Het mondkapje: persoonlijke bescherming of modieus accessoire?

Het coronavirus houdt de wereld alweer een aantal weken in zijn greep. Het heeft ook nogal wat gevolgen. Uit angst grijpt men naar alles wat kan beschermen tegen de ziekte. En dat is vooral het mondkapje.

Een item dat voorheen enkel in specifieke beroepsgroepen werd gedragen speelt nu een hoofdrol op een groot toneel. Iedereen wil het hebben. Maar wat zijn hiervan de consequenties? Wat gebeurt er wanneer een mondkapje een populair product wordt?

Het mondkapje: persoonlijke bescherming of modieus accessoire?

Foto: Pixabay

Het grote tekort

Peter van der Weide, directeur van Merkala, verkoopt al jaren medische producten. Maar op dit moment staat zijn werk vooral in het teken van mondkapjes.

 ”Zodra de uitbraak in China begon, heb ik meteen extra mondkapjes besteld. Ik wist dat de vraag hiernaar zou gaan stijgen. Toen de Mexicaanse griep in 2011 uitbrak, was dit ook het geval. Maar de hoeveelheid die ik had besteld bleek lang niet genoeg te zijn. De vraag is veel groter dan het aanbod. Zodra het acht uur journaal melding maakte van het virus, liep het storm op mijn website. Normaal gesproken verkoop ik enkele tientallen doosjes met mondkapjes per dag, ineens waren het er tientallen per minuut.”

Inport en export van het mondkapje

Qua omzet lijkt dit de droom van iedere ondernemer: mensen die massaal producten bij je kopen. Maar zo positief is Van der Weide niet.

”Dit soort mondkapjes wordt vooral geproduceerd in China, en daar is de export nu geblokkeerd. Ze hebben het veel te hard nodig voor hun eigen bevolking, en dat is logisch. Maar nu het virus ook in Europa is geconstateerd, blijft de vraag hier groot. Omdat de vraag zo groot is, komen de bedrijven en consumenten die het écht nodig hebben in nood. Denk aan huisartsen, maar ook mensen die in zwaar bevuilde omgevingen werken. Zonder mondkapjes kunnen deze mensen hun werk niet goed doen. En als ze er wel aan kunnen komen, dan betalen ze vaak de hoofdprijs. Want de leveranciers verdubbelen de prijzen, soms tot tien keer, en dus ben ik verplicht om dit ook te doen. Ik baal ervan, maar dit is nu eenmaal de situatie. Als ik het niet koop, dan verkopen ze het wel aan een ander.

Daarom houd ik wat apart voor de huisartspraktijken die altijd bij mij bestellen. Zodat zij hun werk kunnen blijven doen. Maar voor mij is het ook onzeker. Ik verkoop nu wel veel, maar hoe ziet het er over een aantal maanden uit? Misschien val ik dan weer in een groot gat, juist omdat ik het niet meer kan verkopen.”

Hoe gebruik je een mondkapje?

Terwijl de verkopers van mondkapjes overuren draaien, wordt er in de media druk gespeculeerd over het nut en de noodzaak ervan. Want het beschermt alleen wanneer mensen het op de juiste manier gebruiken. Dat weten velen niet.

Gelukkig zijn er ook steeds meer experts die uitleggen hoe je jezelf goed kunt beschermen door middel van een masker. Zo heeft Tugrul Cirakoglu, die met de Frisse Kater gespecialiseerd is in het reinigen van extreem bevuilde omgevingen, hier een video over gemaakt. Compleet met uitleg over de verschillende soorten maskers, hoe deze gedragen dienen te worden en wat de voor- en nadelen zijn.

Modieus statement

Het lijkt nu alsof de mondkapjes spontaan een opmars hebben gemaakt, maar stiekem is het een trend die al langer gaande is. En niet om veiligheidsredenen, maar vanwege het uiterlijk. Want de mondkapjes hebben de laatste jaren hun intrede gedaan in de modewereld. Het was modemerk Virgil Abloh die in 2017 de kapjes op de catwalk introduceerde. Het ging hier natuurlijk niet om de medische kapjes. Nee, een modieuze variant die je als set van drie kon kopen voor 529 dollar. Inmiddels is Abloh artistiek directeur bij Louis Vuitton en worden de mondkapjes online voor 95 dollar per stuk verkocht.

Ook streetstylemerk Heron Preston heeft ze in de collectie. Daar betaal je 165 dollar voor een mondkapje met een elastieken koord. 

Hoewel het voor ons een vreemd gezicht is om te zien, is dit in Japan allang niet meer het geval. De verkoop van mondkapjes is in het land tussen 2007 en 2017 zelfs verdrievoudigd. Het beschermt niet alleen tegen ziektes, maar het is ook een manier geworden om de privacy te beschermen of een ongeschoren gezicht te verbergen. Maar de laatste jaren is het onder jongeren vooral een trendy accessoire geworden.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Harajuku Japan (@tokyofashion) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Harajuku Japan (@tokyofashion) op

Het mondkapje: persoonlijke bescherming of modieus accessoire?

Het lijkt erop dat het mondkapje in een identiteitscrisis verkeert. Is het nu een beschermingsmiddel, een modieus accessoire, dient het ter bescherming van je privacy of is het een manier om een onverzorgd uiterlijk te maskeren? Of onze enige houvast in een tijd van paniek? De tijd zal het uitwijzen…

P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de zorg? Check dan het boek Helden in witte pakken. Te koop via o.a. Shop Prettybusiness (gesigneerd exemplaar/E-book) en Bol.com (niet gesigneerd).

Groetjes,

Aileen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge