Dat het als startende ondernemer niet altijd makkelijk is om je bedrijf op de kaart te zetten, dat weten de meeste mensen wel. En dus worden er talloze uren gespendeerd aan het bedrijf en wordt de kleding vaak vergeten. Terwijl dat nu juist het visitekaartje is van jouw bedrijf. Valeri Potchekailov, de eigenaar van Story Chief, heeft daar een goede oplossing voor bedacht. Ten minste, dat deed hij niet eens bewust. Maar na een interessant gesprek met hem kwam ik achter zijn strategie, die behoorlijk succesvol bleek te zijn. In dit artikel deel ik zijn verhaal met jou.
Valeri, wanneer ben jij begonnen met Story Chief?
”Het concept van Story Chief heb ik een aantal jaren geleden bedacht. Ik had destijds een branding agency. Met dit bedrijf begon ik toen ik drieëntwintig jaar was. Na ongeveer drie jaar had ik zo’n tien mensen in dienst. We maakten onder meer logo’s en huisstijlen voor bedrijven. Het groeide hard en we werkten voor grote bedrijven. Maar wanneer je langdurig samenwerkt, dan krijg je ook steeds beter een beeld van waar bedrijven tegenaan lopen.
Op een bepaald moment werkten we voor een tijdschrift. Zij publiceerden natuurlijk veel artikelen, maar de wijze waarop ze dat deden was verre van efficiënt. De artikelen werden geschreven in een Word-document, via e-mail doorgestuurd naar collega’s, vervolgens in een systeem gezet en toen gepubliceerd. Ik zag om mij heen dat dit vaker gebeurde. Dit werk was allemaal heel technisch. Mensen werken in verschillende systemen en moeten constant teksten kopiëren en plakken. Bij dat magazine werkte iemand die 70% van zijn tijd bezig was met al die technische werkzaamheden. Dat is zo zonde en helemaal niet leuk natuurlijk. Creatieve mensen moet je creatieve dingen laten doen. Dat weet ik als geen ander.
Ik wilde een programma bedenken dat al dit werk eenvoudig kon overnemen. En dat je eenvoudig aan je website kon koppelen. Dus zo begon ik, samen met twee andere co-founders, naast mijn bedrijf met het bouwen aan een nieuw systeem. Dit heeft ongeveer twee jaar geduurd. Toen ben ik langzamerhand mijn branding agency gaan afbouwen en verder gegaan met Story Chief.”
Van een branding agency naar een programma voor schrijvers, dat lijkt mij wel een grote verandering. Was dat niet lastig?
”Ja, het is wat anders. Maar we wist gewoon dat we een goed systeem had bedacht. Met Story Chief kunnen mensen in één systeem werken en moeten redacteuren elkaar toestemming geven voordat ze aan de tekst mogen werken. Zo voorkom je dat mensen zomaar je werk gaan aanpassen. Vervolgens kan je het werk publiceren via het systeem, en wordt het ook direct op alle social media kanalen gepubliceerd. De mensen die er aan hebben gewerkt krijgen dan een melding dat het artikel online staat. Die mensen kunnen vervolgens met één druk op de knop het artikel via al hun social media kanalen delen. Maar je kunt ook een e-maillijst koppelen waardoor alle medewerkers een melding krijgen en hetzelfde kunnen doen.
Delen op social media is zo belangrijk, maar vaak veel werk. Dat is ook nu juist de gemiste kans bij bedrijven wanneer ze artikelen plaatsen: mensen delen weinig. Terwijl ze het vaak wel willen. Want de medewerkers, dat zijn juist de beste ambassadeurs. Je moet het hen makkelijk maken om te delen. Daarnaast scheelt het ook een hoop tijd als bedrijven met één systeem klaar zijn. Die medewerker waar ik het net over had, die 70% van zijn tijd bezig was met technisch werk, die probeerde daarna mijn systeem. Het was zo gaaf om te zien dat hij daarna maar 10% van zijn tijd bezig hoefde te zijn met techniek en meer kon schrijven.”
Inmiddels bestaat Story Chief een jaar, en werken er weer tien mensen in jouw bedrijf. Is er eigenlijk een dresscode waar jouw mensen zich aan moeten houden?
”Nee, ik vind dat iedereen lekker zichzelf moet kunnen zijn. We zitten met meerdere mensen in één ruimte en er komen regelmatig klanten langs. De meesten zijn zich daarom ook wel bewust van het uiterlijk. De één is iets moderner gekleed, de ander wat meer casual. Maar over het algemeen ziet iedereen er prima uit.”
Je draagt iedere dag hetzelfde shirt?
”Ja, eigenlijk wel. Een hele enkele keer draag ik iets anders. Maar toen we Story Chief bedachten, heb ik zelf ook een logo gemaakt. Ik vind het gewoon een heel gaaf logo en ben er trots op. Net zoals op mijn bedrijf trouwens. Dus heb ik iedere dag een wit T-shirt aan met het logo van mijn bedrijf er op en draag ik witte sneakers van Nike. Qua broeken heb ik wel regelmatig iets anders aan. Soms een spijkerbroek, een chino en soms zelfs een korte broek. De korte broek draag ik trouwens alleen als ik geen afspraken heb met klanten. Ik vind mijn blote, behaarde benen niet echt representatief. Dus daar ligt wel mijn grens.
Deze kledingkeuze, dat heb ik in het begin trouwens niet eens bewust gedaan. Het is in de loop van de tijd zo gegroeid. Ik geef eigenlijk niet zo veel om kleding, ben er niet mee bezig. Maar als je een bedrijf begint, dan wil je dat het bekend wordt. Je wilt dat de wereld kennis maakt met jouw product, en dus maak ik op deze manier de hele dag reclame voor Story Chief. En dat voelt goed.”
Hoe reageert jouw omgeving hier op?
”De meeste mensen vinden het leuk. Op straat word ik nog wel eens aangesproken door mijn shirt. Mensen herkennen mij ook sneller. En dat is logisch, want ik zie er meestal hetzelfde uit.
Maar hierdoor wijk ik wel vaak af van de rest van de mensen binnen mijn branche. Wanneer ik naar bedrijven toe ga om bijvoorbeeld te pitchen, dan valt mijn kleding wel op. Laatst was ik voor een presentatie bij Ernst & Young. Dan sta ik tussen allemaal mannen die een overhemd, nette schoenen en een stropdas dragen. Maar dat vind ik niet erg. Ik weet dat we een goed verhaal hebben en een goed product, daar gaat het uiteindelijk om.”
John Legere, de directeur van T-mobile, draagt trouwens ook iedere dag kleding met het logo van T-mobile. Hij spoort zijn medewerkers aan om dat ook te doen. Heb jij meer van deze shirts op kantoor liggen voor je medewerkers zodat ze deze ook kunnen dragen?
”Ik heb deze shirts inderdaad op kantoor liggen. De medewerkers mogen deze aantrekken als ze dat willen, maar op kantoor vind ik het niet zo belangrijk. Tijdens evenementen wel, dan draagt iedereen hetzelfde shirt met het logo. Dat is wel zo handig, want dan zijn we herkenbaar voor het grotere publiek.”
En dragen ze dan ook witte sneakers? Legere draagt trouwens ook sneakers, maar dan zit daar ook het logo van zijn bedrijf op. Is dat misschien een leuk idee?
”Dat vind ik best wel een tof idee. Ik zou het gaaf vinden als het hele team er op die manier hetzelfde uitziet. Zelf verslijt ik ieder jaar één paar sneakers. En koop ik daarna een nieuw paar, altijd dezelfde. Op dit moment heb we alleen niet het budget om iedereen witte sneakers van Nike te geven. En al helemaal niet met een speciaal logo. Maar als dat budget er ooit wel is, dan ga ik er zeker over nadenken. Als iedereen loopt op schoenen van Story Chief, dat lijkt me heel leuk. Voor nu focus ik mij even op het bedrijf en het groeien daarvan.”
*Dit artikel is geschreven in samenwerking met Story Chief. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.
Een beproefde strategie! Fijn interview ook! 🙂
Haydée onlangs geplaatst…Waarom Google advertenties gevaarlijk kunnen zijn