Nieuwe bedrijfskleding Albert Heijn heeft bijzonder verhaal

Afgelopen week werd bekendgemaakt dat alle medewerkers van Albert Heijn in een nieuw jasje worden gestoken. Want na ruim twintig jaar in hetzelfde te hebben gelopen was het wel tijd voor nieuwe bedrijfskleding. 

 

Buiten de lijntjes

Op het moment dat ik een half jaar geleden hoorde dat Schijvens bedrijfskleding verantwoordelijk was voor deze collectie, wist ik dat het een bijzondere zou worden. Want eigenaresse Shirley Schijvens kleurt niet binnen de lijntjes.

Nieuwe bedrijfskleding Albert Heijn heeft bijzonder verhaal
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding

Toen ik in 2018 als jurylid van de Corporate Fashion Award haar verhaal aanhoorde over gerecycled textiel, wist ik dat zij dingen anders aanpakte. Inmiddels is zij één van de voorlopers in Nederland wanneer het gaat om duurzame bedrijfskleding. 

Ik ben dan ook heel blij dat ik deze inspirerende vrouw mocht interviewen over het proces achter de bedrijfskleding van Albert Heijn. Want één miljoen kledingstukken produceren voor één van Nederlands bekendste bedrijven, dat doe je niet zomaar…

Shirley Schijvens

 

Shirley, hoe komt zo’n collectie eigenlijk tot stand?

”Ik werd twee jaar geleden samen met drie andere leveranciers door Albert Heijn uitgenodigd voor een pitch. Hierin konden we vertellen wat we in onze gedachten hadden voor de nieuwe bedrijfskleding en hoe we deze wilden ontwikkelen. Vervolgens werden er twee leveranciers gekozen, waaronder wij dus.

Daarna moesten we op het hoofdkantoor van de Albert Heijn een presentatie geven voor de werkgroep bedrijfskleding en de directie. Vervolgens werden beide partijen gekoppeld aan een filiaal. Wij gingen samenwerken met de medewerkers van het filiaal in Gorinchem. Dat was enorm leuk om te doen.

Onze styliste Saskia ontwierp de kleding en paste dit aan naar aanleiding van feedback van de medewerkers. Uiteindelijk werden wij gekozen om de bedrijfskleding verder te gaan ontwikkelen. En dat proces heeft zo’n anderhalf jaar geduurd.”

 

Wat zijn de grootste veranderingen?

”De oude kleding was na ruim twintig jaar flink gedateerd. Niet alleen qua uitstraling maar ook qua pasvorm. Deze kleding was erg wijd, daar hebben we zeker verandering in aangebracht. De nieuwe kleding sluit veel meer op het lichaam aan.

Nieuwe bedrijfskleding Albert Heijn heeft bijzonder verhaal
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding
Nieuwe bedrijfskleding Albert Heijn heeft bijzonder verhaal
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding
Nieuwe bedrijfskleding Albert Heijn heeft bijzonder verhaal
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding

De kleuren hebben we ook voor een deel aangepast. Je ziet direct de herkenbare blauwe tinten, maar de oranje accenten zijn nieuw. We hebben ons laten inspireren door de kleur van de bonusartikelen die je veel ziet terugkomen in de winkel. Het oranje zorgt er ook voor dat het blauw wat frisser oogt. Ze passen goed bij elkaar. Omdat Albert Heijn zich wat meer wilde focussen op de vers afdelingen hebben we dit ook terug laten komen in de collectie.”

Maar hoe maak je vers-afdelingen dan zichtbaar in kleding?

”Albert Heijn wilde in de winkels een wat warmere, sfeervollere omgeving creëren waarbij je ziet hoe het eten wordt gemaakt. Een beetje een horeca-gevoel. Bij de bakkersafdeling hebben we ons daarom laten inspireren door de barista’s. Dat zie je terug in de bruine en beigekleurige schorten bij de broodafdeling.

bedrijfskleding AH bakkerij
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding
bedrijfskleding AH bakkerij
Foto: Persfoto Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding

We wilden eerst ook klassieke, witte koksbuizen maken. Maar dat bleek niet handig te zijn. Door de lichte kleur zie je heel snel vlekken en dan gaat het geheel er wat smoezelig uitzien. Daarom zijn de bruine schorten uiteindelijk gecombineerd met een denim variant. Inclusief een bijpassende ‘chef head’ zodat de haren niet in het eten komen. Het voordeel van denim is dat het heel sterk is, maar qua kleur ook goed past bij de rest van de collectie. Verder is de collectie natuurlijk duurzaam ontwikkeld.”

Op welke welke manier hebben jullie rekening gehouden met de duurzaamheid?

”Je hebt sociale duurzaamheid en duurzaamheid met betrekking tot milieu. De sociale duurzaamheid was bij Albert Heijn altijd al belangrijk. Op dit gebied gaat het om de werkomstandigheden van mensen in het bedrijf. Dat is ook meegewogen toen ze de keuze maakten om met ons de collectie te gaan ontwikkelen. Ze vonden het belangrijk dat de kleding werd gemaakt door mensen die goed werden behandeld. 

Wij zijn al jaren aangesloten bij de Fair Wear Foundation die zich inzet voor de goede werkomstandigheden in fabrieken. Onze fabrieken worden door hen regelmatig geauditeerd om te kijken of het nog steeds goed gaat. En tot nu toe scoren we ieder jaar vrij hoog qua punten.

Albert Heijn koos er in dit geval ook voor om rekening te houden met duurzaamheid met betrekking tot milieu. En dat vind ik erg goed. Want het is zeker niet de goedkoopste manier om bedrijfskleding te ontwikkelen, maar wel de meest verantwoordelijke.”

Hoe hebben jullie dan rekening gehouden met het milieu?

”Bij deze collectie hebben we voor 55% gebruik gemaakt van gerecyclede garen en 38% van de garen is een combinatie van biologische vezels en gerecycled materiaal. Slechts 7% is virgin, dus nieuw materiaal.”

Ik zag in de video over de bedrijfskleding dat er ook gebruik is gemaakt van petflessen. Hoe is dat nu mogelijk?

”Dat klopt. Het gerecyclede polyester dat we gebruiken is onder andere gemaakt van petflessen. Maar er zit nog veel meer in. Denk aan bijvoorbeeld visnetten en sportkleding. Dit zijn allemaal materialen die onder de categorie PET (Polyethyleentereftalaat) vallen. Dit soort materialen gooien we op één hoop en smelten we om tot een soort soep. Vervolgens wordt hier garen van gemaakt.”

Daar is vast een hoop kleding voor nodig, zeker als alle medewerkers van Albert Heijn gerecyclede bedrijfskleding gaan dragen…

”Dat klopt. Een groot deel van onze klanten brengt al jaren oude bedrijfskleding naar ons toe. We hebben inmiddels honderdduizenden kledingstukken ingenomen. Dat gaat Albert Heijn ook doen met de oude kleding die ze zo meteen weg doen. Het komt allemaal naar ons toe.

Wanneer de oude kleding wordt gebracht, dan sorteren wij dit met de hand. Je kunt namelijk niet alles recyclen. Daarna laten we de materialen in Turkije vervezelen zodat er nieuwe garen van gemaakt kan worden. In Pakistan worden uiteindelijk de stoffen geweven of gebreid.”

Oude bedrijfskleding Albert Heijn
Oude bedrijfskleding Albert Heijn | Foto: Persfoto Albert Heijn – opening AH Brabantpark

En dan moet alle kleding gepast en uitgeleverd gaan worden. Dat is een behoorlijke klus. 

”Ja, zeker. De collectie bevat twintig verschillende kledingstukken en accessoires. In totaal worden er honderdduizend mensen gekleed en een miljoen stuks kleding en accessories gemaakt. 

Aanvankelijk was het uitgangspunt om iedereen op te meten door middel van een hele handige en nauwkeurige app. Maar door de ophef die afgelopen december in de media ontstond is dat plan helaas gesneuveld. Nu krijgt ieder filiaal voorbeeldsets aan de hand van de maten die de medewerkers hebben ingeschat aan de hand van een formulier.

Die uitrol zal de aankomende weken plaatsvinden. En daarna nemen wij dus alle oude kleding weer in. Dus we zijn zeker nog wel even bezig.”

Je staat bekend als één van de voorlopers in Nederland wanneer het gaat om duurzame bedrijfskleding. Heb je nog plannen of ambities voor de toekomst waar we meer van gaan horen?

”Zeker! De afgelopen jaren is er al zoveel veranderd. Toen we de keuze maakten om duurzame bedrijfskleding te gaan produceren hebben we veel zelf moeten uitvinden. Er waren momenten dat ik moedeloos werd van alle regelgeving die ons in de weg zat. Dagenlang zat ik te puzzelen hoe we dit moesten aanpakken.

Inmiddels ben ik in gesprek met de overheid over hoe we de regelgeving aan kunnen passen zodat het makkelijker wordt om duurzaam te produceren. Nu steeds meer bedrijven kiezen voor verantwoorde bedrijfskleding weet ik dat dit gewaardeerd wordt. Bedrijven zoals Hema, McDonalds, Praxis, Intratuin, Kruidvat, Sligro, Makro en CSU; we maken er allemaal kleding voor.

Op dit moment is driekwart van wat we produceren duurzaam, maar dat wil ik verhogen. Mijn doel is om in 2022 voor honderd procent duurzame bedrijfskleding te kunnen maken. Mijn grootste droom is dat al onze concurrenten hetzelfde gaan doen. Dan wordt duurzaam de norm en kunnen we eindelijk op grote schaal wat gaan doen aan de berg oude kleding die nu steeds meer ophoopt. Hoe lastig het ook is, het moet gewoon kunnen. En daar ga ik voor.”

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Schijvens bedrijfskleding. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge