Kledingtips als je zaken doet in Japan

Momenteel is reizen voor je werk een stuk lastiger dan voorheen. Door de wereldwijde pandemie wisselen de reisadviezen per land en soms ook per dag. Dus grijpen steeds meer mensen naar videovergaderingen. Maar wat kun je dan het beste aantrekken wanneer je via je webcam met iemand uit een ander land spreekt? Of er toch naartoe gaat reizen? Ieder land heeft immers zijn eigen cultuur en gebruiken. 

Kledingtips als je zaken doet in Japan
Foto: Pawel Janiak – Unsplash

Kledingtips als je zaken doet in Japan

Eén van de landen met een opvallende cultuur ten opzichte van het westen is Japan. Wat zijn daar dan de do’s en don’ts wanneer het gaat om zakelijke kleding? Ik vroeg het etiquette expert Anne-Marie van Leggelo van Het Etiquette Bureau.

 

Anne-Marie, wat vinden Japanse mensen belangrijk wanneer het gaat om zakelijke kleding?

”Japanners zijn over het algemeen conservatief en introvert, wat je ook ziet terugkomen in hun kledingstijl. Deru kugi wa utareru is een oud, Japans spreekwoord die dit goed omschrijft. Dit betekent ‘de spijker die uitsteekt zal worden ingeslagen’. En men heeft respect voor hiërarchie. Wat een zakenman draagt, hangt af van de rang waarin hij zich bevindt.”

 

Wat kun je als vrouw het beste aantrekken wanneer je een zakelijke afspraak hebt?

”Zorg ervoor dat je stijl behoudend, professioneel en subtiel is. Dus geen hoge hakken, strakke of blote kleding. Dat vindt men aanstootgevend. Een elegante stijl wordt over het algemeen wel gewaardeerd. Japanse dames dragen zelf graag chique merken zoals Chanel en Prada op het werk. 

Het is ook belangrijk om te kijken met wat voor een bedrijf je zaken doet. Bij traditionele organisaties is het gebruikelijk dat een vrouw een mantelpak draagt. Maar er zijn ook wat hippere bedrijven in steden zoals Tokio en Kyoto waar een vrouw prima een broekpak kan dragen. In beide gevallen raad ik je af om sieraden te dragen. Dit is niet gebruikelijk in een zakelijke omgeving.

En mocht je een fysieke afspraak hebben, probeer dan hoge hakken te vermijden. Westerse vrouwen zijn over het algemeen wat langer dan de mannen in Japan en dit kan tijdens zakelijke vergaderingen tegen je werken.”

 

Is het slim om een kimono aan te trekken?

”Op gewone werkdagen dragen Japanners over het algemeen gewone, westerse kleding. De kimono wordt alleen bij speciale gelegenheden gedragen zoals bij bruiloften of met nieuwjaar. Dus het is niet aan te raden om dit zomaar te doen.”

 

En waar kunnen de heren rekening mee houden wanneer ze zaken doen met Japan?

”Ook bij de heren wordt een sobere, behoudende kledingstijl gewaardeerd. Casual kleding is in een Japanse, zakelijke omgeving echt not done. Je kunt het beste kiezen een pak in de standaard, zakelijke kleur zoals marineblauw, grijs en zwart. Kleuren zijn sowieso belangrijk in deze cultuur. Zo kun je een gastheer met een rode das imponeren en is het beter om de kleur wit te vermijden. Dit wordt namelijk geassocieerd met de dood. Ga dus niet voor een zwart pak in combinatie met een wit overhemd en een zwarte das. Dit wordt alleen gedragen tijdens begrafenissen.

Verder is persoonlijke verzorging erg belangrijk. Mocht je lang haar hebben, zorg er dan voor dat het niet in het gezicht hangt. Een paardenstaart is bijvoorbeeld een goede oplossing, mits er geen plukken los hangen. 

Mocht je naar Japan reizen, neem dan geen pakken mee die gemaakt zijn van een dikke stof. De luchtvochtigheid is er hoog, dus een dunne stof is dan wel prettig. En neem instappers mee in een ingetogen kleur. Schoenen worden namelijk regelmatig uitgedaan en het is wel handig als dit niet te veel tijd kost.”

 

Heb je nog een laatste tip?

”Ja, zeker. Mocht je bij iemand thuis een zakelijk diner hebben, houd er dan rekening mee dat je in huis geen schoenen draagt. Je moet ze dus uitdoen wanneer je binnen komt, maar je mag niet op blote voeten lopen. Soms zijn er speciale gastpantoffels of badslippers. Maar zorg er in ieder geval voor dat je een setje nieuwe kousen of sokken bij je hebt. Blote voeten worden niet gewaardeerd.”

 

Als laatste wil ik hieraan toevoegen dat de Cool Biz sinds enkele jaren een belangrijk fenomeen is geworden in Japan. De Cool Biz is een dresscode die enkele weken per jaar geldt en toestaat dat kantoormedewerkers wat luchtiger gekleed mogen zijn. In het artikel over deze bijzondere dresscode kun je er alles over lezen.

Doe jij wel eens zaken met Japanners en zo ja, hoe stem jij jouw kleding hierop af?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge