Marketingbureau gebruikt bikinifoto sollicitante als waarschuwing

Het zal je maar gebeuren: je solliciteert bij een bedrijf en ineens kom je erachter dat ze een foto van jou hebben gebruikt op social media. En niet zomaar een foto, maar een bikinifoto met de waarschuwing dat dit ‘onprofessioneel gedrag’ is. Het overkwam de vierentwintigjarige Emily Clow uit Texas.

Marketingbureau gebruikt bikinifoto sollicitante als waarschuwing
Foto: Pixabay

Bikinifoto sollicitante als waarschuwing

Een aantal weken geleden solliciteerde Clow voor een functie als marketeer bij Kickass Masterminds. Eén van de redenen waarom zij koos voor dit marketingbureau was omdat het was opgericht door vrouwen en ook vrouwelijke ondernemers steunde. Na de sollicitatie kreeg Clow te horen dat ze graag met haar verder wilde in het sollicitatieproces. Het werd haar aangeraden om het bedrijf te volgen op Instagram.

De sollicitante volgde het advies op en uit nieuwsgierigheid opende ze de stories van het Kickass Masterminds Instagramaccount. Tot haar grote schrik zag ze een foto van zichzelf. Het bedrijf had een bikinifoto van het account van Clow gebruikt in hun stories, met daarbij een waarschuwing voor nieuwe sollicitanten:

”Boodschap (omdat ik weet dat sommige sollicitanten onder jullie hier naar kijken): deel je sociale media niet met je potentiële werkgever als dit soort inhoud er op staat. Ik ben op zoek naar een professionele marketeer – geen bikinimodel.

Ga door met je slechte zelf en doe in je privéleven wat je wil. Maar dit zal je echt geen dienst bewijzen als je op zoek bent naar een baan.”

Geschokt

Clow was enorm geschrokken en nam direct contact op met het bedrijf. Ze vroeg meerdere malen of ze haar foto wilde verwijderen. Nadat ze het voor de derde keer had gevraagd werd haar account door Kickass Masterminds geblokkeerd.

Na het incident plaatste Clow een bericht op Twitter waarin ze vertelde wat er was gebeurd.

 

Wereldwijd nieuws

Al snel haalde haar verhaal het internationale nieuws en werd er in diverse televisieprogramma’s en radiozenders gesproken over wat Kickass Masterminds had gedaan.

Het marketingbedrijf zelf blijkt ook niet altijd even nette foto’s op hun Instagram account te plaatsen.

Na een golf van kritiek op de actie werd het account van Kickass Masterminds op privé gezet en inmiddels is hun website ook niet meer bereikbaar.

Een les voor werkgever én sollicitant

Ilse Verweij, HR adviseur en commissielid van de NVP Sollicitatiecode, vindt het een bijzondere situatie.

”Het is echt verkeerd om als organisatie een sollicitant op deze manier voor gek te zetten. Je toont bijzonder weinig respect. Bovendien is het niet de juiste manier om je als bedrijf te profileren.”

Ondanks dat Verweij de actie afkeurt, ziet ze dit incident ook als een belangrijke waarschuwing.

”Laat dit voor iedereen een wijze les zijn. Je moet tegenwoordig oppassen met wat je over jezelf op het internet laat zien. Ik adviseer altijd om jezelf eens te Googlen. Bekijk van te voren wat jouw potentiële werkgever op deze manier over jou te weten kan komen.

Maar de werkgevers moeten ook oppassen. Want niet alles dat op internet staat is op waarheid berust of überhaupt relevant. En ook informatie van derden is niet altijd betrouwbaar. Wanneer je als werkgever informatie inwint over een sollicitant, dan moet je dit altijd met de persoon in kwestie bespreken. Daarbij moet je ook aangeven hoe je hieraan bent gekomen.”

 

Hoe zit het in Nederland?

Wat zou er eigenlijk gebeuren wanneer een Nederlandse werkgever dit zou doen? In Nederland hebben wij immers te maken met de AVG, de wet die onze privacy beschermt. Ik vroeg mijn juriste Kim Hendriks hoe dit precies in elkaar zit.

”In Nederland hebben wij inderdaad te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Je mag persoonsgegevens niet gebruiken tenzij je daar een rechtvaardig doel of een grondslag voor hebt. Daar is in dit geval geen sprake van. Dat betekent dus dat je geen enkel recht hebt om dit te doen. Het mag gewoon niet.

Naast de AVG heb je in deze situatie geval ook te maken met andere rechten. Wanneer een professionele fotograaf de foto van de dame zou hebben gemaakt, dan maak je je bijvoorbeeld schuldig aan inbreuk op intellectueel eigendomsrecht. Dan kun je ook te maken hebben de schending van auteursrecht en portretrecht.”

Doe maar niet

Hendriks snijdt met de rechten van de fotograaf een interessant onderwerp aan. Want dat is iets wat heel veel gebeurt: mensen of bedrijven ‘plukken’ een foto van het internet om deze vervolgens zelf te delen*. En dat mag gewoon niet, ook niet als grapje of met de juiste intentie. Maar zeker niet om iemand voor gek te zetten.

Groetjes,

Aileen

* Omdat je niet zomaar foto’s van het internet mag gebruiken heb ik bovenaan dit artikel een stockfoto van Pixabay geplaatst. Deze foto is ter illustratie gebruikt. De foto’s van de dame in kwestie heb ik embed via Twitter, aangezien dit juridisch gezien wel is toegestaan. Ik mag namelijk haar foto niet zonder explicite toestemming kopiëren en in dit artikel plaatsen. 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge