LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Je hebt je misschien wel eens afgevraagd wat jij precies uitstraalt met jouw foto op LinkedIn. Laat je bijvoorbeeld zien wat je ambieert of kun je beter een andere foto kiezen? Recent ontdekte ik een website die je hiermee kan helpen. Je kunt hier namelijk je LinkedIn foto anoniem laten beoordelen. Het fijne is dat je er ook nog eens niets voor hoeft te betalen. Ik heb het uitgetest en laat je in dit artikel zien hoe het werkt en ook hoe mijn foto’s zijn beoordeeld.

 

Photofeeler

De website die deze service aanbiedt heet Photofeeler. Nu zul jij je misschien afvragen wie jouw foto precies beoordeelt en waarom je er niets voor hoeft te betalen. Het werkt eigenlijk heel simpel. Jij uploadt je foto en vervolgens wordt deze toegevoegd aan de foto’s op de website. Gebruikers die hetzelfde hebben gedaan kunnen vervolgens jouw foto beoordelen. Eigenlijk beoordeel je dus elkaars foto’s. Hoe actiever je bent met beoordelen, hoe meer mensen dit bij jou doen. Je ziet alleen niet wie dat precies doet.

Het leuke is dat deze website niet alleen geschikt is voor zakelijke LinkedIn foto’s, maar je kunt kiezen voor ‘sociale’ of ‘dating’ foto’s. Iedere keer kun je zelf kiezen met wat voor doeleinde mensen jouw foto mogen beoordelen.

 

Hoe het werkt

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Wanneer je gaat naar de website Photofeeler.com dan zie meteen dat je een scherm waarbij je kunt inloggen. Het fijne is dat je geen account hoeft aan te maken omdat je meteen kunt inloggen via Facebook of LinkedIn.

 

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Wanneer je bent ingelogd kom je direct in je account. Je kunt er voor kiezen om je profielfoto van LinkedIn of Facebook te uploaden maar je kan ook een foto vanuit je computer gebruiken.

Bij deze tab zie je alle foto’s en wanneer je klikt op ‘All Tests’ dan kun je zelf kiezen welke foto jij wilt laten beoordelen. Met een gratis account kun je er namelijk maar één tegelijk laten beoordelen. Je kunt ook zogenaamde ‘credits’ kopen en daarmee heb je meer opties. Door de credits in te zetten kun je meerdere foto’s tegelijk laten beoordelen en ook uitgebreidere feedback ontvangen.

 

Foto 1 laten beoordelen

Voor dit artikel heb ik natuurlijk het systeem getest. Ik was ook wel benieuwd hoe mensen tegen mijn foto’s aankijken. Ik heb als eerste mijn huidige LinkedIn foto gebruikt. Daarna ben ik meteen ook andere foto’s gaan beoordelen zodat ik meer stemmen zou krijgen. En het werkt!

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Ik heb ongeveer zo’n dertig foto’s beoordeeld en al snel kreeg ik zelf veel stemmen. Het viel mij meteen op dat ik meer stemmen ontvang dan geef. Op bovenstaande foto kun je zien hoe mijn foto werd beoordeeld. Ik kom later in dit artikel terug op hoe je precies kunt stemmen.

 

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Naast de beoordeling kreeg ik ook een aantal tips. Zo las ik dat de achtergrond van de foto afleidt, iemand vond dat ik er arrogant uitzag en een derde persoon adviseerde om de foto in te zoomen. Interessant om te lezen!

 

Foto 2 laten beoordelen

Als tweede test heb ik mijn huidige Facebook foto gebruikt die staat op de Prettybusiness pagina. Facebook is dan wel een minder zakelijk medium maar omdat het mijn bedrijfspagina betreft heb ik de foto toch als zakelijk laten beoordelen. Bij het uploaden onthoudt het systeem de gegevens van je vorige foto en toen ik invoerde dat ik een blogger was, toen stond er ook meteen ‘writer’ achter. Ik klikte op enter, maar na publicatie was het stukje ‘writer’ ineens verdwenen. De volgende keer dus gewoon weer zelf typen.

Na het uploaden van deze foto besloot ik om even niet op anderen te stemmen. Wat zou er gebeuren? Tja, het bleef een beetje stil. Na een paar uur heb ik een aantal anderen mensen beoordeeld en toen kreeg ik ook weer beoordelingen.

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Dit keer kreeg ik minder stemmen maar meer opmerkingen. Een paar complimenten en dit keer vonden anderen dat de foto juist té dichtbij was genomen. Bij deze foto werd het kader ook als afleidend gezien.

 

Stemmen

Maar hoe werkt nu precies het stemmen? Je kunt het zien op onderstaande afbeelding.

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

In dit geval heb ik de foto van de persoon om privacy redenen even zwart gemaakt. Je ziet dat je de persoon op drie categorieën kunt beoordelen: competent, likable en influential. Bij iedere categorie kies je op basis van de foto een niveau: No, Somewhat, Yes en Very. Dit zijn de enige verplichte beoordelingen die je moet doen.

Daarnaast kun je aangeven wat voor gevoel de foto jou geeft. Je kunt het zelf intypen maar het systeem heeft ook alvast wat suggesties gegeven. Deze suggesties zijn bij iedere foto trouwens hetzelfde.

LinkedIn foto anoniem laten beoordelen

Wanneer je klikt op de tab ‘suggestions’ dan kun je tips geven. Ook in dit geval staat er een standaard lijstje en daarnaast is het mogelijk om zelf iets neer te zetten.

 

Conclusie

Ik vind het een erg leuk en nuttig systeem. In het begin was ik wel een beetje sceptisch. Zouden er wel echte mensen achter zitten? Krijg ik niet zomaar wat beoordelingen? Maar iedere feedback die ik krijg kan ik plaatsen. Er zitten dus echte mensen achter. Het wil niet zeggen dat ik meteen mijn foto om die reden zou aanpassen. Nee, geen enkele foto is perfect maar het geeft wel een goed beeld van hoe anderen je foto kunnen beoordelen.

Het is leuk om deze website eens uit te proberen en er op die manier achter te komen hoe onbekende mensen tegen jouw foto aankijken. Zeker voor mensen die aan het solliciteren zijn of zichzelf online willen profileren. Je kunt bijvoorbeeld ook de foto van je CV laten beoordelen als deze niet hetzelfde is als je LinkedIn foto. Of misschien twijfel je tussen een aantal foto’s? Hoe dan ook, ik raad het je zeker aan om het eens te proberen.

 

Groetjes,
Aileen

2 reacties

  1. Wat apart dat dit kan! Jij hebt een heel leuke profielfoto, jouw uitstraling is vriendelijk en toegankelijk. Ik vind dit altijd leuker dat iemand je aankijkt op een foto dan dat je naar beneden kijkt of “weg” van je blog. Daarmee bedoel ik dat de blik dan niet op de tekst gericht is maar eigenlijk juist de andere kant op gekeken wordt. Dat is niet zo slim volgens onderzoeken. En het klopt voor mijn gevoel ook inderdaad.
    Babs onlangs geplaatst…Save The Date! 15 Juni Hair Fashion NightMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge