Wat levert een professionele zakelijke profielfoto op?

Een paar weken geleden schreef ik een artikel over Photofeeler. Dit is een website waar jij onder meer je LinkedIn foto kunt laten beoordelen. Ik had het zelf uitgeprobeerd, maar hoorde ook van lezers dat ze benieuwd waren naar de mening over hun foto en het daarom hebben getest. Heel leuk om te horen! Het is een super handige tool om te kijken hoe jij overkomt bij iemand anders. Ik lees ook steeds vaker dat mensen een fotograaf inhuren om zakelijke foto’s te laten maken. Maar heeft dat echt zin? Wat levert een professionele zakelijke profielfoto op? Ik sprak hier over met iemand die het heeft getest.

 

Op zoek naar een baan

Recent raakte ik in gesprek met Jeroen, een veertigjarige man die al geruime tijd aan het solliciteren is. Hij had lange tijd een foto op LinkedIn staan die hij zelf had gemaakt. Een soort ‘selfie’. Daarop was vooral zijn gezicht te zien en een klein stukje van zijn overhemd. Hij was heel druk bezig met het zoeken naar een baan maar moest wel steeds zelf het initiatief nemen. Ondanks dat hij duidelijk op zijn profiel had aangegeven beschikbaar te zijn was er vrijwel geen bedrijf of recruiter die hem benaderde.

Zoals velen weten kan de zoektocht naar een baan erg demotiverend zijn. Je moet constant jezelf weer in de aanbieding gooien, het beste van jezelf laten zien en vooral veel hoop houden. Ook Jeroen werd er niet altijd even blij van. Op een bepaald moment keek hij kritisch naar zijn profielfoto en besloot dat dit anders moest. Hij wilde er alles aan doen om een baan te vinden en dus moest zijn foto hem daarbij ook helpen. Voor ongeveer vijfhonderd euro huurde hij een professionele fotograaf in en organiseerde een fotoshoot. Hij koos ervoor om een net, zandkleurig colbert te dragen en deze te combineren met een lichtblauw overhemd.

 

Wat levert een professionele zakelijke profielfoto op?

 

Op bovenstaande foto zie je links de foto die Jeroen eerder op zijn profiel had staan en rechts één van de foto’s die is gemaakt tijdens de fotoshoot. Je ziet hoe ongelooflijk groot het verschil tussen deze twee foto’s is.

 

En toen?

Oké, Jeroen was een paar honderd euro lichter en een paar foto’s rijker. Maar wat er vervolgens gebeurde, dat had hij nooit verwacht.

Hij plaatste zijn nieuwe, professionele foto op LinkedIn en ging door met zijn zoektocht naar een baan. Alleen nu werd hij in eens wél benaderd door recruiters en bedrijven. Waar hij voorheen in bijna honderd procent van de gevallen initiatief moest nemen werd dit nu zeventig procent. Kortom: in dertig procent van de gevallen kwamen de banen naar hem toe! Tevens ontving hij in eens complimenten uit zijn netwerk over zijn foto’s. Ook dit was helemaal nieuw voor hem.

 

Een andere kijk

Je zult begrijpen dat Jeroen erg blij is met zijn keuze om professionele foto’s te laten maken. ”Ik wist wel dat kleding en het uiterlijk van belang is wanneer je een goede eerste indruk wilt maken. Maar ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dit ook zoveel impact heeft wanneer het gaat om je werk. Dress to succes werkt dus gewoon écht. Mensen selecteren op basis van het uiterlijk, het is een oerinstinct. Daar ben ik inmiddels wel achter”.

Hij raadt het dan ook iedereen aan om professionele foto’s te laten maken wanneer je op zoek bent naar een baan. ”Je betaalt er veel geld voor maar je krijgt er ook veel voor terug. En geloof mij, ik heb vaak tijdelijke klussen en ben ook echt niet rijk. Maar het scheelt heel veel tijd en energie als je zelf benaderd wordt voor werk. Zodra ik vast werk heb, dan wil ik ook jaarlijks zo’n fotoshoot laten maken. Je wordt immers ouder, je werk kan veranderen, je smaak en ook je uitstraling. Ik vind het belangrijk dat mijn profielfoto niet alleen professionaliteit uitstraalt, maar ook dat het écht bij mij en mijn ambities past. Om die reden wil ik in de toekomst ook kleding op maat laten maken. Je uitstraling is je visitekaartje en het opent gewoon deuren.”

Ik vond heel inspirerend om Jeroen zijn verhaal te horen. Heb jij ook wel eens overwogen om een professionele fotoshoot te organiseren voor je zakelijke foto? Of heb jij dat al eens gedaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Groetjes,

Aileen

 

4 reacties

  1. Die Jeroen is inderdaad een goed voorbeeld! Zelf heb ik vorig jaar ook een blog over Photofeeler beschreven: http://www.bestelmijnboek.com/profielfoto-testen. Die testjes leveren soms echt verrassingen op! Ik werk met auteurs en kan ook voor hen het belang van een goede profielfoto niet genoeg benadrukken. Wij organiseren daarom zelfs een profielfotodag voor onze auteurs, zodat ook degenen met minder budget een goede foto kunnen laten maken. Het maakt zo’n enorm verschil!

  2. Ik heb alleen nog steeds niet echt een beeld van een ‘professionele foto’ en een niet professionele. Want dat kan per beroep of bedrijf verschillen. En wat professioneel is gemaakt, hoeft er nog niet zo uit te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge