Net bedrijfskleding: rondlopen met het NASA-logo

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik voor het eerst iemand zag lopen met kleding dat voorzien was van een NASA-logo. De herkenbare blauwe cirkel met witte letters stond groot op de voorkant van een T-shirt. Noem mij naïef, maar op dat moment vroeg ik mij oprecht af of diegene bij de bekende ruimtevaartorganisatie zou werken.

Net bedrijfskleding: rondlopen met het NASA-logo

Een hilarische gedachte, nu ik er aan terugdenk. Want het logo is allang niet meer exclusief bestemd voor NASA medewerkers of de organisatie, maar onderdeel van de hedendaagse mode geworden. Maar hoe is dat eigenlijk zo ver gekomen? En mag dat eigenlijk wel? 

Het bekende ontwerp

Laat ik als eerste even teruggaan in de tijd. Het logo is ontworpen door James Modarelli, een jonge man die na zijn studie aan de Cleveland Institute of Art ging werken voor de ruimtevaartorganisatie. Toen de medewerkers werden gevraagd om een ontwerp voor het logo van NASA in te dienen, werd die van hem gekozen als winnaar. En zo werd de bekende blauwe bol met de witte letters en de rode accenten vanaf 1959 officieel in gebruik genomen. Na enige tijd kreeg het logo ‘The Meatball’ als bijnaam.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FreeOcean7 (@freeocean7official) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Shaik Hafizu..!! (@mohammed_hafizu) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Vanessa Lloyd (@about_a_lloyd) op

 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NASA Fashion (@nasafashionblog) op

In 1975 kwam er een nieuw logo dat bestond uit rode letters met een witte achtergrond. Het ontwerp zou moderner zijn en werd al snel ’the worm’ genoemd.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NASA Fashion (@nasafashionblog) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NASA Fashion (@nasafashionblog) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NASA Fashion (@nasafashionblog) op

In 1992 besloot de organisatie om het eerste logo opnieuw te gaan gebruiken. 

Een gekkenhuis

Het beheer van de rechten van de twee logo’s is voor de organisatie inmiddels een dagtaak geworden. Bert Ulrich, verantwoordelijk voor het logo en mediamarketing van NASA, noemde het vorig jaar in een interview met RTLZ ‘een gekkenhuis’. Door de grote hoeveelheid aanvragen moest er een extra medewerker aangenomen worden.

Hoe druk de organisatie het ook heeft met het verstrekken van rechten op het gebruik van hun logo, ze verdienen er niets aan. Dat komt omdat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie een overheidsinstelling is. Ze mogen er simpelweg niets aan verdienen. Terwijl de modemerken dat dus wel doen, aangezien zij kleding verkopen waar het logo op staat.

Dat betekent trouwens niet dat je het op alles kunt zetten. Er zijn regels voor het gebruik van het logo. Je mag het bijvoorbeeld niet op elektronica zetten omdat dit de indruk zou wekken dat de apparatuur gemaakt is door NASA. Ook mogen de twee logo’s niet door elkaar gebruikt worden zodat er een nieuw logo ontstaat. 

Rondlopen met het NASA-logo

Dan rest natuurlijk nog de vraag waarom mensen met deze logo’s willen rondlopen. Volgens ruimtevaartexpert Dwayne Day spelen films hierbij een belangrijke rol. In de film Hidden Figures is bijvoorbeeld ‘The Meatball’ veel te zien. NASA is zowel een futuristisch als nostalgisch merk, aldus Day.

En die trend lijkt maar niet over te gaan. Modemerk H&M heeft inmiddels zelfs een collectie van 62 items waar het logo op te zien is. Van shirts, tassen, schoenen en mutsen tot aan onesies die lijken op astronautenpakken. Zowel voor kinderen als volwassenen is het aanbod ruim.

Net bedrijfskleding: rondlopen met het NASA-logo

Misschien ben ik ouderwets, maar ik blijf het een vreemde trend vinden. Dat je rondloopt met een groot logo van een modemerk, daar kan ik mee inkomen. Maar kleding dragen met de naam van een organisatie terwijl je er niet werkt, dat is toch raar? Ik vind het trouwens net zo raar als jongeren die met een gaten in hun broek op het werk verschijnen. Maar goed, daar is het weer mode voor: om ervan te houden of juist niet.

Wat vind jij van deze trend? Is het leuk en vernieuwend of eerder een beetje verwarrend?

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge