New Yorkse dames zamelen geld in voor nieuw werkkleding merk

Wat doe je wanneer je maar geen goede werkkleding kunt vinden, je wel de kennis hebt om dit te maken maar geen geld? Dan ga je geld inzamelen via crowdfunding. Drie dames uit New York deden het en het werd een groot succes.

 

Het begin van een nieuw werkkleding merk

Het idee voor een nieuw werkkleding merk is ontstaan bij kunstenares en ontwerpster Maggie Tookmanian. Ze had al jaren moeite met het vinden van geschikte dames werkkleding. Bij ieder kledingstuk miste ze wel iets: comfort, uitstraling of kwaliteit. Daar moest verandering in komen.

Tijdens een oudejaarsfeest benaderden ze Lauren Rinaldi, haar goede vriendin en oud-collega. Rinaldi, die zelf werkzaam is als kunstenares, modeontwerpster en patroonmaker, was het met Tookmanian eens. Er moest inderdaad verandering in komen. Ze besloten samen een dames werkkleding merk op te zetten. Ze misten alleen nog iemand die kennis had van productontwikkeling en productie. Dat was de aanleiding om vriendin Jenny Lee toe te voegen aan het team. Zij had niet alleen de benodigde kennis, maar miste zelf ook goede werkkleding. Haar familie bezit een midgetgolf park en wanneer ze op het terrein moest werken had ze zelf ook werkkleding nodig.

v.l.n.r: Lauren Rinaldi, Jenny Lee en Maggie Tookmanian

 

New Yorkse dames zamelen geld in voor nieuw werkkleding merk

Zo ontstond llowel, een werkkleding merk dat gericht is op dames. De naam IIowel is trouwens een eerbetoon aan Lowell Mill Girls, de eerste Amerikaanse vakbond voor werkende vrouwen. Zij streden onder andere tegen loonsverlagingen en het werken van meer dan tien uur in slechte omstandigheden.

De afgelopen twee jaar is het drietal bezig geweest met een collectie voor llowel. De focus lag hierbij op pasvorm, prestatie, functionaliteit, duurzaamheid, hoogwaardige materialen en een brede matenreeks. Inmiddels bestaat de collectie uit vier items: een broek, jas, T-shirt en blouse. De kleding is ook al getest door dames met verschillende maten en beroepen.

Maar om de collectie te lanceren was er geld nodig. Dus besloten ze om geld in te zamelen via Kickstarter. Speciaal voor deze crowdfundingswebsite ontwikkelden de dames een uniseks collectie dat bestaat uit twee truien, een T-shirt, sjaal, tas en muts. En dat bleek in de smaak te vallen.

New Yorkse dames zamelen geld in voor nieuw werkkleding merk

Ze hadden 48.000 dollar nodig en dat bedrag was al snel binnen. Drie weken na de lancering op Kickstarter hebben ze ruim 54.000 dollar opgehaald. Dat is dus nog meer dan dat ze nodig hadden. 

Helaas wordt de kleding voor nu alleen nog in Amerika verkocht. Maar wellicht gaat daar in de toekomst verandering in komen.

 

Applaus!

Ik vind het erg stoer wat ze hebben gedaan. Iets ontwikkelen omdat je het zelf mist, dat klinkt heel logisch. Maar dat is nog niet zo makkelijk, zeker niet wanneer het gaat om werkkleding. Je moet met zoveel aspecten rekening houden. Want iedereen heeft een ander lichaam, een ander beroep en weer andere wensen. Zie dat dan maar eens in één collectie samen te vatten.

Ik kan op deze afstand niet beoordelen hoe vernieuwend IIowel daadwerkelijk is, maar ik hoop dat het een groot succes gaat worden. Want de ideale werkkleding voor vrouwen, dat is en blijft een uitdaging. Dat spel is nog lang niet uitgespeeld.

 

groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge