Hoe zakelijk ga je gekleed?

Ik hoor vaak dat mensen twijfelen over hoe zakelijk ze voor een bepaalde gelegenheid gekleed moeten gaan. Is een driedelig pak de enige juiste outfit voor een sollicitatiegesprek of is een spijkerbroek met een colbert ook voldoende? En hoe netjes ga je gekleed op een werkdag zonder afspraken? Het zijn allemaal vragen die we onszelf wel eens stellen of hebben gesteld.

Bij dit soort keuzes spelen vaak meerdere factoren een rol. Het zijn ook geen eenvoudige vragen waar ik meteen een duidelijk antwoord op kan geven. Toch ga ik je met dit artikel helpen om antwoord te vinden op de vraag hoe zakelijk jij je het beste kunt kleden.

 

Zakelijk op verschillende manieren

Voordat ik je ga helpen met het vinden van een antwoord op bovenstaande vraag zal ik eerst ingaan op de verschillende manieren waarop jij je zakelijk kunt kleden. Er zijn 3 niveaus die ik hierin onderscheid: Strak zakelijk, Chique zakelijk en Casual zakelijk. In een volgend artikel zal ik deze stijlen uitgebreid behandelen. In dit artikel zal ik ze allen kort benoemen.

  1. Strak zakelijk – Bij deze stijl staat zakelijkheid voorop en is er niets tot weinig zichtbaar op het gebied van persoonlijke smaak. Zowel heren als dames dragen vaak een pak, gecombineerd met een overhemd (heren) of blouse (dames) en eventueel een gilet. De kleuren zijn neutraal en keurig op elkaar afgestemd. Deze kleding zie je vaak bij mensen uit de financiële sector. ‘Strak in pak’ wordt het ook wel genoemd. Het is een stijl die overduidelijk zakelijk is. Een stropdas kan daarbij dan ook goed gedragen worden.
  2. Chique zakelijk – Deze stijl kenmerkt zich door zowel de persoonlijke als zakelijke uitstraling. Vaak wordt dit gedragen door mensen die goed weten wat ze mooi vinden en een uitgesproken, authentieke stijl hebben. Door items op de juiste manier te combineren weten zij hoe ze hun eigen stijl op een zakelijke manier kunnen dragen. Dit zorgt er ook meteen voor dat je deze stijl niet direct als zakelijk zult ervaren. Iemand maakt door een creatieve combinatie een eigenlijk nettere versie van zichzelf. Hierdoor kun je dit soort outfits naast je werk ook goed dragen bij andere (nette) gelegenheden.
  3. Casual zakelijk – Dit is een veel voorkomende kledingstijl die je makkelijk kunt herkennen. Men draagt hierbij hoofdzakelijk vrijetijdskleding zoals spijkerbroeken, T-shirts en gympen. Deze casual kledingstijl wordt vervolgens gecombineerd met één of twee stuks nette kleding. Bij heren zie je bijvoorbeeld een spijkerbroek, gympen en een overhemd. De dames dragen vaak ook gympen en een spijkerbroek, maar combineren dit met een T-shirt en een colbert. Bij de heren zorgt het overhemd voor een nette uitstraling en bij de dames het colbert.

 

Deze 3 categorieën zijn niet gebonden aan strakke kaders, maar vormen een richtlijn bij het kiezen van jouw zakelijke outfit. En de ene stijl sluit de ander ook niet uit. Er spelen altijd meerdere factoren een rol.

 

Hoe, wat en waar

Ik heb een stappenplan ontwikkeld waarmee jij advies krijgt over de zakelijke stijl die je het beste kunt kiezen. Dit advies hangt af van de antwoorden die jij geeft op de vragen in het schema. Daarbij spelen je werkzaamheden, de wijze waarop jij die uitvoert en je omgeving een belangrijke rol. Het zakelijke stijladvies kan dus per dag of activiteit verschillen.

Hoe zakelijk ga je gekleed?

Het schema bestaat uit 5 stappen:

  1. Presenteren – Om je stijl te kunnen kiezen is het als eerste belangrijk dat je weet wat je gaat doen en of jouw presentatie hierin een rol speelt. Bij presentatie kun je denken aan sollicitatiegesprekken, het geven van workshops of een speech. Dit zijn taken waarbij jij jezelf moet presenteren. Als dat niet het geval is, dan kun je kiezen voor optie ‘nee’.
  2. Wat – De tweede vraag is gericht op de werkzaamheden die jij moet uitvoeren en wat jouw rol daarin is.
  3. Hoe – Deze vragen zijn gericht op hoe jij de werkzaamheden moet uitvoeren en welke factoren daarbij een rol spelen.
  4. Waar – De laatste vraag is gericht op de omgeving waarin jij je werkzaamheden moet uitvoeren. Hierbij gaat het zowel om de personen om jou heen als de verwachtingen die zij hebben op het gebied van uiterlijke presentatie.
  5. Style – Als je alle vragen hebt beantwoord, dan ben je nu terecht gekomen bij het zakelijke stijl advies.

Heb jij met een bepaalde situatie in je gedachten de stappen al gevolgd? En wat vind je van het advies? Laat het mij hier onder weten in een reactie. Ik ben benieuwd! 🙂

 

 

Groetjes,

Aileen

2 reacties

  1. Mijn complimenten voor dit stappenplan, Aileen! Na jarenlange ervaring met situaties waarin zakelijke kleding gebruikelijk of gewenst was, kan ik je melden dat je een goed en bruikbaar overzicht hebt gemaakt. Wie zich hieraan houdt, komt goed voor de dag.

    • Wat fijn om te horen! Dankjewel! Aankomende tijd ga ik meer artikelen schrijven naar aanleiding van dit schema, zodat de stijlen duidelijker worden incl de voor en nadelen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge