Moet zakelijke mode ook genderneutraal worden?

Deze ochtend werd bekend dat de Hema stopt met het verkopen van kleding voor meisjes en jongens. Binnenkort kun je gewoon kleding kopen op de afdeling voor kinderen en zal er geen onderscheid meer zijn tussen de seksen. Het initiatief wordt breed aangemoedigd, maar hoe zit het eigenlijk met de kleding voor volwassenen? Moet zakelijke mode ook genderneutraal worden?

 

Moet zakelijke mode ook genderneutraal worden?

Op deze foto draag ik zelf een herenoverhemd, meer foto’s te bekijken in het artikel ‘experiment: als vrouw een heren overhemd dragen’.

 

We beginnen bij de kinderen…

Wie mijn blogs al wat langer leest weet dat ik een voorstander ben van genderneutrale kleding. In maart interviewde ik bijvoorbeeld een man met een genderneutrale kledingstijl over de wijze waarop hij zich aanpaste tijdens sollicitatiegesprekken. Zelf heb ik recent ook getest hoe het is om een overhemd voor heren te dragen. Dus ja, ook deze actie van de Hema moedig ik van harte aan. Maar het zet mij ook direct aan het denken over de gevolgen…

De reden dat Hema deze keuze heeft gemaakt, dat heeft vooral te maken met de vraag naar meer diversiteit bij de meisjesafdeling. Er was te weinig keuze voor jonge meisjes die zich ook graag stoer willen kleden. Het is slim van de Hema dat ze hier nu op inspelen. Het lijkt een simpele optelsom van vraag en aanbod, maar het niet toevallig dat deze verandering bij de kinderafdeling wordt doorgevoerd. Waar mensen tegenwoordig heel hard roepen dat kinderen vooral ‘moeten kunnen dragen wat ze willen’, zijn het ondertussen de volwassenen die het dragen van genderneutrale kleding juist lastig maken.

Want waarom moet de Hema nu de afdeling omgooien? Natuurlijk om te laten zien dat ze luisteren naar de klant, dat ze lekker modern bezig zijn (niet sarcastisch bedoeld, juist goed) en dat helpt dan weer hun imago én dus de omzet. Maar waarom worden al die verzoeken voor stoere meisjeskleding ingediend? Niet omdat de kinderen bedenken dat ze die ene broek niet kunnen dragen. Nee, het zijn de volwassenen die zich laten beperken tot het labeltje dat aangeeft dat het gaat om meisjes-of jongenskleding. Wat je wel en niet kunt aantrekken zit uiteindelijk natuurlijk in je hoofd.

 

Ook voor volwassenen?

Oké, we moedigen dus genderneutrale kleding aan bij kinderen. Dat vinden we duidelijk een goed plan. Maar hoe zit het met de volwassenen? Tja, helaas is het dan in eens een heel ander verhaal. Terwijl de meisjes bij de Hema klagen over het feit dat ze ook stoere meisjeskleding willen dragen, bij de volwassenen is het juist andersom. Dames die er stoer uitzien, dat is heel normaal. Maar bij ons zijn het juist weer de heren die snel vreemd worden aangekeken wanneer ze er niet klassiek mannelijk uitzien. En zie maar eens ‘vrouwelijke’ mannenkleding te vinden. De mannen die graag willen winkelen in dameswinkels hebben het ook niet zo makkelijk. Zo kwam de zeventienjarige Stijn vorige week nog in het nieuws omdat hij bij de Zara in Breda vreemd werd behandeld, omdat hij kleding bij de damesafdeling had gepast.

We hebben het hier trouwens over dezelfde Zara die vorig jaar een genderneutrale kledinglijn heeft uitgebracht. Deze lijn viel trouwens ook niet goed omdat het volgens velen ’te mannelijk’ was. De vraag is nu of de kleding daadwerkelijk slecht was ontworpen, of dat wij nu gewoon moeilijk doen.

Ik moet toegeven dat ik ook niet heel enthousiast werd van deze kleding, maar het was zo basic dat ze daar ook niet echt de plank mee konden mis slaan. Dus ja, misschien doen wij ook gewoon moeilijk. Met z’n allen juichen voor de Hema, maar voor onszelf willen we het niet. Maar wat gaat er gebeuren met de behoefte van deze kinderen wanneer ze opgroeien in winkels waar genderneutrale kleding wordt verkocht? Krijgen zij zometeen ook behoefte aan genderneutrale kleding voor volwassenen en komt er dan ook een genderneutrale volwassenenafdeling bij de Hema? Of kijken mensen over een aantal jaren helemaal niet meer naar het geslacht tijdens het kopen van kleding in winkels?

 

Zakelijke mode

Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, maar ik hoop zelf wel echt dat deze trend ook gaat doorzetten in de wereld van zakelijke mode. Want zeker wanneer het gaat om zakelijke damesmode, dan is er nog een hoop werk te verzetten. Loop een aantal willekeurige kledingwinkels binnen voor heren en je wordt meteen overspoeld met overhemden en colberts.  Het vinden van een goede pantalon en een paar nette schoenen is meestal ook geen probleem. Maar bij de dames mag je over het algemeen toch echt wel wat dieper de winkel in duiken als jij jezelf netjes wilt kleden. Colbertjes, pantalons en ook het vinden van een blouse is een stuk lastiger dan bij de mannen.

Wanneer je als vrouw dan eindelijk een blouse hebt gevonden, dan mag je hopen dat je niet een te volle boezem hebt. Want dan is de kans zeer groot dat je alleen de knoopjes rond de buik kunt sluiten. De keuze is dus beperkt en ondertussen wordt er ook vaak niet goed ingespeeld op de lichaamsvormen van de dames. En nu zwijg ik nog over het aanbod van zakelijke plus size mode. Dat aanbod is al helemaal minimaal.

 

De echte uitdaging

Dus genderneutraal, ik ben absoluut een voorstander. Niet alleen voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. De echte uitdaging is alleen niet het omwisselen van de naam rondom het geslacht. De echte uitdaging zit veel dieper van binnen en dat gaat om acceptatie. Accepteren dat mannen ook in vrouwenkleding willen kunnen lopen en vice versa. Maar ook accepteren dat vrouwen nu eenmaal wat voller zijn geworden en vooral dat ook zij zich zakelijk willen kleden. Als we dat accepteren, dan hoeven die bordjes op de heren-en damesafdeling ook niet veranderd te worden. Scheelt ook weer een hoop werk.

 

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Wat vind jij van de actie van Hema en wat vind je van genderneutrale kleding voor volwassen?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge