Hoe hipsters en hipsterbanen het bedrijfsimago oppoetsen

De hipster, ik vind het zo’n ongrijpbare term. Het een groep mensen die al een hele tijd bestaat maar toch telkens weer verandert. Nu weet ik dat ik mensen niet over één kam mag scheren. Maar dat ik ga ik in dit artikel wel doen. Want de hipstercultuur, dat is namelijk precies hetgeen waar steeds meer bedrijven op inspelen. De zogenaamde ‘hipsterbanen’ schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Maar wie zijn de hipsters, wat zijn hipsterbanen en zijn deze twee wel zo’n goede match?

Hoe hipsters en hipsterbanen het bedrijfsimago oppoetsen
Afbeelding: Pixabay

De hipster

Na een zoektocht op het internet kan ik concluderen dat ‘de hipster’ iemand is die zich over het algemeen afzet tegen de moderne samenleving. Wanneer je het hebt over uiterlijke kenmerken, dan is het iemand die zijn of haar kleding bij tweedehands zaken of relatief onbekende merken koopt. Tatoeages zijn veelal aanwezig, net zoals de baard bij de mannen. 

In hun vrije tijd bezoeken ze graag een koffiebar, maken ze zelf bier en fotograferen ze met een analoge camera. Qua leeftijd gaat het om de categorie van ongeveer achttien tot en met dertig jaar. Ze vervoeren zichzelf het liefste op de fiets. Ja, vooral dat laatste schijnt een echt hipster ding te zijn. 

Wel of geen baard?

Het ironische aan deze lifestyle is dat de hipster denkt zich af te zetten door er onder meer anders uit te zien, terwijl ondertussen het omgekeerde gebeurt. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat de hipster denkt dat hij of zij uniek is, terwijl ze ondertussen heel erg op elkaar gaan lijken. 

Dat is volgens Jonathan Touboul, een onderzoeker aan de Brandeis University in Massachusetts, helemaal niet zo raar. Hij bestudeert de manier waarop mensen omgaan met bepaalde informatie en wat voor effect dat heeft op de samenleving. Hierbij ziet hij een duidelijk patroon. De hipsters doen consequent het tegenovergestelde van wat de meeste mensen doen. Als voorbeeld noemt hij de baard. Scheert iedereen zijn of haar baard, dan gaan de hipsters deze laten staan. Laat vervolgens iedereen de baard staan, dan zullen zij deze weer afscheren. Op die manier blijft de groep er hetzelfde uitzien.

Hipsterbanen

Naast de groep hipsters heb je dus ook nog de zogenaamde ‘hipsterbanen’. Vacaturewebsite Indeed deed onderzoek naar deze functies. Het gaat om banen zoals barista’s, bartenders, tattoo-artists en yoga-instructeurs. Het blijkt dat de vraag naar deze functies tussen 2015 en december 2018 met 120 procent is gestegen.

Volgens Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux, zijn de hipsterbanen overgestoken naar de zakelijke sfeer. ”Een aantal jaar geleden waren barista’s vooral aan het werk in hippe en onafhankelijke koffieshops en was het ondenkbaar dat werkgevers op grotere schaal op zoek zouden zijn naar barista’s. Inmiddels zien we nu in de top 10 van bedrijven die op zoek zijn naar koffie-experts vooral de namen van corporates en ketens.”

Bedrijven willen imago oppoetsen

Waarom zouden al die grote bedrijven massaal barista’s aannemen? Ik sprak hier over met Ilse Verweij, HR-expert en lid van het committee van De NVP Sollicitatiecode. 

Verweij: ”Je ziet tegenwoordig dat vacatureteksten steeds creatiever worden. Ik zag laatst een vacature waarin een ‘expert blije klant’ werd gezocht. Diegene zou de klant iedere dag een ‘wauw gevoel’ moeten geven.

Zo worden er tegenwoordig ook ‘fooddies’, ‘koffiegeeks’ en ‘juicers’ gevraagd. Het lijkt erop dat dit de mensen zijn die vroeger horecamedewerker werden genoemd. Dit is in feite een manier om het imago op te poetsen, om je bedrijf wat leuker in de markt te zetten. Bij Google hebben ze een glijbaan en ik weet dat er bedrijven zijn die de medewerkers Mindfulness lessen aanbieden. Zo zijn barista’s ook weer een marketingtool.

Maar het is aan de andere kant natuurlijk ook een mooie en goede manier om voor je medewerkers te zorgen, om het werken wat comfortabeler en leuker te maken. Bovendien zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je op deze manier het ziekteverzuim naar beneden haalt. Op die manier maak je dus goede reclame, zowel naar binnen als naar buiten.”

Hipster zoekt hipsterbaan?

Oké, je hebt dus aan de ene kant de hipsters die zich afzetten tegen de samenleving en er ondertussen allemaal hetzelfde uitzien. Maar aan de andere kant heb je dus de bedrijven die de hipsterbanen creëren. Zijn het wel de hipsters die deze hipsterbanen zoeken?

Verweij: ”Dat is een goeie vraag. Iedereen is natuurlijk anders en zo ook iedere hipster. Toch zie je wel een goede aansluiting tussen het type mensen en de hipsterbanen die worden aangeboden. 

Op de eerste plaats zijn de functies vaak part-time of op flexibele basis, wat goed past bij de leeftijdsgroep. Het zijn vaak jong volwassenen die nog studeren en als barista kunnen bijverdienen. Daarnaast zijn de eisen rondom het opleidingsniveau vaak niet erg hoog en dus is het eenvoudig om dit werk te doen wanneer je nog bezig bent met je studie. Of misschien geen studie volgt of hebt afgerond. 

Natuurlijk speelt het stukje interesse en representativiteit ook een rol. Deze mensen zijn zich bewust van hun uiterlijk, wat ook een veelgevraagde functie-eis is. Je bent immers het visitekaartje van het bedrijf. Over het algemeen hebben deze mensen ook bovengemiddeld veel interesse in eten en drinken. Dus een goeie combinatie.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge