herfst- en wintercollectie 2022 laat Louis Vuitton de das op een subtiele manier terugkomen. Door hem voor een groot deel te verstoppen onder de kleding en de kleuren te laten matchen met de kleding valt hij amper op. De das gaat als het ware op in het geheel.

Toch gaat het merk ook een stapje verder en doet dat met print. Ook nu wordt de das onder het jasje gedragen en komt de print overeen met de rest van de kleding. Louis Vuitton heeft duidelijk een eigen stijl en houdt zich hieraan.

Dames das bij Saint Laurent

Bij modemerk Suit Laurent hebben ze voor de dames een alternatief voor de das bedacht: het lint. De ene keer hangt hij nonchalant naar beneden, de andere keer is hij strak gestrikt. Het zorgt voor een vrouwelijke en formele uitstraling.

Bij de heren keert het merk toch weer terug naar de klassieke das. Niet verstopt onder een jasje zoals bij Louis Vuitton, maar duidelijk zichtbaar. De das heeft een stippelpatroon of een tijgerprint en hangt los naar beneden. Maar ook bij de heren wordt hij soms vervangen voor een stevig lint, wat soms bijna op een sjaaltje lijkt. De uitstraling is speels en veel minder formeel dan de klassieke das die we kennen.

Kenzo houdt van zijn klassiekers 

In tegenstelling tot eerdergenoemde modemerken blijft Kenzo trouw aan de klassieke das. Zowel de dames als de heren dragen hem in een kleur die zowel contrasterend als passend is bij de rest van de outfit. Gecombineerd met een geruit pak of tenminste het klassieke overhemd. 

Grote modemerken voorspellen de terugkomst van de das

Betekenen de dassen op de catwalks ook meteen dat we ze terug gaan zien op kantoor? Ja en nee. Ik verwacht dat de mannen die hem al hadden afgezworen hem nu niet meer zo snel zullen oppakken. Velen voelen zich immers ‘bevrijd’ van het stof dat jarenlang verplicht om de nek hing.

De rol van de das is aan het veranderen. Zoals bij alle modetrends zorgt de grote afkeer bij de ene groep ervoor dat het interessant wordt voor een andere groep. Denk aan de mensen die graag experimenteren met kleding en zich durven te onderscheiden. Voor hen zal de das niet snel aanvoelen als een beklemming in de nek, maar juist als een vorm van creativiteit. Een manier om nieuwe combinaties te maken met bijvoorbeeld de jogging- of spijkerbroek. Een soort casual meets formal.

Afgezien van het feit dat ik een grote dassenliefhebber ben, begrijp ik deze nieuwe trend maar al te goed. Sinds we door de pandemie binnen zitten zijn velen van ons zich gaan versloffen. Juist daarom is het zo leuk om bij de terugkeer op kantoor weer aan de slag te gaan met nette kleding. Te kijken wat we wel en niet leuk vinden en als het ware onszelf opnieuw uit te vinden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Gewoon, om er plezier mee te hebben. Daar zijn we inmiddels wel aan toe. 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge