Japanse regering bepaalt zomerse dresscode op kantoor

Nu de temperatuur weer stijgt zie ik langzaam de discussie over slippers en shirts met korte mouwen weer opkomen. Jawel, het is zomer en dat betekent voor ons dat we het weer kunnen gaan hebben over wat we wel en niet vinden kunnen wanneer het gaat om werkkleding in de zomer. In Japan werkt dit heel anders. Daar bepaalt iedere zomer de regering wat jij op het werk wel en niet mag dragen. Het klinkt misschien bizar, maar de reden achter dit beleid is zo slecht nog niet…

Japanse regering bepaalt zomerse dresscode op kantoorFoto: Pixabay

Cool Biz

Energieverbruik is in vele landen een probleem, maar tijdens de zomer kosten al die airco’s in Japan door de hoge temperaturen wel heel veel stroom. En daarom is de Japanse regering in 2005 met de Cool Biz-campagne gestart. Of, zoals Japanners het noemen: ‘kuurubizu’.

Kort samengevat houdt dit in dat de mensen op kantoor met korte mouwen en in casual kleding op het werk mogen verschijnen. Zelfs hawaiihemden en sneakers zijn toegestaan. Het colbert en de stropdas mag dus ook gewoon thuis gelaten worden. Daar staat wel tegenover dat de airco pas met een temperatuur van 28 graden aan gaat.

Noodzaak

Tot 2011 duurde de Cool Biz van juni tot en met september. Maar toen in 2011 het land te maken kreeg met hevige aardbevingen en een tsunami, besloot de overheid dat er meer actie ondernomen moest worden. Sinds die tijd zijn er namelijk een aantal grote kerncentrales gesloten waardoor men te maken heeft met problemen in de elektriciteitsvoorziening. Om een crisis te voorkomen is de periode destijds verlengt. Nu begint de Cool Biz in mei en eindigt pas in oktober.

Het is de overheid die halverwege mei officieel aankondigt dat de Cool Biz periode begint. Vanaf dat moment schakelt ongeveer 70% van de bedrijven direct over naar de nieuwe zomerregeling. Sommige bedrijven zoals Toyota moedigen ook zelf actief hun medewerkers aan om zich aan de nieuwe dresscode te houden, ook wanneer ze in gesprek zijn met klanten.

In de meeste hete periode van Cool Biz heeft de regering zelfs een overtreffende variant bedacht. Dan is er namelijk de ‘Super Cool Biz‘. Dan gaat de regering vergaderen in hawaiihemden en polo’s om mensen aan te moedigen om zeer luchtige, maar ook representatieve kleding te dragen. In 2011 verscheen er in de krant zelfs een pagina vol met foto’s van ministers die lachend in hun polo achter de laptop zaten.

Marketing

De maatregel is voor veel kledingmerken het ideale moment om Japanners naar de winkels en online shops te lokken. Winkels hangen vanaf mei vol met zomerse kleding en borden over het feit dat Cool Biz er aan gaat komen. Daarnaast zijn er ook bedrijven die komen met innovatieve oplossingen zoals extra koele, nette schoenen die bijvoorbeeld kunnen ademen. Heel slim natuurlijk.

Voor Prettybusiness heb ik mij beperkt tot het beleid rondom werkkleding, maar daar naast heeft de overheid in Japan nog meer maatregelen getroffen om het energieverbruik tegen te gaan. Persoonlijk vind ik het Cool Biz concept erg goed. Zo laat de overheid ook meteen zien hoe mensen zelf het energieverbruik tegen kunnen gaan. Ik weet trouwens niet of ik blij zou worden van een ruimte waarin ik met 27 graden zou moeten werken. Maar je bent wel meteen van die discussie af rondom zomerse werkkleding.

Wat vind jij van het Cool Biz concept? 

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge