Meghan Markle lanceert kledinglijn voor werkzoekenden

Meghan Markle, echtgenote van de Britse prins Harry, heeft deze week een kledinglijn voor werkzoekenden gelanceerd. Maar het is niet zomaar een kledinglijn, hier zit een interessante strategie achter waarmee ze een goed doel helpt. In dit artikel ga ik je er alles over vertellen!

 

Smart Works

Markle legde tijdens een persconferentie uit “Sinds ik ben verhuisd naar het Verenigd Koninkrijk vind ik het belangrijk om gemeenschappen en organisaties te ontmoeten die zich inzetten voor een goed doel. Ik wil ze helpen, op welke manier dan ook, om hun bereik te vergroten.”

Meghan Markle lanceert kledinglijn voor werkzoekenden

Dat heeft ze gedaan door een samenwerking aan te gaan met Smart Works, een organisatie die werkeloze dames helpt met representatieve sollicitatiekleding. Vergelijkbaar met Dress for Success in Nederland verzamelt Smart Works tweedehands kleding die ze daarna verstrekken aan vrouwen die op zoek zijn naar een baan.

Tijdens het bezoek aan Smart Works kwam Markle erachter dat de meeste kleding die wordt ingezameld niet écht representatief is. Zo noemt zij een lila broekpak als voorbeeld, waarbij ze benadrukt dat het heel leuk kan staan, alleen wat minder geschikt is voor een sollicitatiegesprek. 

 

The Smart Set Capsule Collection

Volgens de hertogin van Sussex was het tijd om te zorgen dat Smart Works een voorraad kreeg met échte representatieve kleding. Basic items die passend zijn voor ieder sollicitatiegesprek. 

In samenwerking met de modemerken Jigsaw, John Lewis & Partners, Marks & Spencer en Misha Noono creëerde ze een kleine collectie. Het gaat om zeven kledingstukken en tassen die alle geschikt zijn voor de zakelijke omgeving. Voor ieder item dat wordt verkocht wordt er één gedoneerd aan Smart Works. 

 

Marks & Spencer jurk

Marks & Spencer jurk

Het meest opvallende kledingstuk is deze jurk (verkrijgbaar in maat 36 t/m 54) in samenwerking met Marks & Spencer. Niet vanwege de uitstraling, net zoals alles uit de collectie is deze ook vrij basic, maar vanwege de prijs. Hij is namelijk te koop voor slechts 22 euro. Een prijs die bij dit modemerk gebruikelijk is, maar gezien de constructie van deze samenwerking wel erg laag is. Want je moet je bedenken dat er voor dit bedrag ook nog een jurk gedoneerd wordt aan Smart Works. 

Meghan Markle lanceert kledinglijn voor werkzoekenden
Afbeeldingen: Persbericht Smart Works

John Lewis & Partners tas

John Lewis & Partners tas
Afbeeldingen: Persbericht Smart Works

Naast de kleding is er ook gedacht aan een belangrijk accessoire, namelijk de tas. Want een nette outfit is één, maar een representatieve tas maakt het geheel natuurlijk wel af. Deze tas van het merk John Lewis & Partners is te koop voor 123 euro.

Jigsaw broekpak

Jigsaw broekpak
Afbeeldingen: Persbericht Smart Works

Wie denkt aan representatieve werkkleding, denkt al snel aan een broekpak. Zeker de laatste jaren is dit erg hip geworden. En daar speelt deze collectie ook slim op in. De zwarte blazer van Jigsaw kost 224,64 euro en de bijpassende pantalon 135,46 euro. Ze zijn beide verkrijgbaar in maat 36 tot en met 46.

Misha Noono blouse

Misha Noono blouse
Afbeeldingen: Persbericht Smart Works

Dat er een kledingstuk tussenzit van het merk Misha Noono is geen wonder. De gelijknamige ontwerpster is namelijk al lange tijd een goede vriendin van Markle. Hoewel het nooit is bevestigd wordt er zelfs gezegd dat zij diegene was die de Britse prins aan haar goede vriendin voorstelde.

De blouse is te koop voor 141,10 euro en verkrijgbaar in maat 32 tot en met 50.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door TODAY (@todayshow) op

Slechts twee weken

De collectie is op 12 september gelanceerd en zal tenminste twee weken online en in geselecteerde winkels te koop zijn. Alleen tijdens deze periode zal er voor ieder verkocht item één worden gedoneerd aan Smart Works. Ieder modemerk zal zijn eigen kleding of tassen verkopen, alleen John Lewis & Partners verkoopt ook het Jigsaw broekpak.

Meghan Markle lanceert kledinglijn voor werkzoekenden
Afbeeldingen: Persbericht Smart Works

Goed bezig!

Ik vind het een erg leuk en ook creatief project. Niet creatief in de zin van dat de kleding uniek is. Want dat is het zeker niet. Het is vooral het concept dat ik creatief en leuk vind. Het idee om basic kleding te ontwerpen die eigenlijk iedereen wel kan gebruiken. Zowel de klanten die de items in de winkel kopen als de dames die het krijgen voor hun sollicitatiegesprek. De kleding is zo basic dat iedereen het kan dragen. Wat dat betreft is eenvoud van deze collectie juist een kracht. 

Wat ik ook erg goed vind is het feit dat de kleding in een vrij grote matenreeks wordt aangeboden. Op die manier kan vrijwel iedere vrouw een kledingstuk dragen uit deze collectie. En aangezien de kleding zowel in het lagere als middelhoge prijssegment te koop is, hoeft de prijs ook geen reden te zijn om het niet aan te schaffen. 

Ik stel voor dat een lid van het Nederlandse koningshuis een soortgelijke campagne opzet. Koningin Maxima, wat houdt u met uw geweldige outfits nog tegen? 

 

Groetjes,

Aileen

 

*Dit artikel bevat affiliate links. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge