Landbouwbranche trekt aan de bel: te weinig dames werkkleding

Ik heb er al vaker over geschreven, maar een nieuw onderzoek maakt het pijnlijk zichtbaar: vrouwen ontvangen in de meeste branches onvoldoende passende werkkleding. Ze moeten dus geluk hebben dat hun werkgever rekening houdt met het vrouwelijk geslacht bij de aanschaf hiervan. Want nog steeds wordt de man in veel branches als uitgangspunt gebruikt, zelfs wanneer het aantal vrouwen sterk toeneemt.

In de landbouw zijn ze het zo zat dat organisaties nu zelf werkkledingbedrijven aanschrijven. Ze willen maar één ding: goede werkkleding voor vrouwen.

Landbouwbranche trekt aan de bel: te weinig dames werkkleding
Foto: Zoe Richardson – Unsplash

Vrouwen ontvangen in de meeste branches onvoldoende passende werkkleding

Het Britse werkkledingbedrijf My Workwear heeft de resultaten van dit onderzoek recent gepubliceerd. Centraal stond hierin de positie van vrouwen in verschillende branches. Hierbij werd er gekeken naar de loonkloof, zwangerschaps- en menopauzeverlof en de beschikbaarheid van werkkleding. Van de 25 branches bleken er slechts 2 te zijn waarin vrouwen altijd toegang hebben tot passende werkkleding (dus geen uniseks- of herenkleding, maar gemaakt voor het vrouwelijk lichaam). Het ging hierbij om de schoonmaakservice en de beauty- en spabranche. Denk hierbij aan kappers, schoonheidsspecialisten en mensen die in wellnesscentra werken. 

Van de 25 branches waren er 10 waarbij er weinig dameswerkkleding beschikbaar was. Dit betrof hulpdiensten en beveiligingsdiensten, afvalbeheer en recycling, milieudiensten en groene energie, bouw, transport en logistiek, nutsbedrijven en energie, landbouw en veeteelt, elektriciens, loodgieters en artsen.

Tenslotte blijft er nog een groep over waarbij dameswerkkleding meestal wel beschikbaar is. Dit betreft de retail, zakelijke dienstverlening, voedselindustrie, diergeneeskunde, onderwijs, productie, automotive, tandheelkunde, luchtvaart, hospitality en catering, sport, bouwkunde en techniek.

Geen aanbod want geen vraag?

Wanneer er een tekort is aan dameswerkkleding, wordt er vaak geroepen dat er dan vast geen vraag naar is. Het is immers marktwerking: wanneer er geen vraag is, wordt het ook niet aangeboden. Maar klopt dat wel?

Als ik naar de cijfers kijk, dan klopt dit slechts gedeeltelijk. In Engeland is 1,7% van de elektriciens ,1% van de loodgieters en 10% van de beveiligers een vrouw. Maar er zijn ook beroepen waarbij deze percentages een stuk hoger liggen.

Zo bestaat de transportbranche voor 23% uit vrouwen. Op het gebied van milieu en afvalbeheer gaat het om 27% en in de landbouwsector om 22%. Dit is dus een kwart van de beroepsgroep. Van de Britse doktoren is zelfs 49% een vrouw. En dan moet je bedenken dat de drie laatstgenoemde branches al jaren een stijging zien in het aantal vrouwelijke werknemers.

 

Landbouwbranche trekt aan de bel: te weinig dames werkkleding

Deze percentages laten nog steeds zien dat de branches worden gedomineerd door mannen. Toch is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat deze percentages slechts een globaal beeld geven. Het zegt niets over het aantal mensen dat dit werk uitvoert.

Laten we als voorbeeld de landbouwsector nemen. Die 22% bestaat uit een groep van 104.700 geregistreerde vrouwelijke boeren. En dan hebben we het alleen al over Engeland. Het tekort aan werkkleding voor deze groep is zo groot dat ze een actie hebben opgezet. Namens Farmers Weekly hebben zo’n 14 organisaties zich verenigd en werkkledingbedrijven aangeschreven met de vraag of ze goede dameswerkkleding willen maken.

Het klinkt als de omgekeerde wereld. Normaal gesproken moeten werkkledingbedrijven met elkaar concurreren omdat klanten meerdere keuzes hebben. Maar nu vraagt de klant of er werkkleding gemaakt kan worden voor één van de oudste beroepen ter wereld.

De oproep vanuit de branche is begrijpelijk. Niet alleen willen de huidige boerinnen goede werkkleding, er staat nog een nieuwe generatie op hen te wachten. Aangezien 64% van de studenten op een agrarische opleiding een vrouw is, zal het aantal snel stijgen.

 

Kijk verder dan feedback van klanten

Je kunt je afvragen hoe het mogelijk is dat de werkkleding branche dit niet eerder heeft gezien. In Nederland is het aantal vrouwelijke studenten bij agrarische opleidingen ook al jaren aan het groeien. En toch is het aanbod van bijvoorbeeld overalls of coveralls voor vrouwen erg klein. De 4 grootste Nederlandse bouwmarkten verkopen ze niet eens.

Natuurlijk kan ik hier een betoog houden over het feit dat de werkkledingindustrie nu eenmaal gedomineerd wordt door mannen. Of ik kan vertellen over de opmerkingen die ik heb gehoord van werkkledingproducenten die vrouwen maar een lastige doelgroep vinden. Die zijn er, natuurlijk. Maar er is ook een andere kant.

Ik heb de laatste jaren gezien dat veel werkkledingbedrijven een groot deel van hun input halen bij hun huidige verkopers. Dat is ook logisch, want dat zijn de mensen die contact hebben met hun eindgebruikers. Zij weten als geen ander wat er wel of niet goed is aan een bepaald kledingstuk. Er wordt hierbij echter één belangrijk onderdeel vergeten: er bestaan al onderzoeken. Onderzoeken die al zijn uitgevoerd en bestaan uit cijfers en feiten. Of er zijn concurrenten aan de andere kant van de wereld die misschien wel inspelen op veranderingen die jij nog niet voorziet.

 

Achterlopen op de concurrent

Ik ben laatst nog ingehuurd door een werkkledingbedrijf om deze informatie aan te leveren. Ze hadden de feedback van hun verkopers verzameld, maar wilden objectieve informatie over dameswerkkleding. En tja, ik schrijf al ruim 10 jaar over diverse onderzoeken op het gebied van werkkleding. Dus kon ik verschillende cijfers, voorbeelden en trends laten zien die ze niet via hun gebruikelijke kanalen ontvangen. (Mocht je geïnteresseerd zijn, je kan mij altijd mailen.)

Het is ook niet zo gek dat je andere informatie krijgt. Als je het hebt over vrouwenwerkkleding, weet een deel van de mensen niet eens dat dit bestaat. Tenminste, niet in hun branche. Dus zullen ze er niet om vragen. Maar wanneer ze een onderzoek invullen en vragen worden gesteld over de pasvorm van hun werkkleding, dan zullen ze vertellen wat ze wel en niet fijn vinden. Dan hoor je pas wat er echt mis is en waarom uniseks werkkleding niet is gemaakt voor het vrouwelijk lichaam.

Eén ding is zeker: vrouwen nemen steeds meer branches over en dus zal er meer en betere werkkleding voor hen gemaakt moeten worden. Want anders trekken ze zelf aan de bel. En als je er dan nog niet mee bezig bent, loop je al achter op je concurrenten.

Groetjes,

Aileen 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge