Het werd recent breed uitgemeten in de media: zes bekende vrouwen gingen de ruimte in. Wat opviel op de foto’s waren de pakken die ze droegen. Geen wijde, vormloze astronautenpakken zoals wij ze kennen, maar getailleerd en met een glamouruitstraling. Dat is geen toeval, want men had voor de lancering een modebedrijf in de arm genomen. Maar dit is geen uitzondering. Ook voor de ontwikkeling van ruimtepakken waarin astronauten moeten werken, kiezen de bedrijven steeds vaker voor een samenwerking met de modebranche.

Glamour-astronautenpakken
Het was journalist Lauren Sanchez (derde van links op bovenstaande foto) die het initiatief nam om voor de Blue Origin-vlucht, die ze met vijf andere vrouwen zou maken, een speciaal pak te laten maken. Dat is ook niet zo gek, aangezien Sanchez naast journalist ook gediplomeerd piloot is en oprichter van Black Ops Aviation, een bedrijf dat gericht is op filmen in de lucht. Ze is dus bekend met kleding die wordt gedragen in de lucht.
De stap naar astronautenpakken lijkt groot, maar als je ziet wat de vrouwelijke astronauten bij Blue Origin vorig jaar droegen (zie de twee foto’s hieronder), zul je begrijpen waarom ze dit initiatief heeft genomen. De pakken zijn namelijk gemaakt voor het mannelijk lichaam en worden door middel van een riem getailleerd. Vanaf de zijkant ziet het er nog redelijk goed uit, maar van dichtbij zie je dat het kruis veel te laag hangt en de schouders te groot zijn.

Voor de nieuwe pakken werd er samengewerkt met Fernando Garcia en Laura Kim, de eigenaren van het New Yorkse modelabel Monse. Zij zijn ook de creatieve directeuren bij modehuis Oscar de la Renta en het brein achter de kleding die Sanchez droeg tijdens het MET-gala in 2024.
Samen met Blue Origin maakte het duo een astronautenpak dat gemaakt is voor het vrouwelijk lichaam. Om ervoor te zorgen dat het goed aansloot, werd er van elk bemanningslid een 3D-scan gemaakt. De pakken zijn gemaakt van vlambestendig stretchneopreen en voorzien van een speciale badge die ontworpen is voor deze vlucht.

Modebedrijven steeds vaker betrokken bij ontwerpen van astronautenpakken
Nu speelde het uiterlijk een belangrijke rol bij het ontwerp van de Blue Origin-pakken. De dames hoefden tenslotte geen werk te verrichten in de ruimte. Maar er zijn ook mode- en kostuumontwerpers wier kennis wordt gebruikt voor functionele astronautenpakken.
Elon Musk werkte voor de astronautenpakken van SpaceX bijvoorbeeld samen met Hollywood-kostuumontwerper Jose Fernandez. Hij werkte onder meer aan de kleding voor films als Batman v Superman: Dawn of Justice, Tron, Iron Man 2, The Amazing Spider-Man en Captain America: Civil War. Fernandez vertelde in een interview dat toen hij in 2016 werd gevraagd voor de astronautenpakken, hij eerst dacht dat SpaceX de naam van een film was. Omdat hij te weinig tijd had om een pak te ontwikkelen, bedacht hij eerst een helm. En aangezien alle andere ontwerpen van zijn concurrenten werden afgekeurd door Musk, en alleen de helm in de smaak viel, mocht hij uiteindelijk het astronautenpak ontwerpen.

En ook in de toekomst zullen we meer van dit soort samenwerkingen voorbij zien komen. Voor de Artemis III-missie, die gepland staat voor 2027, heeft de ruimtevaartorganisatie NASA bijvoorbeeld samengewerkt met Prada. In samenwerking met Axiom Space heeft het modebedrijf een wit astronautenpak ontwikkelt (zie foto boven).
Volgens Lorenzo Bertelli, Prada’s Group Chief Marketing Officer en Head of Corporate Social Responsibility, is het een logische samenwerking. “We hebben onze expertise op het gebied van hoogwaardige materialen, functies en naaitechnieken gedeeld en we hebben veel geleerd. Ik weet zeker dat we nieuwe uitdagingen zullen blijven verkennen, onze horizon zullen verbreden en samen nieuwe scenario’s zullen bouwen.”
En daar heeft hij een goed punt. De mode- en ruimtevaartbranche zijn compleet anders, maar dat is ook juist de kracht van de samenwerking. Uiteindelijk kunnen we alleen maar van elkaar leren.
Groetjes,
Aileen