Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn

Vanaf deze maand dragen de medewerkers van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn eindelijk hun nieuwe bedrijfskleding. En dat werd tijd, aangezien de voorgaande kleding alweer zeventien jaar oud was. Maar voordat ik je de nieuwe collectie laat zien, is het eerst tijd om te bekijken wat ze hiervoor droegen. 

 

Vooral veilig

De oude bedrijfskleding bestond qua kleur uit een combinatie van felrood, lichtblauw, wit en donkergrijs. De donkergrijze kleur werd soms gedragen in combinatie met een subtiele, klassieke krijtstreep.

Endlich sind sie da – Lukas fängt natürlich an zu erzählen, was er alles gesehen und erlebt hat. „…und dann war da noch…

Geplaatst door Deutsche Bahn Personenverkehr op Donderdag 20 februari 2014

So landet die verlorene Mappe schließlich im Fundbüro – Papa kennt das nur zu gut, weil er hat selbst schon einmal seine…

Geplaatst door Deutsche Bahn Personenverkehr op Donderdag 20 februari 2014

De kleding oogt wat mij betreft erg veilig. Door de combinatie van grijs en blauw ziet het er zakelijk en bijna saai uit, maar de rode accenten zorgen voor een opvallend detail. Weinig vernieuwend, maar eigenlijk ook weinig om op aan te merken.

 

Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn

Voor de nieuwe kleding heeft het bedrijf een ander kleurenpallet gekozen, maar nog steeds wordt er binnen de lijntjes gekleurd. Een combinatie van bordeaux, donkerblauw en wit zorgt voor een warme en toch toegankelijke uitstraling zonder poespas.

Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn
Persfoto Deutsche Bahn
Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn
Persfoto Deutsche Bahn

Meerdere functies

De bekende Duitse modeontwerper en televisiepresentator Guido Maria Kretschmer is in 2017 verantwoordelijk gesteld voor de nieuwe kleding. Hij heeft een collectie ontwikkeld die bestaat uit 80 items, met in totaal 51 verschillende maten. Van XXS tot en met 5XL en alle maten die daar tussen bestaan. Een groot aantal, maar het gaat ook om alle functies binnen het bedrijf die te maken hebben met klantcontact. Denk aan onder andere medewerkers op treinstations, in treinen, bussen en reiscentra. In totaal een groep van 43.000 personeelsleden. Iedereen ontvangt een stijlgids, zodat men weet hoe de kledingstukken gedragen en gecombineerd kunnen worden. 

Opvallend is dat de machinisten en buschauffeurs zelfs jeans en poloshirts mogen dragen. Deze casual kledingstukken waren voorheen geen onderdeel van het kledingpakket. Richard Lutz, Deutsche Bahn, heeft aangegeven dat het bedrijf met de nieuwe bedrijfskleding een moderne uitstraling wil combineren met een aantrekkelijke reiservaring. En dat lijkt men met de komst van de jeans en polo zeker te hebben bereikt.

Maar om die fijne reiservaring te beleven, heb je medewerkers nodig die zich prettig voelen zodat ze deze service kunnen bieden. En dat lijkt het bedrijf te begrijpen. Volgens Martin Seiler, Chief Human Resources Officer, heeft men bij de nieuwe kleding gekeken naar verbetering van functionaliteit en comfort. Zo zijn er onder andere meer zakken toegevoegd zodat de medewerkers makkelijker hun spullen bij zich kunnen dragen. 

Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn
Persfoto Deutsche Bahn
Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn
Persfoto Deutsche Bahn
Nieuwe bedrijfskleding voor spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn
Persfoto Deutsche Bahn
Detail kleding DB
Persfoto Deutsche Bahn
Conductrice Duitse trein
Persfoto Deutsche Bahn

Made by Green

Zoals ik al aangaf ben ik van mening dat Deutsche Bahn met de nieuwe kleding binnen de lijntjes kleurt. De keuze voor een combinatie van hoofdzakelijk donderblauw en bordeaux is veilig, maar daar is ook niks mis mee. Ik vind het geheel er mooi en representatief uitzien. 

Als enige nadeel kan ik de keuze voor de mondkapjes benoemen. Op alle foto’s zijn wegwerpmodellen te zien, wat niet zo duurzaam is. En dat is jammer, aangezien men bij de kleding juist bewust bezig is geweest met dit aspect. Een groot deel van de collectie heeft het label MADE IN GREEN by OEKO-TEX gekregen. Dit houdt in dat de kleding niet alleen vrij is van schadelijke stoffen en gemaakt in een milieuvriendelijke omgeving, maar ook dat de productie plaatsvond op een veilige en sociaal verantwoordelijke werkplek. 

 

Wat is duurzaam?

Het is natuurlijk nog de vraag hoe duurzaam duurzaam is. En of het label van OEKO-TEX ook daadwerkelijk zo verantwoord is als men zegt. Begin dit jaar kwam het kwaliteitslabel ook al in het nieuws, toen bleek dat medewerkers van American Airlines ziek werden van hun bedrijfskleding. De kleding zou voldoen aan het OEKO-TEX label, maar bleek toch schadelijke stoffen te bevatten. Een zelfde soort situatie deed zich afgelopen januari voor bij Delta Airlines. Kortom: het label is geen garantie voor schadevrije kleding.

Maar dat neemt niet weg dat Deutsche Bahn zijn best heeft gedaan voor een verantwoordelijk en duurzaam pakket. En dat is nog altijd beter dan zaken zoals milieu en sociale verantwoordelijkheid aan je laars lappen. De oude kledingstukken zullen trouwens ook niet zomaar weggegooid worden, maar worden verwerkt in onder andere tapijten en poetslappen. 

Ten opzichte van zo’n zestig jaar geleden is er toch weer een hoop veranderd. Niet alleen qua uitstraling, maar ook de manier waarop men omgaat met kleding. De tijd zal uitwijzen of het ook de juiste keuze is geweest.

 

Groetjes,

Aileen

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge